efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor shoshinsha » Za 06 Aug 2022, 21:34

Op mijn Hp laptop heb ik inmiddels naast Mint 20.3 Mint 21 geïnstalleerd (nog niet helemaal afgewerkt) op de partitie waar een testversie van LMDE 5 stond.
Ik wilde op de Lenovo laptop van mijn vrouw Mint 21 installeren op de partitie waar Mint 18.2 nog opstond (daarnaast staat een partitie met Mint 20.3). Net als bij mijn Hp koos ik voor "Iets anders" voor de installatie. Bij het afwerken daarvan kreeg ik de mededeling dat de efi partitie ontbreekt en dat voortzetting van de installatie voor eigen risico is. Ik heb die installatie afgebroken en ben gaan kijken wat er aan de hand is.

In de afbeelding hieronder staat als eerste het beeld van Gparted van mijn Hp, daar staat de efi partitie met Fat 32. De tweede is het Gparted beeld van de Lenovo, geen efi partitie, wel een fat 32 partitie van de goede grootte, maar zonder naam, koppelpunt of vlag. De derde is het beeld met het programma Schijven van MInt voor de Lenovo.

De vraag is: als dit eigenlijk de efi partitie is (zou kunnen, destijds heb ik zonder probleem Mint 20 naast Mint 18.2 gezet; hoe die partitie daarna is "losgeraakt" weet ik niet) is die dan weer actief te maken, of: kan deze partitie tot een (nieuwe) efi partitie gemaakt worden? Kan dit dan met Gparted?

Afbeelding
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor DeBaas » Za 06 Aug 2022, 22:15

Je tweede plaatje:
Is een een installatieset op een BIOS machine zonder EFI of een (U)EFI machine in CSM (Compatibility Support Module) BIOS compatibele modus.
De melding kan tijdens installatie worden genegeerd en de installatie word in BIOS mode voortgezet en afgemaakt. Tenminste, op mijn 2007 machine wel ;-)
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor emvedeesje » Zo 07 Aug 2022, 09:13

Dat zag ik hier ook op een oldtimer van ongeveer 15 jaar oud.

Zoals DeBaas zegt: gewoon negeren.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor Swake » Zo 07 Aug 2022, 09:49

Bij het afwerken daarvan kreeg ik de mededeling dat de efi partitie ontbreekt en dat voortzetting van de installatie voor eigen risico is. Ik heb die installatie afgebroken en ben gaan kijken wat er aan de hand is.
Ik denk het maar , maar volgens mij kreeg je te lezen dat de Efi Systeem partitie (ESP) ontbreekt .
Start nog eens Gparted en bovenaan in de menubalk klik je op partitie >> Vlaggen beheren
Vink het vakje esp aan en normaal zou nu de melding niet meer mogen verschijnen .

Is het tweede plaatje waar de melding verschijnt ? Ik denk van wel omdat sda1 in ext4 formaat is en efi systeempartitie fat32 vereist .sda3 moet dus als esp gevlagd worden .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor shoshinsha » Zo 07 Aug 2022, 16:12

@ DeBaas & emvedeesje
Dank voor de reactie. Volgens mij is/was het gewoon een systeem met Efi, bij de installatie van 20 (en de upgrades tot en met 20.3) heb ik de melding van de ontbrekende partitie nooit gekregen. Ik houd dus het gewoon doorzetten van de installatie nog even in reserve (Mint 20.3 werkt goed en blijft nog flink lang onderhouden, tijd genoeg dus).

@ Swake
Het gaat inderdaad om het tweede plaatje (de Lenovo laptop) en zo te zien om de Efi Systeem partitie. Ik heb als vlaggen nu boot,esp neergezet (net als bij de Hp laptop). Wat nog ontbreekt is een Koppelpunt en dat kan ik (op dit moment?) niet kiezen: de optie Aankoppelen is licht grijs, wat volgens de hulppagina betekent dat Gparted niet weet waar aangekoppeld zou moeten worden.

Ik heb nu gewerkt met Gparted vanuit Mint 20.3. Later ga ik eens kijken wat er gebeurt als ik Gparted vanaf een live usb laat werken.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor Swake » Zo 07 Aug 2022, 17:57

In mijn onderschrift zie je PC2 triple boot , Ubuntu 22.04 , Linux Mint 20.3 en Debian 11 Gnome .
Bij installeren debian 11 kreeg ik ook altijd die melding dat de installatie niet verder kon gezet worden omdat die efi partitie ontbrak en dan ook een kleine partitie FAT32 aangemaakt heb en esp dan met Gparted gemarkeerd heb . Ik heb Mint 21 nog niet geinstalleerd maar in het engelstalig mint forum staat identiek probleem te lezen .
Die kleine efi partitie moet niet aangekoppeld worden hoor . Je moet die voor het installeren gewoon met Gparted markeren als esp en dat is alles .

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=2209304
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor shoshinsha » Zo 07 Aug 2022, 21:11

Uit het onderwerp op het Engelstalig forum en een doorverwijzing blijkt dat het vermoedelijk een bug is in ubuntu en dat de waarschuwing genegeerd kan worden. Ik ga binnenkort (als ik voldoende tijd beschikbaar heb) de installatie opnieuw uitvoeren. Misschien dat de waarschuwing niet eens meer komt nu de vlaggen boot en esp gezet zijn.
Bedankt voor de reactie.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor Arie » Ma 08 Aug 2022, 09:04

Net als bij mijn Hp koos ik voor "Iets anders" voor de installatie. Bij het afwerken daarvan kreeg ik de mededeling dat de efi partitie ontbreekt en dat voortzetting van de installatie voor eigen risico is. Ik heb die installatie afgebroken en ben gaan kijken wat er aan de hand is.
Die melding kreeg ik ook op mijn laptop. Installatie afgemaakt en laptop start gewoon op.
Geen UEFI en gewoon "dos" partities
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor Swake » Ma 08 Aug 2022, 10:44

Geen UEFI en gewoon "dos" partities
Bij UEFI is die ESP (EFI Systeem partitie) een vereiste .

https://wiki.archlinux.org/title/EFI_system_partition
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: efi partitie ontbreekt of uitgeschakeld?

Berichtdoor shoshinsha » Wo 10 Aug 2022, 21:01

Inmiddels Mint 21 geïnstalleerd op de Lenovo laptop. Dit keer geen waarschuwing over een ontbrekende partitie. Het zetten van de vlaggen is kennelijk voldoende geweest. Overigens: de ESF partitie is nog steeds niet aangekoppeld (en heeft ook niet de naam EFI System partition gekregen).
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten