EID - Belgium

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swake
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Do 18 Aug 2022, 15:32

Nadat je alle hebt ingevuld krijg je de boodschap "Oeps er ging iets mis" ofwel dien je een windows MSI bestand te downloaden.
Als jij wil verder proberen mij geen zorg hoor ! Je bent alvast de enige niet die problemen heeft en waar de support van itsme geen oplossingen voor vind .Je kan ze hier melden .
https://allestoringen.be/storing/itsme/
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Thinkpad
Junior
Junior
Berichten: 46
Lid geworden op: Wo 01 Mar 2017, 13:53

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Thinkpad » Do 18 Aug 2022, 19:13

De eid-software en eid-viewer kan je enkel gebruiken op de computer.

ItsMe kan je niet gebruiken vanaf de computer en zonder smartphone.
ItsMe moet specifiek gebruikt worden op de smartphone ( als je géén smartphone hebt kan dat niet -- reactie is dan ... koopt er een -- maar dat is duur ... en zo kan de discussie altijd maar doorgaan).
Het wordt dus, iedere keer er een nieuwe LM of Ubuntu versie verschijnt, 'tandenbijten'/zwoegen om de software goed werkend te krijgen/te hebben.

Linux-gebruikers staan niet hoog aangeschreven (worden bewust achtergesteld) bij onze Belgische Overheidsdiensten en bij de Belgische regering.
Men wil de digitalisering doordrukken door het aanbieden van programma's die enkel én alleen maar door smartphonegebruikers zou kunnen gebruikt worden.
Ja allemaal om het papier te minderen, de jeugd is er mee opgegroeid (met de smartphone) ... 't ja, en de rest van de mensen dan -- een minderheid is het niet -- die staan dan in de kou ???
Waarschijnlijk niet omdat ze dat niet zouden willen hé, ... maar een smartphone is echt niet goedkoop én dat is iets te veel van het goede ... na drie of vier jaar worden er geen updates meer gedaan en dan moet je een nieuwe smartphone aanschaffen ...
Ik weet ook dat er daar voordelen aan gekoppeld zijn ... maar een magere beurs ...maar de commerce moet wel blijven draaien hé...

Mijn 2cent.
mutse.
Het eID is een programma dat verschillende landen gezamenlijk gebruiken, wellicht ontwikkeld een van die landen na een nieuwe Linux update een aanpassing dat het eID weer werkt.
Onlangs is Ubuntu geupdate, vandaag Linux MInt, bij beide werkt het zoals het hoort na de update.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Do 18 Aug 2022, 22:34

Ik weet heus wel wat er allemaal nodig is, maar probeer het nu toch eens via de officiële website van Itsme: https://my.itsme.be/nl/register
eID kaartlezer die werkt is aanwezig, maar zover geraak je niet eens.
Nadat je alle hebt ingevuld krijg je de boodschap "Oeps er ging iets mis" ofwel dien je een windows MSI bestand te downloaden.
Om je te overtuigen dat het al zeker twee jaar niet meer lukt , of misschien zelfs al langer om je Itsme account proberen te activeren , heb ik nu eens dat msi bestand naar mijn windows PC gedownload , geinstalleerd en dan proberen een itsme account aan te maken wat lukt tot je het document digitaal moet ondertekenen met je eID om je identiteit te bevestigen .
Toen ik de support van itsme hierover mailde kreeg ik als antwoord dat ik waarschijnlijk iets verkeerds deed met een vraag erbij . Wanneer mogen we je telefonisch contacteren als je achter jouw PC zit dan bespreken we samen de stappen die je moet nemen en loodsen we er jou door tot je account geactiveert is en wisten ze ook te zeggen . Moest het wat te ingewikkeld zijn om de stappen te volgen, willen we jouw PC vanop afstand overnemen met teamviewer .

En hier is dus dat beruchte scherm dat je al jaren te zien krijgt als je jouw itsme account via een Windows PC wil activeren . Het zijn daar precies ook snelle jongens !
Afbeelding
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Do 18 Aug 2022, 22:51

Onlangs is Ubuntu geupdate, vandaag Linux MInt, bij beide werkt het zoals het hoort na de update.


Onlangs is de punt versie verschenen 22.04.1 en werd mijn eID laartlezer niet meer gevonden in eID-viewer , terwijl dat wel lukte in 22.04 !
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 383
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: EID - Belgium

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 19 Aug 2022, 19:42

Nieuwe installatie van LM21-Cinnamon. Kaartlezer eerst niet aan de praat gekregen. Ik merkte dan dat de pcscd-diesnten niet draaiden! Vreemd. Dan maar die diensten handmatig gestart.

Code: Selecteer alles

sudo systemctl enable pcscd
sudo systemctl start pcscd
Eid-viewer gestart en daarna de kaartlezer ingeplugd. De viewer zag de kaartlezer. Daarna Firefox gestart en proberen aan te melden. Ik kreeg de melding om de Firefox-extensie toe te voegen. Extensie toegevoegd. Ik kon aanmelden bij de Belgische overheid. Wel vreemd dat die diensten niet enabled waren. Bij wie steekt de fout? Een LM-probleem of een probleem van de EID-software?
seghele
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Zo 26 Okt 2014, 16:36

Re: EID - Belgium

Berichtdoor seghele » Do 25 Aug 2022, 17:02

Het probleem is opgelost.

Code: Selecteer alles

sudo systemctl enable pcscd
sudo systemctl start pcscd
Mint 21.0 - Cinnamon werkt nu perfect met "EID-Belgium".
:) :) :)
Swake
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Di 30 Aug 2022, 12:38

Ik ben vandaag tot de vaststelling gekomen dat je in Firefox 104.0 met je eID kaartlezer en eID terug niet meer kan aanmelden bij de overheid en in google Chrome het wel lukt .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: EID - Belgium

Berichtdoor stegiman » Di 30 Aug 2022, 15:25

Ik heb Firefox 104.0 en getest met ingebouwde kaartlezer alsmede losse kaartlezer en het werkt perfect.
Heb je opgelet dat als je nieuwe identiteitskaart dat dat de kaart andersom moet in de kaartlezer want dat verschilt met de oude versie?
Thinkpad
Junior
Junior
Berichten: 46
Lid geworden op: Wo 01 Mar 2017, 13:53

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Thinkpad » Di 30 Aug 2022, 15:47

Hier idem, meest recente FF en eID zojuist ingelogd, werkt prima.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: EID - Belgium

Berichtdoor Swake » Di 30 Aug 2022, 15:53

Heb je opgelet dat als je nieuwe identiteitskaart dat dat de kaart andersom moet in de kaartlezer want dat verschilt met de oude versie?
Moest mijn eID niet goed in de kaartlezer zitten zou ik ook de chip niet kunnen uitlezen .
Of komt het omdat ik mij willen aanmelden heb op mijn Ubuntu PC 20.04 waar firefox 104.0 voor Ubuntu (canonical) op geinstalleerd staat ?
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten