Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Jordan1980
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 10 Sep 2022, 19:26

Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor Jordan1980 » Wo 14 Sep 2022, 14:26

Hallo.

Ik ben sinds kort bezig met mint 21 die heb ik ook draaiend op mijn laptop, als jullie kunnen zien op een foto heb ik ook nog ubuntu er op staan nu wil ik die middels gparted er af halen kan ik er zeker van zijn dat dat die op sda 5 zit?

er ook nog een screen shot op van gparted:

Ongebruikte van 514 mb
/dev/sda2 extended 697.63gb
/dev/sda5 ext4/media/jor
/dev/sda6 ext4
/dev/sda1 fat32 /boot/evi

/dev/sda1 is een herstel partitsie van windows die kan er in elk geval af.
Sda 5 is denk ik ubuntu
maar wat doe ik met die ongebruikte partitsie die zal ik toe willen voegen samen met sda 1 aan een andere partitsie en hoe doe ik dat dat ?

Ik merk ook op dat ik nog geen foto kan toevoegen , jpeg van mij phone is te groot /
Jordan1980
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 10 Sep 2022, 19:26

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor Jordan1980 » Wo 14 Sep 2022, 14:30

Afbeelding
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor stegiman » Wo 14 Sep 2022, 17:18

Als je afbeelding wilt maken klik dan net als bij Windows ALT + Printscreen toetsen klikken en in tekenprogramma plakken.

Wil je hardware info geven:

start / zoekopdracht en typ systeem en klik op systeeminformatie en dan op knop kopiëren en in uw volgende bericht kan je met de rechtermuisknop op plakken klikken.
Jordan1980
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 10 Sep 2022, 19:26

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor Jordan1980 » Wo 14 Sep 2022, 18:03

afbeelding
Jordan1980
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 10 Sep 2022, 19:26

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor Jordan1980 » Wo 14 Sep 2022, 18:19

Welke extensie moet het zijn .png of zoeits lukt niet te groot
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor stegiman » Wo 14 Sep 2022, 22:35

Je kan op deze forum geen foto of afbeelding toevoegen maar wel een link geven.
Ga bijvoorbeeld naar deze website (klik) en Klik start uploaden.
Zoek afbeelding in uw computer en klik op open.
Klik dan uploaden.
Daarna krijg je een link om hier te plaatsen. -> kies BB-code met groot link en dan kopieren klikken en in uw bericht plakken.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor emvedeesje » Do 15 Sep 2022, 09:03

Persoonlijk denk ik dat het eenvoudiger is de schijf volledig leeg te maken en een nieuwe Linux te installeren.

En als je wilt weten welke partitie wie is:
Start het OS dat je wilt behouden.
Open het Bestandsbeheer.
Ga naar /etc/fstab en open het bestand.
Daar vind je het actuele OS in een regel met zijn UUID= en gemount op / als EXT4
In de terminal, geef command:

Code: Selecteer alles

blkid
Daarmee krijg je alle aanwezige partities, vermeld met hun sdaX.
Vergelijk, en je weet nu welke sda? je OS is.

Blijf zeker af van sda1 !!

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Jordan1980
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 10 Sep 2022, 19:26

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor Jordan1980 » Do 15 Sep 2022, 09:19

Afbeelding
Jordan1980
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 10 Sep 2022, 19:26

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor Jordan1980 » Do 15 Sep 2022, 09:28

Persoonlijk denk ik dat het eenvoudiger is de schijf volledig leeg te maken en een nieuwe Linux te installeren.

En als je wilt weten welke partitie wie is:
Start het OS dat je wilt behouden.
Open het Bestandsbeheer.
Ga naar /etc/fstab en open het bestand.
Daar vind je het actuele OS in een regel met zijn UUID= en gemount op / als EXT4
In de terminal, geef command:

Code: Selecteer alles

blkid
Daarmee krijg je alle aanwezige partities, vermeld met hun sdaX.
Vergelijk, en je weet nu welke sda? je OS is.

Blijf zeker af van sda1 !!

groeten van Michael
Sda1 dat is de MBR denk ik, stel ik verwijder die per ongeluk kun je die dan nog herstellen en zo ja hoe? ik vraag dit omdat ik dat graag wil weten, niet omdat ik dat vanplan ben.
Trouwens ik zelf denk ook dat het beter is om alles te verwijderen met uitzondering van sda1!

Bedankt
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor stegiman » Do 15 Sep 2022, 11:44

Als je geen Windows meer gebruikt dan mag je alle partitie verwijderen en bij Linux installeren kan je bepalen of je gedeelte of volledig schijf wilt gebruiken.
Gparted heb je dan het voordeel dat je zelf partitie kan aanmaken inclusief swap.

Let op: als je toch Windows wilt installeren dan moet je dat eerst doen en dan pas Linux

Niet vergeten: eerst backup maken van uw data alsvorens partitie te verwijderen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Welke is de juiste in gparted en hoe doe ik ongebruikte ruimte aan een andere toevoegen

Berichtdoor emvedeesje » Do 15 Sep 2022, 14:47

Sda1 dat is de MBR denk ik, stel ik verwijder die per ongeluk kun je die dan nog herstellen en zo ja hoe? ik vraag dit omdat ik dat graag wil weten, niet omdat ik dat vanplan ben.
Trouwens ik zelf denk ook dat het beter is om alles te verwijderen met uitzondering van sda1!
sda1 is de boot-partitie, dat zie je in de kolom: Vlaggen

Schijf helemaal leeg maken met gparted:
Schijf / Partitietabel aanmaken
Kies msdos (max 4 partities) of gpt (meer dan 4 partities)

En zoals Stegiman zegt:
Als je geen Windows meer gebruikt dan mag je alle partitie verwijderen en bij Linux installeren kan je bepalen of je gedeelte of volledig schijf wilt gebruiken.
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten