Werkbalkprobleem

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Wo 22 Sep 2021, 12:25

Als Mint (versie: Kaneel) start verschijnt er onder in het beeldscherm een werkbalk met rechts het "systeemvak" en links de startknop en een ruimte waarin je icoontjes kunt zetten om programma's te starten. De laatste tijd verscheen daarin een icoontje, wat ik niet zelf had geplaatst, met als pictogram een tandwieltje. Als ik dan op het beeldscherm keek zag ik linksboven in de hoek een wit streepje. Als ik op het tandwieltje rechtsklikte en het ding "schermvullend" maakte stond er alleen een vertikaal streepje (|) in de balk en het scherm bleef leeg en zwart. Toen ik dat ding verwijderde (in startmenu rechtsklikken en verwijderen) heb ik kennelijk iets gedaan wat verdergaande gevolgen had want alle icoontjes verdwenen. Terugzetten lukt niet, want als ik in het startmenu rechtsklik en aan de werkbalk toevoegen kies wordt het icoontje in het systeemvak gezet; zie het icoontje van de schermafdruk (blauw vlakje met fototoestelletje):
Afbeelding

Wat kan ik doen om weer "normaal" te kunnen werken, want nu lukt het allemaal wel maar is uiterst onhandig.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor HWE64 » Wo 22 Sep 2021, 14:45

Kun je met Timeshift niet terug? Dat is volgens mij de makkelijkste manier.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Wo 22 Sep 2021, 19:31

Timeshift doet - voor zover ik kan waarnemen - van alles maar dit probleem blijft.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor HWE64 » Wo 22 Sep 2021, 20:55

Timeshift doet - voor zover ik kan waarnemen - van alles maar dit probleem blijft.
Ik ken geen Mint kaneel (Cinnamon) ?
Heb je een herstart gedaan?
Werkt het icoontje van schermafdruk wel?
Waarschijnlijk is het tandwieltje van "Systeem".
Staat hij nog wel in het menu?

Trouwens ik kan alleen maar kijken in Mint 20.2 Xfce
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Wo 22 Sep 2021, 21:32

Kaneel is de NL-vertaling van inderdaad van het Engelse Cinnamon, grapje dus.
Ik heb ettelijke herstarts gedaan en alle Timeshift opties, die ik heb, gedraaid, dus ook Timeshifts van voor het probleem met de werkbalk maar niets helpt.
De icoontjes in het systeemvak werken wel maar dat is ook alles. B.v. staat o.m Firefox er ook bij en als ik dan op de werkbalk bewerken klik zie de deling van de werkbalk verschijnen. Als ik dan Firefox (en dan gaan er nog een paar mee) versleep nar de gewenste plaats schieten die terug naar het systeemvak en de ruimte naast de startknop blijft leeg.
Ik vrees dat ik aan een complete herinstallatie zal moeten als ik geen oplossing vind of hier aangereikt krijg...
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor stegiman » Wo 22 Sep 2021, 23:01

Klik op start en dan internet en dan Firefox met de rechtermuisknop en kies toevoegen aan werkbalk.
Lukt dat ook niet?
Zoiets heeft niks met timeshift te maken want het is geen systeem verandering maar puur eigen indeling.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Do 23 Sep 2021, 00:02

Klopt Stegiman, had ik al gedaan en, zoals te zien in de schermafdruk, staat Firefox nu in het systeemvak
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor stegiman » Do 23 Sep 2021, 07:46

Klik eens op de tweede balk en dan ESC ofwel verwijderen klikken.
Nota: bewerkingsmodus voor werkbalk best uitzetten.

Dus niet de onderste balk raken maar de balk er boven tenzij je werkbalk hoogte (40) hoger had gezet.

Nota: mogelijk had je werkbalk automatisch verbergen ingesteld.
Standaard is werkbalk altijd tonen.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor Gerben1000 » Do 23 Sep 2021, 13:14

Heb je dit al geprobeerd?
In terminalvenster
cinnamon-panel --reset
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Do 23 Sep 2021, 18:31

Stegiman: er is maar één werkbalk en daarin staan de startknop en het systeemvak met daarin een stel iconen die er NIET in thuis horen. De werkbalk stat op de standaardinstelling: Werkbalk altijd tonen.
Gerben1000: als ik de opdracht die je noemt intype (of beter kopieer en plak) gaat het niet goed:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor HWE64 » Do 23 Sep 2021, 19:27

Stegiman: er is maar één werkbalk en daarin staan de startknop en het systeemvak met daarin een stel iconen die er NIET in thuis horen.
Kun misschien opnoemen welke iconen er niet in thuis horen? Kun je ook aangeven of je deze kunt bedienen of dit systeem iconen zijn bev. accu?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor HWE64 » Do 23 Sep 2021, 19:33

Sorry, maar ik heb dit antwoord weggehaald omdat ik steeds van de redenering van Xfce uit uitging maar Cinnamon heeft volgens mij een gedeelde werkbalk.
Ik laat dit over aan de echte kenners.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor stegiman » Do 23 Sep 2021, 21:50

Doe dit in terminal:

Code: Selecteer alles

gsettings reset-recursively org.cinnamon
Voor andere leden die mate hebben:

Code: Selecteer alles

gsettings reset-recursively org.mate.panel
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Do 23 Sep 2021, 23:09

Hartelijk dank Stegiman! Dit was de oplossing: gsettings reset-recursively org.cinnamon
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Werkbalkprobleem

Berichtdoor JanKol » Vr 24 Sep 2021, 18:45

Ehh iets te vroeg gejuigd.... Ik kan weliswaar weer iconen naast start zetten maar dat gaat nu via het systeemvak. Ik klik rechts op een programma in het startmenu en klik dan op “Toevoegen aan werkbalk”. Het icoon verschijnt dan in het systeemvak (dus niet in het startergedeelte van de werkbalk) en ik sleep het naar de startwerkbalk. Daar verschijnt dan een (werkende) kopie. Het icoontje in het systeemvak gooi ik dan maar weg. Oh ja, ik moet het wel achter het tandwieltje zetten of voor een er eerder heen gesleept icoontje, want "achter aansluiten" doet niets en het icoontje schiet weer terug naar het systeemvak.

In de starterwerkbalk is ook dat radertje weer aanwezig. In de onderstaande schermafdruk in het geopende venster ervan te zien:
Afbeelding
Toen ik op het sluitkruisje klikte verdween het tandwiel icoontje, vreemde zaak voor mij.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten