Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor rjwb2021 » Vr 06 Aug 2021, 16:17

In huis hebben we drie laptops en een desktop. Twee daarvan heb ik van Xubuntu overgezet naar Linux Mint 20.1 Recent heb ik die ook opgewaardeerd naar Mint 20.2 Dit leverde geen problemen op.

Bij de installatie van Mint 20.2 op een vrij nieuwe HP laptop gebeurt er iets geks. Na een succesvolle installatie en toevoegen van een werkbalk en daarna het weggooien van het Firefox icoon van de onderste horizontale balk verdwenen beide balken. Ik hield een scherm met achtergrond foto over. Opnieuw een installatie gedaan, idem, na de derde keer een Mint 20.1 stick gemaakt, waarna het probleem niet meer voorkwam. Ik kan iconen weggooien van beide balken zonder niet gewenste gevolgen.

Mijn vragen:
1. Herkent iemand dit probleem?
2. Kan je - indien dit gebeurt - de werkbalken terughalen?

Enkele op Google gevonden suggesties leiden niet tot het gewenste resultaat.

Bij de installatie van Mint 20.1 naar 20.2 zijn er geen problemen. Het gebeurde bij mij alleen bij een schone installatie van Mint 20.2
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor stegiman » Vr 06 Aug 2021, 21:59

Systeeminstellingen / werkbalk / zichtbaarheid werkbalk
Eventueel onderaan werkbalk toevoegen.

Wat ik niet goed begrijp: opnieuw installeren---> Kon dat niet met momentopname terugzetten?
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor Jamint » Vr 06 Aug 2021, 22:56

@rjwb2021,

JA! gebeurde bij mij ook.

Omdat die installatie van Mint xfce 20.2 maar wat hobbyen in de marge was (ik gebruik Mint Cinnamon) heb ik er verder maar geen aandacht meer aan besteed... Xfce dus.
Maar ik werd wel behoorlijk gallisch toen het mij overkwam. En bij mij dus op exact dezelfde manier als bij jou.
Bij mij staan in de menubalk standaard alleen zelf toegevoegde symbooltjes voor: Systeeminformatie, de Persoonlijke map en Catfish betandenzoeker. Verder niets. Toen ik rechtsklikte op het Firefox symbool en koos voor verwijderen (Ik weet niet meer precies hoe het in xfce heet, in Cinnamon heet het: losmaken van de werkbalk, snapte ik helemaal niet wat me overkwam. Net als bij jou dus was de hele werkbalk foetsie ::)

Ik heb nadien gedacht: Ik heb iets verkeerd gedaan. Maar dan nu lees ik dat het jou ook is overkomen.

Ik denk dat we dus kunnen spreken over een bug. Mint 20.2 is nog vers dus het zal opgepakt worden door andere xfce gebruikers die actief zijn in de development. Maar toch: ik vind dit toch wel prutswerk. Vergelijkbare dingen - weet niet meer zo wat - waren voor mij de reden om na Xubuntu v16 nog een keer v18 te proberen om het nadien los te laten en over te gaan op Mint. Dat ik deze toch wel behoorlijke bug in Mint in een uitvoerig geteste; want vrijgegeven distributie tegenkom is toch wel een beetje onthutsend hoor. :(
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor HWE64 » Vr 06 Aug 2021, 23:19

Stond daadwerkelijk perplex toen ik dit topic las. Getest op een oude laptop en jawel hoor bij het verwijderen van FF in de werkbalk bij LM 20.2 Xfce verdwijnt de hele werkbalk en dus kun je niets meer. Een normale stop kun je niet want je hebt geen enkele bediening meer alleen de aan/uit knop. Deze bediend en daarna met deze ook weer de laptop opgestart. Werkbalk kwam weer terug behalve de FF knop en dat klopte want die had ik bewust verwijderd. Dit is daadwerkelijk een bug. Ik ga ditzelfde nog eens testen in Xubuntu. Jullie horen nog van mij.

Edit: getest in Xubuntu maar daar blijft de werkbalk zicht- en bedienbaar.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor Jamint » Za 07 Aug 2021, 08:44

@HWE64,

Mooi dat je het hebt getest! Prima actie!
Gelukkig is het dus een 'zachtaardige bug' want na de herstart was de werkbalk weer terug.
IK heb je wel op het verkeerde been gezet met mijn opmerking over Xubuntu als ik je reactie goed begrijp. Ik weet niet meer wat ik er precies in meemaakte maar voor mij was het iets van doorslaggevende betekenis om te stoppen met Xubuntu. Het was onder andere iets met de bereikbaarheid van de pakketbronnen en installatie van programma's daaruit die vastliepen.

Over Xubuntu gesproken: Ik zie nu overigens dat Xubuntu 20 niet meer wordt besproken op Makkelijke Linuxtips. Ik weet niet wat daar de reden van is.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor HWE64 » Za 07 Aug 2021, 09:15

Offtopic
@Jamint, de reden dat ik het ook getest heb met Xubuntu omdat ze uit dezelfde familie komen en hebben allebeide Ubuntu 20.04 en de XFCE versie. Uit belangstelling wilde ik ook proberen.

Dat ik grotendeels overgestapt ben naar Mint komt dat ik in Xubuntu 20.04 dat ik niet printen en scannen kan (op meerdere pc's). De grootste reden is: het Bijwerkbeheer, de documentatie van Pjotr (zeer goede beschrijving), goede formatteer mogelijkheid, bestanden kun je makkelijk als root openen.

Persoonlijk heb ik ook Cinnamon geprobeerd maar Xfce bevalt me beter :) .

Volgens mij is de reden dat Pjotr gestopt is om documentatie te maken voor Ubuntu is: dat het hem te veel wordt om bij iedere installatie apart alles uit te zoeken en te testen. Nu heb je daar met Xubuntu niet zoveel last van omdat ze veel op elkaar lijken en is de beschrijving ook goed toe te passen.

Gr. Henk
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor DeBaas » Za 07 Aug 2021, 13:01

Bij de eerder vermeld werkbalkverdwijning een herstart afdwingen:
1/ Ctrl+Alt+T ; opent een grafische terminal en dan sudo poweroff of sudo reboot
2/ Ctrl+Alt+F1 (F2, F3, F4, F5, F6) ; login terminal, sudo poweroff of sudo reboot
3/ Ctrl+Alt+PrintScrn/SysRq ; vasthouden en achtereenvolgens rustig intypen reisub of rseiub (Raising Skinny Elephants Is Utterly Boring)
## deze laatste vereist enige vingergymnastiek.
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor rjwb2021 » Za 07 Aug 2021, 13:07

Bedankt voor alle reacties.
Bij de HP laptop werkte overigens een herstart niet, de werkbalken bleven weg. Omdat ik schoon aan het installeren was, was opnieuw installeren niet zo´n probleem.

Toen ik bij de desktop Firefox verwijderde uit de onderste balk gebeurde hetzelfde. Na een herstart kwamen daar de balken (gelukkig!) weer terug. De desktop heb ik geinstalleerd met mint 20.1 en enkele weken geleden opgewaardeerd naar mint 20.2

Alle computers werken onder Xfce.

Stegiman, bij de HP laptop kon ik na wat ´prutsen´ wel in bestandbeheer komen en in het menu om applicaties op te roepen, maar ik had nog niet gevonden hoe ik in systeeminstellingen kon komen. Omdat we de drie computers zeer regelmatig gebruiken, wil ik ook niet met die apparaten experimenteren.

Ik ga komende week nog eens experimenteren op mijn oude reserve laptop (Dual boot W10 en nu nog Xubuntu 19.1 Xfce). Kijken wat er gebeurt als ik daarop Xubuntu vervang door Mint 20.2 Xfce. W10 gebruik ik niet meer, tot voor kort was die alleen nodig om de TomTom kaarten te importeren. Met de nieuwe TomTom kan dat via wifi. W10 dus nergens meer voor nodig.

Wat Xubuntu betreft, dat heb ik jaren gebruikt, maar daar bleven toch ook bij mij enkele hinderlijke foutjes optreden (bestandsbeheer stopt ineens, mededelingen over systeemfouten e.d.). Omdat Mint steeds meer ´gepromoot´ wordt, ben ik overgestapt. Ik zag toen ook dat Pjotr zijn Xubuntu tips ook niet meer voor Xubuntu gaf. De tips van Pjotr zijn voor mij al jaren de eerste dingen die ik doe na een nieuwe installatie.

Blijft over dat (mij) nog niet helemaal duidelijk is gemaakt hoe je deze bug kan omzeilen, als je vrijwel nergens meer bij kan komen. Heeft iemand een stappenplan?
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor rjwb2021 » Za 07 Aug 2021, 13:10

Stappenplan: Zie dat ik het advies van deBaas had gemist, neem aan dat dit werkt. Bedankt.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor HWE64 » Za 07 Aug 2021, 13:58

Het commando van DeBaas werkt goed (Ctrl-Alt-t) > sudo poweroff.
Wat me ook nog opgevallen is : de verdwijning van werkbalk gebeurt alleen als je de starters laat verdwijnen die door de installatie aangemaakt zijn dus niet de starters die je zelf in de werkbalk gezet hebt.
Deze verdwijning wordt tot stand gebracht door FF, TB en ook door Bestandbeheerder.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor shoshinsha » Za 07 Aug 2021, 14:50

Misschien inmiddels overbodig (lijkt - in elk geval deels - opgelost) en voor wat het nu nog waard is. Enkele jaren geleden ben ik ook de xfce-werkbalk kwijtgeraakt, hoe weet ik niet meer en ik weet zelfs niet meer of het in een 17 of 18 versie van mint was. Via zoeken kwam ik toen de volgende oplossing tegen op http://askubuntu.com/questions/224006/ddg#224037. Uit te voeren met behulp van de terminal (openen met Ctrl+Alt+T):

Reset Xfce panels to default settings

XFCE stores it's configuration for the running session in xfconfd. Feel free to back up the files you're going to delete first.

Shut down the panel first: xfce4-panel --quit
Kill the xfce4 configuration daemon: pkill xfconfd
First delete settings for the panel: rm -rf ~/.config/xfce4/panel
Clear out the settings for xfconfd: rm -rf ~/.config/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/xfce4-panel.xml
Restart the panel, run: xfce4-panel. This will respawn xfconfd automatically. Note if you need or want to restart xfconfd manually know that on my installation it was in /usr/lib/x86_64-linux-gnu/xfce4/xfconf/xfconfd which was outside of $PATH.

This clears it for the running session, regenerates the files, and sets up the default for future sessions.


Mogelijk dat, als dit nog werkt, de iconen van FF en TB weer in de werkbalk staan. Als experiment misschien het proberen waard.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor HWE64 » Za 07 Aug 2021, 16:57

Ik wil dat wel eens gaan proberen maar misschien nog belangrijker, "Waar kun je deze bug melden" :vraagteken:
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor stegiman » Za 07 Aug 2021, 23:31

Op deze pagina (klik) kan je bugs melden
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 08 Aug 2021, 11:15

" Op deze pagina (klik) kan je bugs melden " ?
Naar analogie zou U evengoed via een Medium contact kunnen opnemen met bvb Étienne Lenoir uit het hiernamaals voor startproblemen met uw ontploffingsmotor , want Debian heeft hier niets mee te maken .

Ik zou eerder gaan voor :
https://linuxmint-troubleshooting-guide ... en/latest/

mocht U moeite hebben met de Engelse taal : https://www.vertalen.nu/zinnen/
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Linux mint 20.2 nieuwe installatie en verdwijnen werkbalken

Berichtdoor Jamint » Zo 08 Aug 2021, 13:13

Vandaag maar een melding gemaakt op Github. Voor degenen die het willen volgen:
https://github.com/linuxmint/mintmenu/issues/268
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten