Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 29 Jul 2021, 23:48

....... bij de installatieprocedure kwam een prachige bios setup , o zo mooi , te voorschijn met als eerste boot optie “ windows boot manager “
naar geloofwaardigheid toe en als slot van mijn bijdrage :

gezien de laptop in kwestie uiteindelijk bij de vuilnis geëindigd is kon ik het bios / uefi scherm niet reproduceren .
na mij blauw gezocht te hebben ben ik er in geslaagd van het type op te sporen alsook jullie te laten zien hoe dit bios / uefi scherm eruit zag .

het betreft deze laptop :
https://origin-www.asus.com/Laptops/ASUS-FX753VD/

voor de foto v/h bios / uefi scherm ( eventjes scrollen ) :
https://asus-rog-gl753vd.rogdoc.com/en/ ... -settings/

vraag mij nu niet wie de leverancier van deze bios / uefi versie was ... kan ik niet achterhalen .

kan wel meegeven dat de 5 Asus laptops waar ik het eerder over had allemaal een bios / uefi van American Megatrends hebben .
kom nu pas voor een vriend , eveneens een Asus laptop te voorzien van Debian 10.10 ( schone installatie Single Boot ) ... al even probleemloos verlopen ... ook met een bios van American Megatrends .

Uit mijn gegevens gaan afleiden dat een bios / uefi van American Megatrends garant staat voor een bios / uefi die Linux vriendelijk is … zou ik niet voor verworven houden .
Welke de afspraken tussen Microsoft en de computer fabrikanten mogen wezen , ze gaan deze niet zo gauw aan onze neus hangen .
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor stegiman » Vr 30 Jul 2021, 12:52

Beetje vreemd: ik heb altijd Asus computers en laptop gehad en nog nooit één probleem mee gehad en kon ik eender welke Linux installeren.
Wat ik wel altijd doet is alle partitie verwijderen en nieuwe aanmaken.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 30 Jul 2021, 13:05

@Stegiman
Als U de moeite zou nemen van dit topic grondig door te nemen en begrijpen wat er in behandeld wordt zal U snappen dat dit onderwerp niet over Asus gaat maar over BIOS / UEFI .
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Update: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 06 Aug 2021, 12:38

Wat een desillusie is dit toch. :0
........
Ja & Neen , sluit mij bij de PEBCAK(kers) aan ; de laptop in kwestie ( Asus FX753VD ) is uiteindelijk niet op het containerpark geëindigd maar bij mijn dealer die er terug Windows 10 op geïnstalleerd heeft … weliswaar op de NVMe 128 G SSD schijf ( HDD is nu verwijderd ) .

En zo zal het blijven !
beschik over voldoende laptops die probleemloos Single Boot onder Linux draaien , en behoud deze gezien het toch een vrij recent exemplaar betreft ( TMP 2.0 … ? ) om er verder Windows 10 op te laten draaien .
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

OPGELOST : Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 29 Jan 2022, 14:56

Wat een desillusie is dit toch. :0
En zo zal het blijven !
beschik over voldoende laptops die probleemloos Single Boot onder Linux draaien , en behoud deze gezien het toch een vrij recent exemplaar betreft ( TMP 2.0 … ? ) om er verder Windows 10 op te laten draaien .
ben er uiteindelijk in gelukt van Windows Boot Manager uit te schakelen :
in windows cmd als administrator uitvoeren :
copy / paste : bcdedit /set {bootmgr} timeout 0
vervolgens heropstarten met de USB ISO stick .
business als usual : de gekozen ISO wordt nu herkend en U kan er op Boot'en en tot installatie overgaan van de gekozen Linux Distro .
As simple as that .
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten