Ik wilde op de Lenovo laptop van mijn vrouw Mint 21 installeren op de partitie waar Mint 18.2 nog opstond (daarnaast staat een partitie met Mint 20.3). Net als bij mijn Hp koos ik voor "Iets anders" voor de installatie. Bij het afwerken daarvan kreeg ik de mededeling dat de efi partitie ontbreekt en dat voortzetting van de installatie voor eigen risico is. Ik heb die installatie afgebroken en ben gaan kijken wat er aan de hand is.
In de afbeelding hieronder staat als eerste het beeld van Gparted van mijn Hp, daar staat de efi partitie met Fat 32. De tweede is het Gparted beeld van de Lenovo, geen efi partitie, wel een fat 32 partitie van de goede grootte, maar zonder naam, koppelpunt of vlag. De derde is het beeld met het programma Schijven van MInt voor de Lenovo.
De vraag is: als dit eigenlijk de efi partitie is (zou kunnen, destijds heb ik zonder probleem Mint 20 naast Mint 18.2 gezet; hoe die partitie daarna is "losgeraakt" weet ik niet) is die dan weer actief te maken, of: kan deze partitie tot een (nieuwe) efi partitie gemaakt worden? Kan dit dan met Gparted?