Kan Mint 20.3 niet installeren op dual boot met MBR partition table.

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
groenling
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 23 Feb 2022, 21:10

Re: Kan Mint 20.3 niet installeren op dual boot met MBR partition table.

Berichtdoor groenling » Za 12 Mar 2022, 21:11

Ik wil best geloven dat wanneer je nu een schone installatie gaat doen het mogelijk is om W10 en Mint 20 als dual boot naast elkaar te installeren, maar het feit blijft dat nu deze situatie is ontstaan tgv van historische stappen zoals ik hierboven heb beschreven:
sda1 is bij eerste W7 installatie ontstaan en upgrade naar W10 heeft hem behouden
sda2 is nu W10
sda3 is kennelijk iets met Windows recovery (geen idee hoe die is aangemaakt).
Hiermee zijn de 3 primary partitions vergeven, en is er dus geen mogelijkheid om de EFI system partitie bij te maken.
Met een GPT partition table zou dit geen beperking opleveren, maar met een MBR partition table dus wel.
Dus mijn opties zijn denk ik in deze situatie:
1. totale nieuwe schone installatie (en dan gelijk GPT partition table ipv MBR partion table) -> ga ik vooralsnog niet doen
2. één van de partities sda1 of sda3 verwijderen (of niet-primary maken), maar ik ben bang dat ik dan W10 om zeep help.
3. W10 verwijderen (met bijbehorende partities) -> ik ga voorlopig W10 nog niet weg doen.
4. doormodderen met Mint 18 -> ga ik voorlopig nog maar wel even doen
5. MBR partion table converteren naar GPT partition table -> lijkt mij structureel de beste oplossing; er wordt op internet beweerd dat dit kan zonder data verlies; mocht dit echter toch mis gaan kan ik met een Macrium Reflect restore alsnog terugdraaien.

Ik houd me aanbevolen voor een advies over optie 2: kan één van de twee partities weg?
Zoniet, dan wordt op de langere termijn optie 5.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten