wat is usrmerge

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
beert470
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 19:35

wat is usrmerge

Berichtdoor beert470 » Di 11 Jan 2022, 14:08

Kreeg zojuist een bericht in het systeemrapport of ik usrmerge wil installeren.
Heb zojuist een upgrade gedaan naar versie 20.3 Una en alles loopt goed tot nu toe.
Ik kan er niet achter komen wat usrmerge is,
ook niet op dit forum.
Is dit belangrijk om het te installeren of niet?
ALvast bedankt.
vanadium
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 11 Jan 2022, 15:24

Re: wat is usrmerge

Berichtdoor vanadium » Di 11 Jan 2022, 15:42

Zeer waarschijnlijk is het geen probleem je systeem nu en zelfs de komende jaren te laten zoals het is, maar als je "mee" wil, installeer je het.

Vroeger (en jij nog altijd) hadden we een aparte /bin en /usr/bin folder. In beide folders staan uitvoerbare systeembestanden. Vroeger waren harde schijven klein. Zeer essentiële programmaatjes stonden op "/bin" op de rootpartitie, de rest van de uitvoerbare bestanden kon dan op een andere schijf staan, aangekoppeld op "/usr/bin". Dat liet toe om reeds het basisgereedschap in "/bin" te hebben mocht "/usr/bin" niet beschikbaar zijn.

Voor de eenvoud wordt nu alles ondergebracht in "/usr/bin". Voor compatibiliteit met vroeger wordt een link aangemaakt van "/bin" naar "/usr/bin" zodat programma' s die nog in "/bin" zoeken, nog steeds het programma kunnen vinden.

usrmerge voert die aanpassing door: de inhoud van "bin", en daarnaast ook "sbin" en enkele "lib" folders wordt verplaatst naar de overeenkomstige folder onder "lib" , de originele folder wordt dan gewist en vervangen door een symlink naar naar de overeenkomstige folder onder "lib".
beert470
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 19:35

Re: wat is usrmerge

Berichtdoor beert470 » Di 11 Jan 2022, 15:53

Ik ben er al in "meegegaan". En heb het geinstalleerd.
Bedankt voor duidelijke uitleg.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten