hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor aartje » Do 30 Sep 2021, 08:41

Ik heb een Dell laptop (E5440) met daarop Windows 10 Pro en Mint Mate 19.3 (alles 64bits).
De installatie van Mint ging zonder problemen, ik moest nog wel de Windows-partitie
verkleinen om ruimte op mijn SSD te maken,
Ik heb een paar reservepartities van 25 GB op mijn SSD gemaakt en daarop geprobeerd een
nieuwe Mint-versie (20.x) te installeren naat de Mint19.3. Helaas kon ik die nieuwe installatie
niet opstarten, hij startte alleen de oude Mint op en heb het er weer vanaf gehaald. Het zal wel te maken hebben met
/boot/efi oid waar iets aangepast moet worden. Ik heb verder geen enkele ervaring met (u)efi
maar hoop dat iemand weet waar ik documentatie kan vinden om deze triple-boot wel
aan de praat te kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 30 Sep 2021, 11:59

Wellicht kan je hier iets mee https://itsfoss.com/triple-boot-windows-linux/ Ik heb wel slechte ervaringen met 2 linux-systemen op één computer, vooral wanneer de UEFI upgedated dient te worden bij updates
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor aartje » Vr 01 Okt 2021, 09:01

Wellicht kan je hier iets mee https://itsfoss.com/triple-boot-windows-linux/ Ik heb wel slechte ervaringen met 2 linux-systemen op één computer, vooral wanneer de UEFI upgedated dient te worden bij updates
Dank je wel, ik zal er naar kijken, maar ik denk dat er nauwelijks met UEFI rekening wordt gehouden.
Verder vond ik zelf deze handleiding ( https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... eiden.html ) , van Pjotr (?),
ik zal het ook op die manier proberen. Ik kom er op terug, maar dat kan wel ven duren.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 01 Okt 2021, 09:23

Als je graag met verschillende systemen aan de slag gaat, dan raad ik altijd het gebruik van een virtuele machine aan. Je kan dan tal van OS versies op je gast gebruiken zonder gevaar dat je systeem instabiel gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor HWE64 » Vr 01 Okt 2021, 10:58

Slechte ervaring met dual boot Windows/ linux. Zowel W10 als Linux hebben meerdere malen mijn grub verziekt. Ik draai alleen dual boot met Mint en Xubuntu en dat bevalt me prima. Trippelboot zou ikzelf nooit doen.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor aartje » Vr 01 Okt 2021, 11:33

@HWE64 Dank je voor je commentaar. De reden dat ik tripleboot wil doen is dat ik als ik naar een
een nieuwe versie van mijn OS wil gaan (in dit geval van Mint 19.3 naar 20.x, maar misschien stel ik het uit
tot 21.x ) ik het naast de oudere versie zet. Dan kan ik die nieuwe versie langzaam opbouwen terwijl ik
de oude versie ( en Windows 10, zeer sporadisch...!) gewoon kan blijven gebruiken. Met de oude BIOS/MBR/Grub
-manier was dat nooit een probleem. maar met UEFI is het een ander verhaal geworden. Op een gegeven
moment kan ik dan makkelijk switchen zonder dat ik nog veel hoef te doen en kan ik desnoods weer terug-
schakelen naar de oude OS. Het enige wat het je kost is 25 GB (wat stelt dat tegenwoordig nog voor...)

Bedankt voor de waarschuwing ! Ik zal uitgebreid mijn SSD backuppen (met Clonezilla) voor ik iets probeer !
Het dualboot (Mint Mate 19.3) maken van mijn Windows 10 laptop ging trouwens probleemloos.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 01 Okt 2021, 15:13

Tegenwoordig doe ik om het jaar een volledige nieuwe installatie. Met de Mint-tool mint-backup ofwel Reservekopie-gereedschap heb je in een oogwenk je persoonlijke data gekopieerd + een bestand van de extra geïnstalleerde software (in de oudere versies helaas die niet van de Flatpacks). Na een nieuwe installatie kan je met het die tool automatisch alle geïnstalleerde software opnieuw installeren met uitzondering van de pakketten die je buiten om het software-centrum geïnstalleerd hebt natuurlijk. Het grootste werk heb ik evenwel nog met Wine en het opnieuw downloaden van de Steam-games.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor aartje » Za 02 Okt 2021, 09:52

Ik doe zelf alleen een nieuwe installatie als het echt nodig is, desnoods werk ik nog met een Mint-versie
die tot maximaal een half jaar verlopen is. Een tweede reden zou kunnen zijn om voortijdig een nieuwe
installatie te doen is als er te nieuwe hardware voor de oude versie in zit. Maar dat gebeurt bij mij in
de praktijk nooit, omdat ik meer van de refurbished of overjarige systemen ben..

Ik heb de volgende site gevonden die de installatie goed lijkt te beschrijven :

https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 2&t=163126
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: hoe installeer ik mint mate 20.x naast 19.3 en Windows10 in uefi-mode

Berichtdoor aartje » Di 05 Okt 2021, 15:36

Ik heb volgens de eerder genoemde beschrijvingen Mint 20.2 kunnen installeren
naast Mint 19.3 en Windows10 Pro. Het enige wat ik de vorige keer dat niet lukte
fout deed was, toen ik vanaf de installatie DVD opstartte, ik het niet vanaf UEFI
mode deed maar van Legacy mode en dan lukt het niet goed.

Ik beschouw dit topic nu als opgelost.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten