GRUB en UEFI werken niet

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
flyingvigen
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 15 Mei 2021, 14:16

GRUB en UEFI werken niet

Berichtdoor flyingvigen » Za 15 Mei 2021, 14:30

Ik heb nooit problemen met Linux maar nu opeens wel wat is er aan de hand. Ik heb geprobeerd Linux Mint 20.04 Cinnamon te installeren in UEFI modus dat ging goed tot dat ik een error kreeg uw systeem kan niet opstarten zonder grub installatie afgebroken door installer. Nieuwe poging dan maar booten zonder UEFI modus kijken of dat werkt. Installatie gaat goed en vlot na reboot de pc start niet op krijg alleen Gigabit scherm te zien daarna niets. Nog een keer rebooten helaas geen systeem start.

Weer opnieuw installeren zonder UEFI na de installatie reboot en nu kreeg ik grub 2.02 error en vervolgens boot het systeem niet dit alles dus met de 20.04 versie.

Ik heb nu maar eens de 19.3 versie gedownload de chechsum gecontroleerd allemaal prima. Ik start de installatie in de UEFI modus en tijdens de installatie geen enkele fout. Reboot en ja hoor systeem start niet weer niet op.Herinstallatie zonder UEFI modus en wederom gaat de installatie goed na de reboot geen systeem start en ik reboot opnieuw en nu start het systeem wel en kan ik de desktop bereiken de updates installeren en een reboot godzijdank het werkt.

Geen enkele 20.04 of 21.04 versie krijg ik dus werkzaam noch Linux Mint noch Ubuntu zelf en ik vermoed dat er een enorme bug dan wel configuratie fout wordt gegenereerd door de installer of mijn pc van 2012 is te oud voor nieuwere technologieën ik weet het niet maar ik vind dit zeer kwalijk en absoluut niet gebruikersvriendelijk. Gelukkig wordt 19.03 bijgewerkt tot 2023 dus updates komen wel tot die tijd maar daarna vrees ik weer problemen als ik moet upgraden.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: GRUB en UEFI werken niet

Berichtdoor DeBaas » Za 15 Mei 2021, 16:17

Als je nu een verse 19.3 hebt draaien kun je vandaaruit upgraden naar een hogere versie.
flyingvigen
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 15 Mei 2021, 14:16

Re: GRUB en UEFI werken niet

Berichtdoor flyingvigen » Za 15 Mei 2021, 22:00

Dat ga ik niet doen want dan start mijn systeem niet meer op en kan ik weer opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: GRUB en UEFI werken niet

Berichtdoor Joan » Za 15 Mei 2021, 23:44

Er is geen Linux Mint 20.04 of 21.04. Ik denk dat je de boel door elkaar haalt.
De leeftijd van de pc maakt niet veel uit. Mij laptop is ouder en draait Mint 20.1.

Als je een extra hdd met 25 GB vrije ruimte in de pc hebt kun je daarop een tweede 19.3 zetten en daarmee experimenteren. Zet de grub dan wel op de tweede hdd en niet op sda.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten