Linux mint op partitie C

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Linux mint op partitie C

Berichtdoor Icarus » Ma 10 Jan 2022, 19:43

Ik zou graag Linux Mint 20.3 installeren op de partitie C waarop nu Win 7 staat en dus partitie D behouden. Ik wil dus Mint niet installeren naast Win 7. Maar blijkbaar gaat dit niet. Of toch?
Is het dan zo dat, als ik Mint niet naast Win installeer, dan de ganse HD wordt gewist? Alvast bedankt voor uw raadgevingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor stegiman » Ma 10 Jan 2022, 22:53

Op deze pagina (klik) moet je gparted gebruiken om een partitie te wissen.
(eerste regel klikken)
Doch niet vergroten of verkleinen maar formateren.
Let wel op dat je de juiste partite kies want in Linux is dat niet C of D
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor dirkjanl » Di 11 Jan 2022, 14:12

Icarus, Als ik je vraag juist interpreteer en begrijp wil je af van Windows en over gaan naar Linux Mint en je bestanden die je op partitie D hebt staan behouden. Alles staat op één schijf.
Als ik jou was zou ik: Maak een backup op een externe schijf van alles wat op D staat. Installeer Linux Mint met een schone installatie op de schijf. Maak tijdens de installatie een tweede partitie aan voor je bestanden. Hoe dit moet kan je vast lezen op de site Makkelijke Linuxtips (even precies zoeken waar). Je bestanden kopieer je daarna naar die tweede partitie.
Dan is Windows echt van je schijf af.
Als ik je vraag niet goed heb begrepen, dan heb ik dit niet geschreven.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor aartje » Di 11 Jan 2022, 15:20

Ik ben een beetje eigenwijs,maar raad je aan om "windows 7" te behouden.
Ik zou op windows 7 zoveel mogelijk software weg te gooien en alleen bv
browsers, emailprogramma' s en media software, om geluid en video af te
spelen behouden. Ik zou de C partitie daarna verkleinen (60 GB moet makkelijk
genoeg zijn bv met https://nl.easeus.com/partition-manager) en op de rest van je
disk(en) Linux te installeren met daarbij in ieder geval ook een NTFS-partitie
aan te maken die zowel vanuit Linux als vanaf windows bereikbaar is.

Daarnaast zou je Linux (bv Mint of Ubuntu) kunnen installeren. Zo'n dualboot
kan reuze handig zijn om te achterhalen wat er fout is bij computerproblemen
(een hard- of softwarefout)

Ik zelf heb daar nooit spijt van gehad en gebruik windows nog maar minimaal
naast Mint Mate, ook nog voor een paar programma's die er niet zijn onder Linux.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor stegiman » Di 11 Jan 2022, 16:45

Ik zie totaal geen reden om Windows nog te gebruiken en zeker niet Windows 7 dat totaal niet meer veilig is.
Zowel in Windows als in Linux kan je met usb-stick zonder installeren bereiken als dat nodig is.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor aartje » Di 11 Jan 2022, 17:11

Ik zie totaal geen reden om Windows nog te gebruiken en zeker niet Windows 7 dat totaal niet meer veilig is.
Zowel in Windows als in Linux kan je met usb-stick zonder installeren bereiken als dat nodig is.
Ieder zijn mening, ik ben het er niet mee eens en ben blij dat ik nog een windows7 heb en zolang je het niet gebruikt
om te browsen en te mailen en je er ook geen programma's meer op installeert en je een goede firewall hebt
(zit in bijna alle routers) valt het met de veiligheid wel mee. Je kan het uiteindelijk altijd nog verwijderen.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Icarus » Di 11 Jan 2022, 20:05

Dank aan allen voor de raadgevingen. Ik zal de raad van dirkjanl volgen. Ik heb nog een PC met Win 10 maar mijn bedoeling is: niet overstappen naar Win 11, tenminste als Linux Mint mij bevalt maar na alles wat ik daarover reeds gelezen heb twijfel ik daar niet aan. Het maken van een 2e partitie gedurende de installatie: daar zal ik nog even naar zoeken. Ik hou jullie op de hoogte en . . . . indien nodig: dan vraag ik opnieuw jullie raad. Mag dat?
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Mogenblue » Di 11 Jan 2022, 20:30

Ja Tuurlijk! Daar is dit forum voor.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor aartje » Wo 12 Jan 2022, 09:03

Succes ermee
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Icarus » Za 15 Jan 2022, 18:02

Ik heb Linux Mint 20.2 Cinnamon geïnstalleerd op mijn (oudere) PC: een HP Pavilion 595-p0027nb. Ik stel echter het volgende vast: deze PC heeft 2 minuten nodig om het startproces te voltooien. Hij heeft dus 2 minuten nodig om gebruiksklaar te zijn. Op die PC stond Win 7 en dan had die daarvoor 20 seconden nodig. Mijn vraag: is dat normaal of kan dat opstartproces korter gemaakt worden? Alvast bedankt voor de raadgevingen.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Mogenblue » Za 15 Jan 2022, 18:14

In plaats van afsluiten aan het eind van een sessie kan je ook naar de slaapstand gaan. Dan hoeft ie alleen uit de slaapstand te komen. Dat is sneller.

Bij het booten zie je meestal een tijdje een opstartmenu. Bij mij staat dat 5 seconden in beeld. Die tijd kun je ook aanpassen als je dat wilt.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor dirkjanl » Za 15 Jan 2022, 18:37

Ik gebruik ook een HP ProBook 4530s en die is in no time opgestart, ik schat 20 seconden. SSD 120 GB, 8 GB RAM en 2 maal Intel core i5 2450M CPU 2,5GHz. LM 20.3
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Icarus » Zo 16 Jan 2022, 19:08

Dank aan beiden voor de reactie. De raad van Mogenblue ken ik uiteraard en ik pas die slaapstand zeer veel toe. Ik was echter verwonderd dat het opstarten zo lang duurt, en wilde en wil weten of dat bij Linux al of niet normaal is. Is zo een lange opstarttijd wel normaal?
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Mogenblue » Ma 17 Jan 2022, 12:18

Hangt van je systeem af.
Hoeveel cores heeft je cpu, heb je een harde schijf of een ssd.
Een ssd maakt je systeem al zeer veel sneller.

Maar over het algemeen dacht ik dat linux wel sneller opstart dan windows bij dezelfde configuratie. Dus misschien mankeert er iets aan je systeem.

Mijn systeem is na het bootmenu in minder dan een minuut opgestart. Maar dat systeem heeft 4 cores in de cpu en een ssd.


Edit:
Netwerkservices kunnen de boel flink vertragen. Als je een netwerkschijf wil mounten waarvan de server offline is kan het systeem erg lang wachten op een respons. Dat kun je verhelpen door een timeout parameter mee te geven.

Misschien is er bij jou een apparaat aangesloten waar het systeem op moet wachten, of een of andere service die in een kringetje draait.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Linux mint op partitie C

Berichtdoor Icarus » Di 18 Jan 2022, 13:24

Hieronder de link waarop je de specs van mijn toestel kan zien:

https://icecat.biz/nl-be/p/hp/vn314aa/p ... 62306.html

Maar tot mijn grootste spijt moet ik zeggen dat ik, als 'computerleek', niet veel begrijp van wat je onder 'Edit' schrijft. Ik zal me daarin eens proberen te verdiepen.

Ik dacht ook dat het misschien verstandig zou zijn 'Mint Cfce' te installeren en te zien hoe die versie zich gedraagt.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten