Mijn computer boot vanzelf

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor sadegh » Ma 13 Sep 2021, 12:55

Tijdens installatie van Linuxmint 20.2 xfce op mijn desktop 64 - van de merk mp , waar windows 7 op stond -, heb ik een wachtwoord ingesteld , en de computer opdracht gegeven om met wachtwoord te starten , maar sinds kort , start ie vanzelf . Zelfs het blokje waarin ik mijn paswoord moet intikken , komt even te voorschijn , maar da start ie toch vanzelf ! Vreemd . Waar zou het aan liggen , en wat kan ik doen om het te kunnen herstellen ? Bij voorbaat dank sadegh
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor emvedeesje » Di 14 Sep 2021, 08:44

vraagje:
is het mogelijk dat je in de terminal bezig geweest bent met command ?
passwd

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Gerben1000 » Di 14 Sep 2021, 12:11

Menu
Systeem
Gebruikers en groepen
Bij wachtwoord staat waarschijnlijk: Not asked on login
Change
Don't ask for password on login uitvinken
Eventueel een nieuw password invoeren.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor sadegh » Di 14 Sep 2021, 15:56

vraagje:
is het mogelijk dat je in de terminal bezig geweest bent met command ?
passwd

groeten van Michael
Nee . Zo handig of technisch ben ik echt niet . De enige wat ik in de terminal doe is ; een opdracht geven , daaronder mijn paswoord in tikken . En dat doe ik om overbodige software te verwijderen .
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor sadegh » Di 14 Sep 2021, 23:29

Menu
Systeem
Gebruikers en groepen
Bij wachtwoord staat waarschijnlijk: Not asked on login
Change
Don't ask for password on login uitvinken
Eventueel een nieuw password invoeren.
Ik heb wachtwoord veranderd , nu nog afwachten of het beter gaat .
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor sadegh » Wo 15 Sep 2021, 13:12

Menu
Systeem
Gebruikers en groepen
Bij wachtwoord staat waarschijnlijk: Not asked on login
Change
Don't ask for password on login uitvinken
Eventueel een nieuw password invoeren.
Ik heb wachtwoord veranderd , nu nog afwachten of het beter gaat .
Ik heb mijn paswoord veranderd, en inderdaad ; het blokje van linuxmint wacht tot ik mijn wachtwoord heb ingevuld . Het gaat dus niet meer vanzelf door . 2 vragen: 1 . Is het een idee om per zoveel tijd een andere wachtwoord in te stellen ? 2 . Een tijd geleden is mijn mail van ziggo gehakt . Ik ben gestopt met het gebruiken daarvan . Zou het iets daar mee te mekan hebben ?
Bedank !
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Mogenblue » Wo 15 Sep 2021, 15:28

Wachtwoord veranderen is een persoonlijke afweging. Als je de enige bent die toegang heeft tot die computer maakt het weinig uit. Als je met meer in dezelfde ruimte bent kan het nuttig zijn als je privacy nodig hebt.
Ik ben hier alleen en gebruik al jaren hetzelfde wachtwoord. Omdat ik hier alleen ben laat ik ook het wachtwoord overslaan bij boot en reboot vd computer.

Of het iets met een hack van je mail account te maken heeft kan ik niet zeggen. Voor online accounts zoals mail en webshops moet je sterke, lange, wachtwoorden gebruiken. Je hoeft ze maar één keer in te voeren dus alleen even ergens noteren zodat je ze niet kwijtraakt. Minimaal 15 tekens.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Gerben1000 » Wo 15 Sep 2021, 15:55

Ik heb mijn wachtwoord ook nog nooit gewijzigd.
Wat betreft de mailadressen. Ik heb de mailadressen bij Ziggo ook verwijderd.
De 2traps verificatie bij Ziggo komt er niet, ook niet in de toekomst, zo werd mij verteld.
Ik ben daarom overgestapt op Gmail met 2traps verificatie. Onafhankelijk van je eigen provider.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor stegiman » Wo 15 Sep 2021, 16:36

2traps verificatie is inderdaad een extra beveiliging maar uw provider heeft in principe ook een extra beveiliging.
2traps verificatie is als je bijvoorbeeld wachtwoord wilt veranderen bij Gmail maar bij uw provider is men bekend dat je het zijt vanwege uw IP adres en combinatie met modem want je moet inloggen en dat is ook een vorm van 2traps verificatie
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Gerben1000 » Wo 15 Sep 2021, 18:02

Inderdaad dat is zo. Maar ik kreeg bij Ziggomail wel vrij veel spam en andere ongein.
Bij Gmail geen last meer van gehad.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Mogenblue » Do 16 Sep 2021, 02:09

Ik zit ook bij Ziggo, maar ik heb weinig last van spam. Heel incidenteel, meer niet.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor sadegh » Za 18 Sep 2021, 15:09

2traps verificatie is inderdaad een extra beveiliging maar uw provider heeft in principe ook een extra beveiliging.
2traps verificatie is als je bijvoorbeeld wachtwoord wilt veranderen bij Gmail maar bij uw provider is men bekend dat je het zijt vanwege uw IP adres en combinatie met modem want je moet inloggen en dat is ook een vorm van 2traps verificatie
2traps verificatie . Hoe kan ik dat regelen , in mijn desktop ?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor stegiman » Za 18 Sep 2021, 22:32

2traps verificatie kan je niet zelf regelen.
Een voorbeeld van 2traps verificatie: uw mailadres is bekend maar iedereen uw mailadres maken.
Om te vermijden dat een vreemde dat doet vraag men bijvoorbeeld uw gsm nr of een tweede mailadres.
Je krijgt dan een sms of mail en als je bevestigd dan wordt je aanvaard.

Maar 1 jaar later kan men een sms versturen en dan moet je bijvoorbeeld uw mailadres geven en als die klopt met men weet dan is alles in orde.
Doch het kan ook dat iemand uw wachtwood hackt en om dat te controleren krijgt je een sms of mail ter bevestiging.
Geef je geen bevestiging dan zal de nieuwe paswoord niet doorgaan.

Dus is 2traps verificatie een beveilgingsmethode weliswaar nooit 100% zekerheid.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Swake » Zo 19 Sep 2021, 23:26

Tijdens installatie van Linuxmint 20.2 xfce op mijn desktop 64 - van de merk mp , waar windows 7 op stond -, heb ik een wachtwoord ingesteld , en de computer opdracht gegeven om met wachtwoord te starten , maar sinds kort , start ie vanzelf . Zelfs het blokje waarin ik mijn paswoord moet intikken , komt even te voorschijn , maar da start ie toch vanzelf ! Vreemd . Waar zou het aan liggen , en wat kan ik doen om het te kunnen herstellen ? Bij voorbaat dank sadegh
Misschien zal u mijn vraag vreemd vinden .
Hoe is uw computer verbonden met internet ?
Een computer die vanzelf opstart , niet het besturingssysteem kan ook komen dat die op afstand bestuurd word , en ik lees in uw bericht iets over een hack bij ziggo .Als je Ziggo account gehackt werd is ziggo daar verantwoordelijk voor !
Je kan ook het BIOS beveiligen met een wachtwoord om te voorkomen dat onbevoegden het besturingssysteem pas kunnen laten opstarten bij het invoeren van het juiste BIOS wachtwoord .
Duik eens in het BIOS van uw computer en kijk eens of de Wake On Lan functie soms niet op enabled staat ingesteld . Hou er rekening mee dat men ook een BIOS kan hacken, en hackers uw computer vanop afstand kunnen besturen .
Je kan ook software installeren die op een bepaald tijdstip je computer automatisch laat opstarten .
Toch toevallig niet dit soort software geïnstalleerd en gepland wanneer de computer terug moet opstarten .
Lees hier meer over de taakplanner .
Je hebt Linux mint bij installeren het vakje aangevinkt wachtwoord invoeren , zodat niemand bij je persoonlijke bestanden kan als linux mint volledig opgestart is .

Heeft Ziggo u hiervan op de hoogte gebracht ?
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Mijn computer boot vanzelf

Berichtdoor Swake » Zo 19 Sep 2021, 23:45

En als u van ziggo ook zo een brief hebt gekregen lees meer was je account gehackt .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten