[Opgelost]Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Peetals
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 06 Mar 2023, 13:22

[Opgelost]Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor Peetals » Ma 06 Mar 2023, 13:28

Ik heb Linux 20.3 en wil upgraden naar 21.1.
Ik ben door de procedure gegaan:
apt update
apt install mintupgrade
en daarna:
sudo mintupgrade
Helaas lukt dit niet door een repository, omdat de openbare key niet aanwezig is, ik krijg de volgende melding:
W: GPG error: http://repository.spotify.com stable InRelease: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 7A3A762FAFD4A51F
E: The repository 'http://repository.spotify.com stable InRelease' is not signed.
Error - Return code: 100
Ik ben geen expert, een beginner, en loop nu dus vast. De upgrading tool zegt: i have to do apt update again, and repair the faults that are shown, alleen weet ik niet hoe.
Kan iemand mij hier mee helpen, ik heb nl al een keer om toch linux 21.1 te krijgen, Linux opnieuw, multiboot systeem, geinstalleerd, maar toen kreeg ik problemen met mijn boot file, ik wil dus het liefst upgraden.
Met vriendelijke groet
Peter alsemgeest.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor DeBaas » Ma 06 Mar 2023, 19:49

Verwijder spotify en de bijbehorende ppa.
Upgrade je systeem
Installeer spotify opnieuw
Peetals
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 06 Mar 2023, 13:22

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor Peetals » Do 09 Mar 2023, 22:38

Na veel keer proberen is het gelukt om spotify en de repository's te verwijderen, waarna ik geen foutmelding meer kreeg bij apt update en apt install mint upgrade. Het upgraden ging daarna wel, alles ging goed, tot de herstart van de pc. Het is een dual boot met Windows 11 en Linux Mint 64bit.
Ik herstartte de pc, kwam gewoon in het dual boot menu, koos voor linux mint 21 die startte op, maar helaas,... bij het invullen van mijn admin wachtwoord, herkende hij dit niet meer. ook geprobeerd via het virtuele keyboard, maar helaas, wachtwoord wordt niet meer herkent.
oke, dan maar windows starten...... blauw scherm!!
Verschillende keren geprobeerd Windows te starten, maar het blijft bij een blauw scherm.
Ik had nog een zeer recente Acronis immage van schijf C, dus die maar terug gezet, maar de Linux partitie gelaten. Dit is gelukt, windows doet het weer, het dual boot menu geeft ook nog aan linux 21, maar mijn wachtwoord wordt niet herkent.
Ik heb op internet gezocht, en verschillende manierren gevonden voor een wachtwoord reset: na bios scherm toets esq. voor het grub menu visible te maken, alleen krijg ik niet het menu, maar een regel van het grub menu. de esq toets meerder keren intoetsen na het opstarten helpt niet, ook de shift knop ingedrukt houden helpt niet.
Ik krijg het dus niet voor elkaar om met mijn dual boot systeem , mijn linux password te resetten.
Voor nu lijkt de enige manier, een verse installatie van Linux 21.1, maar ik zou liever mijn password willen herstellen, wie kan mij hiermee helpen?
met vriendelijke groet
Peter alsemgeest.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor stegiman » Do 09 Mar 2023, 23:05

Ik zou eerst sudo update-grub doen en computer opnieuw opstarten.
Daarna zou ik ook kijken hoe de toetsenbord qwerty (klik) eruit ziet als je met azerty toets werkt.
Daarom raad ik altijd aan om een wachtwoord te kiezen dat zowel azerty en qwerty hetzelfde is.
Peetals
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 06 Mar 2023, 13:22

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor Peetals » Za 11 Mar 2023, 18:49

Bedankt voor uw reactie.
Helaas kan ik geen sudo update-grub doen, omdat ik niet in mijn account in kan loggen.
Verder heb ik het azerty toetsenbord bekeken, maar helaas, als ik de tekens intoets bij mijn wachtwoord invoer, die verschijnen als ik met het azerty toetsenbord mijn wachtwoord invul, krijg ik nog steeds de melding onjuist wachtwoord.
Als ik op het toetsenbord symbool klik, komt er alleen een pop up met het toetsenbord wat geladen is, engels ( VS internationaal, met dode toetsen ), ik kan bv. niet het azerty toetsenbord aanzetten.
Verder heb ik alle procedures doorlopen om een wachtwoord herstel uit te voeren, maar het lukt niet.
als er iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag, anders denk ik dat ik een nieuwe installatie moet doen, en dan kies ik een wachtwoord die zowel met het Qwerty als met het azerty toetsenbord kan intypen.
Groetjes peter.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor stegiman » Za 11 Mar 2023, 22:56

Je kan altijd sudo update-grub want je hoeft niet in uw computer te zijn.
Gewoon opstartbare iso usb-stick en dan terminal doen zoals je gewoon bent. (in de bios moet je wel usb-stick als boot instellen)

Een gewoonte dat ik altijd maak is met kladblok (tekstbewerker) typen en zo ziet je welke letter je moet veranderen.
Peetals
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 06 Mar 2023, 13:22

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor Peetals » Ma 13 Mar 2023, 19:35

Ik heb besloten om Linux mint 21.1 opnieuw te installeren, dit is gelukt, heb het bootmenu aangepast, dat windows als eerste opsart, bootmenu verfraaid, sneller laten doorstarten, tijdsnotatie probleem verholpen, en ben nu het een en ander aan het installeren, Vera Crypt, VLC mediaplayer, en natuurlijk een timeshift gemaakt.
Bedankt voor uw reacties.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor emvedeesje » Di 14 Mar 2023, 08:40

Let op met Veracrypt !

Lees: viewtopic.php?f=7&t=9495&p=39105&hilit=veracrypt#p39105

Na mijn negatieve ervaring heb ik dit pakket verwijderd.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Peetals
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 06 Mar 2023, 13:22

Re: Linux Mint 64 upgraden van 20.3 naar 21.1

Berichtdoor Peetals » Wo 22 Mar 2023, 18:47

Dank voor de hulp en adviezen, deze case kan nu gesloten worden

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten