EID - Belgium

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: EID - Belgium

Berichtdoor stegiman » Wo 17 Aug 2022, 10:41

Ja. Je kan itsme aanmaken in Linux maar dan via uw bank.

Bij BNP Paribas Fortis is dat zo maar waarschijnlijk is dat bij alle banken zo.

Itsme installeren en activeren

1

Download de itsme app op uw smartphone, meld u aan en geef uw mobiel nummer in.

2

Selecteer BNP Paribas Fortis om uw bankrekening te koppelen en bevestig aan de hand van uw kaartlezer.

3

Kies een code van 5 cijfers en stel de gezichtsherkenning of digitale vingerafdruk in. Klaar!
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Wo 17 Aug 2022, 10:48

Is er al een mogelijkheid om een ItsMe account aan te maken onder Linux?
Een Itsme account account kun je aanmaken op elk besturingssysteem als je het aanmaakt met je Eid . Of het nu nog lukt ben ik niet zeker van want de overheid is bezig met een eigen applicatie te ontwikkelen . Itsme is geen applicatie van de overheid .
Eens je een Itsme account aangmaakt hebt heb je geen laptop of desktop meer nodig .
https://www.itsme-id.com/nl-BE/get-started

En zoals je ziet in de video moet je jouw mobiel nummer koppelen aan je Itsme account . Maar schaf je jou een nieuwe Smartphone aan en je plaatst er jouw SIM kaarttje in en installeert de Itsme App werkt itsme niet meer omdat je een ander toestel gebruikt .
En als je dan de support van Itsme contacteert houden die jou rustig aan het lijntje omdat ze hiervoor nog geen oplossing gevonden hebben .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: EID - Belgium

Berichtdoor emvedeesje » Wo 17 Aug 2022, 14:29

Er is dus nog steeds niets voorzien onder Linux.
Uiteindelijk, na alles ingevuld te hebben, wordt een bestand.msi gedownload om te installeren.
Een typisch windows installatiebestand.

En daar sta je dan...
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Wo 17 Aug 2022, 14:45

Uiteindelijk, na alles ingevuld te hebben, wordt een bestand.msi gedownload om te installeren.
Terug iets nieuw , bij het aanmaken van mijn Itsme account in 2020 heb ik dat msi nestand niet eens hoeven te downloaden en installeren .

Waar dient dat voor , lees hier meer .
https://connective.eu/nl/producten/digi ... tsme-sign/

Ik zal ze eens contacteren met de vraag of iedereen nu een Windows PC moet aanschaffen en waarom linux en MAC gebruikers uitgesloten worden .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Wo 17 Aug 2022, 15:00

Wat voor onzin is dat nu ?
Dat contact formulier is voor ondernemingen , niet voor particulieren .
https://connective.eu/nl/contact/
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: EID - Belgium

Berichtdoor stegiman » Wo 17 Aug 2022, 15:22

Er is dus nog steeds niets voorzien onder Linux.
Dat kan niet want ik heb alleen Linux LMDE 5 en dus geen Windows en kon via de bank itsme instellen.
Heb je mijn bericht gelezen?
luc2210
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 24 Jul 2021, 11:41
Locatie: Gistel

Re: EID - Belgium

Berichtdoor luc2210 » Wo 17 Aug 2022, 16:41

Itsme is een app op je telefoon dat je moet activeren met kaartlezer en bankkaart
seghele
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Zo 26 Okt 2014, 16:36

Re: EID - Belgium

Berichtdoor seghele » Wo 17 Aug 2022, 16:44

Dank aan iedereen.
Heb mijn Linux-Minr 20.3 Cinnamon behouden op sda2.
Heb op sda3 LMDE5 Cinnamon geïnstalleerd i.p.v. Mint 21.0 Cinnamon.

Op beide OS werkt de EID-Belgium perfect.
:)
Het blijft wachten op Mint 21.1 om de EID software te laten werken.
:idee:
Ik sluit af.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: EID - Belgium

Berichtdoor emvedeesje » Do 18 Aug 2022, 09:05

Ik bedoel dus:
Een Itsme account aanmaken puur vanuit hun eigen website en in Linux.
Dat is dus nog steeds niet mogelijk want nadat alles ingevuld is, wordt een bestand.msi gedownload om te installeren.
Een typisch windows installatiebestand.

En dat is het eindpunt zonder account.

Mijn bank biedt de mogelijkheid niet om een Itsme account aan te maken.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: EID - Belgium

Berichtdoor mutse » Do 18 Aug 2022, 12:53

De eid-software en eid-viewer kan je enkel gebruiken op de computer.

ItsMe kan je niet gebruiken vanaf de computer en zonder smartphone.
ItsMe moet specifiek gebruikt worden op de smartphone ( als je géén smartphone hebt kan dat niet -- reactie is dan ... koopt er een -- maar dat is duur ... en zo kan de discussie altijd maar doorgaan).
Het wordt dus, iedere keer er een nieuwe LM of Ubuntu versie verschijnt, 'tandenbijten'/zwoegen om de software goed werkend te krijgen/te hebben.

Linux-gebruikers staan niet hoog aangeschreven (worden bewust achtergesteld) bij onze Belgische Overheidsdiensten en bij de Belgische regering.
Men wil de digitalisering doordrukken door het aanbieden van programma's die enkel én alleen maar door smartphonegebruikers zou kunnen gebruikt worden.
Ja allemaal om het papier te minderen, de jeugd is er mee opgegroeid (met de smartphone) ... 't ja, en de rest van de mensen dan -- een minderheid is het niet -- die staan dan in de kou ???
Waarschijnlijk niet omdat ze dat niet zouden willen hé, ... maar een smartphone is echt niet goedkoop én dat is iets te veel van het goede ... na drie of vier jaar worden er geen updates meer gedaan en dan moet je een nieuwe smartphone aanschaffen ...
Ik weet ook dat er daar voordelen aan gekoppeld zijn ... maar een magere beurs ...maar de commerce moet wel blijven draaien hé...

Mijn 2cent.
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: EID - Belgium

Berichtdoor stegiman » Do 18 Aug 2022, 13:21


ItsMe kan je niet gebruiken vanaf de computer en zonder smartphone.
Dat klopt helemaal niet wat je zegt.
Gewoon in Linux browser naar FOD gaan als voorbeeld en daar kan je kiezen voor Itsme.
Je geeft dan uw gsm nummer en dan in uw smartphone klik je op itsme app en geeft toestemming en code. (soms ook teken klikken)
Dat is 100% hetzelfde als bij Windows.

Maar itsme account maken verschil inderdaad met Windows maar i.p.v. kan je met uw smartphone doen en kies uw bank en volgt instructie.
Dus heb je voor itsme account ook geen computer nodig (Windows, Mac of Linux)

Dus voor alles is een oplossing, ook bij Doccle kan je dus Itsme gebruiken.
Ik zou niet eens weten waarom ik Windows nodig hebt en dat na 3 jaar ongeveer zit ik nog altijd zonder Windows.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: EID - Belgium

Berichtdoor mutse » Do 18 Aug 2022, 13:29

@ stegiman,

Ik heb het niet over windows ... je leest het bericht maar half.
Je geeft dan uw gsm nummer en dan in uw smartphone klik je op itsme app en geeft toestemming en code. (soms ook teken klikken)
dus ... je hebt wél een smartphone nodig om de ItsMe app te installeren en met ItsMe te werken (zo klaar als een klontje).

We dwalen af van de oorspronkelijke vraagstelling/voorlegging probleem (dat reeds gemarkeerd is als opgelost).

mutse.
Laatst gewijzigd door mutse op Do 18 Aug 2022, 13:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Do 18 Aug 2022, 13:36

Ik bedoel dus:
Een Itsme account aanmaken puur vanuit hun eigen website en in Linux.
Dat is dus nog steeds niet mogelijk want nadat alles ingevuld is, wordt een bestand.msi gedownload om te installeren.
Een typisch windows installatiebestand.

En dat is het eindpunt zonder account.

Mijn bank biedt de mogelijkheid niet om een Itsme account aan te maken.
ik veronderstel dat jij Itsme wil gebruiken om je aan te melden bij de diensten van de Belgische overheid .
Bij de diensten van de Belgische overheid kun je jou vanuit linux mint aanmelden met een eID kaartlezer . Maar heb je ook een mobiele telefoon (smartphone) en wil je jou hiermee ook kunnen aanmelden bij de overheid heb je digitale sleutels nodig . En daarvoor moet je eerst de mobiele App van itsme op je telefoon installeren die dan geactiveert moet worden .
Als je bank itsme niet ondersteunt kun je itsme niet gebruiken . in je bankkantoor hebben ze jouw eID eens ingelezen en zo kun je jouw itsme account koppelen aan je bank .
Is je eID vervallen en je moet een nieuwe halen word je bank hiervan zelfs op de hoogte gebracht en gaan die jou een uitnodiging sturen om je nieuwe eID in één van hun kantoren terug in te lezen . Of bij adres wijziging moet je eID ook terug aangepast worden .
itsme is GEEN applicatie van de overheid zoals velen denken maar kan gebruikt worden om met je mobieltje bij de diensten van de overheid aan te melden .


Lees hier alles eens .
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/w ... obiele-app
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Do 18 Aug 2022, 13:48

En dit is eigenlijk de mobiele app van de overheid My eBOX waar je waarschijnlijk ook al zult van gehoord hebben . Hiermee kun je jou zelfs aanmelden bij de diensten van jouw gemeente met je mobieltje .
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/m ... gerprofiel

https://myebox.be/nl
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: EID - Belgium

Berichtdoor emvedeesje » Do 18 Aug 2022, 15:20

Ik weet heus wel wat er allemaal nodig is, maar probeer het nu toch eens via de officiële website van Itsme: https://my.itsme.be/nl/register
eID kaartlezer die werkt is aanwezig, maar zover geraak je niet eens.
Nadat je alle hebt ingevuld krijg je de boodschap "Oeps er ging iets mis" ofwel dien je een windows MSI bestand te downloaden.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten