Opstarten vanaf USB stick

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Opstarten vanaf USB stick

Berichtdoor JanKol » Za 04 Feb 2023, 22:02

Sinds ik Linux Mint gebruik, ofwel sinds juli 2017 (nog steeds op dezelfde laptops), maak ik als installatiebestandenmedium een opstartbare USB-stick aan vanuit het ISO-bestand (vanavond "vers" gedownload). Dat gaat dus al "jaren" goed en ook Mint 21.1 Vera ging indertijd prima. Nu, door mij printerproblemen, dacht ik de huidige Mint 21.1 te vervangen door een "verse" Mint 21.1. Nu treedt een raar probleem op. In het BIOS stel ik als eerst opstartmedium de USB-stick met de Mint installatiebestanden in; uiteraard laat ik de gewijzigde opstartsituatie opslaan. Bij herstarten of helemaal uitzetten van de laptop en dan starten wordt de, weer gemaakte opstartvolgorde instelling, van de opstartvolgorde niet aan gehouden maar start de computer gewoon op van de SSD waar ik indertijd Mint 21.1 op installeerde alsof er geen USB-stick aanwezig is.
Omdat ik twee identieke laptops heb en op de reserve laptop nog Mint 20 stond dacht ik die maar te installeren met Mint 21.1. Dat levert een identiek gevallertje op. Ondanks in het BIOS aanpassen van de opstartvolgorde start de computer niet op van de USB-stick maar vanaf de SSD.
Om uit te sluiten dat het aan de USB-stick ligt heb ik een tweede USB-stick aangemaakt maar die geeft hetzelfde resultaat... Of moet ik lekker ouderwets een DVD aanmaken om te installeren (ehh, liever niet)
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Alvast dank voor een reactie
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1599
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Opstarten vanaf USB stick

Berichtdoor stegiman » Za 04 Feb 2023, 22:56

Start een uw usb-stick met Linux mint zonder te installeren.

Open terminal:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update;

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install grub
Eventueel grub aanpassen.

Code: Selecteer alles

sudo update-grub

Code: Selecteer alles

reboot
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten vanaf USB stick

Berichtdoor DeBaas » Zo 05 Feb 2023, 00:13

HOE maak je die installatiestick?
De commandlijn dd optie is de meest betrouwbare.

Code: Selecteer alles

sudo bs=4M dd if=NaamVanDe.iso of=/dev/sdX status=progress && sync # X is de USB naam
De Mint schijfkopieschrijver of Balena Etcher eenvoudig in gebruik.
Voor Windows Balena Etcher of Rufus in dd modus.

........(persoonlijke voorkeuren)
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Opstarten vanaf USB stick

Berichtdoor JanKol » Za 25 Feb 2023, 18:58

Dank voor de reacties, wat laat maar ik heb het een poosje erg druk gehad (op mijn manier). De USB-stick maak ik via de aangeboden optie met de rechtermuisknop, bij het starten van het ISO-bestand.
In beide adviezen wordt gesteld dat ik moet starten vanaf de USB-stick maar dat was nu juist het probleem; Ondanks in het BIOS instellen dat gestart moest worden vanaf de USB-stick gebeurde juist dat niet. Dat kwam (raadselachtig maar waar) pas weer aan de orde toen ik vanaf een DVD had opgestart.... Ook had ik de harde schijf inmiddels vervangen.

De zaak werkt inmiddels weer prima en zou dus het zelfs aan de (vervangen) harde schijf gelegen kunnen hebben. Ik kreeg de "oude" SSHD weliswaar weer installatiebreid door een DVD te maken en daarvan op te starten en dus installeren van Mint 21. Omdat de zaak toch niet helemaal naar wens werkte heb ik de SSHD vervangen door een SSD. Niet alleen lukte starten vanaf de USB-stick nu wel prima ook is de laptop als geheel er enorm op vooruit gegaan. Aanzetten en opstarten neemt nu iets meer dan een halve minuut of wel een keer of vier-vijf zo snel, want opstarten duurde een minuut of drie of iets meer.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Opstarten vanaf USB stick

Berichtdoor dirkjanl » Za 25 Feb 2023, 19:47

Een mogelijke oplossing voor je eerste vraag zou ook - misschien - zijn geweest:
Laptop staat uit, de opstartbare usb stick met LM 21.1 in een usb aansluiting. Start de laptop, zodra je eerste melding van het opstarten verschijnt druk je op één van de Functie toetsen waarmee je de opstartvolgorde "Opties voor opstarten" kunt aangeven. Bij mij is dat F9 voor de HP, maar dat kan dus bij jou een andere zijn. Dan kun je de usb stick aanvinken en doorgaan. Zoek daar maar eens op.
Maar de HD vervangen voor een SSD kan nooit geen kwaad, dat zou ik je al 5 jaar geleden hebben aangeraden ;-)
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten