LMDE5 - zelf partities aanmaken -

Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 538
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

LMDE5 - zelf partities aanmaken -

Berichtdoor mutse » Wo 13 Apr 2022, 14:00

@ Forumleden,

De installatie, gisteren, van LMDE5 Cinnamon verliep prima ( ik koos voor de automatische installatie).

Ik stel vast dat er géén /Home partitie aangemaakt wordt/is ???

IK heb ook geprobeerd om vanuit de installatieprocedure de partities aan te maken, maar dat was nogal verwarrend ... en het lukte mij niet goed.
Ik bleef verwarrend achter na het bekijken van een You tube filmpje waarbij een esp/Efi partitie (512 MB) aangemaakt wordt. Moet dit wel wanneer je géén Uefi op de laptop hebt?
Hoe doe je het dan best ?

Graag verduidelijking, een how-to daaromtrent (want ik 'vecht' daar steeds mee --> ik wil drie partities op de Hdd: 1)= /Root , 2)= /Home en 3)= /Swap --- is die 512MB aan het begin van de schijf echt nodig en welke 'vlag' ken je daar aan toe wanneer je géén Uefi hebt?).
Met dank bij voorbaat.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 283
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: LMDE5 - zelf partities aanmaken -

Berichtdoor Swake » Wo 13 Apr 2022, 15:36

Ik stel vast dat er géén /Home partitie aangemaakt wordt/is ???
Home is bij standaard installatie geen partitie maar een persoonlijke map of folder
Wil jij een home partitie zul je eerst met Gparted een partitie moeten aanmaken en bij de installatie die moeten aankoppellen .
https://2.bp.blogspot.com/-WqQ-FHYOOXM/ ... rted-3.png

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/HomePartitie

Een SWAP partitie aanmaken is niet meer nodig !

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=316518
Ik bleef verwarrend achter na het bekijken van een You tube filmpje waarbij een esp/Efi partitie (512 MB) aangemaakt wordt. Moet dit wel wanneer je géén Uefi op de laptop hebt?
Hoe doe je het dan best ?
Volgens mij was die er al .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 538
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: LMDE5 - zelf partities aanmaken -

Berichtdoor mutse » Wo 13 Apr 2022, 15:56

Mijn indeling van de Hdd ziet er als volgt uit (LMDE5 Cinnamon):

Afbeelding

Ik heb, inderdaad, een Home map in die éne partitie (/dev/sda2).
Een Swap partitie aanmaken vind ik wel nog nodig bij mijn laptop (i3, 4GB Ramgeheugen).

Wat indien je een herinstallatie van het systeem moet uitvoeren ? Dan ben je die Home map toch kwijt want die zit in dezelfde éne partitie ... ???
( er is géén momentopname gemaakt na de eerste installatie ! -- ik weet wel dat dit wordt aangeboden om een momentopname met Timeshift te maken na de eerste installatie en de eerste inlog in het nieuw geïnstalleerde besturingssysteem -- ik ben wat rebels).
Dan vind ik het logischer om toch drie partities te hebben waarbij de derde partitie als /Home wordt gemarkeerd tijdens de eerste/nieuwe installatie van LMDE5.
Lijkt mij makkelijker om een herinstallatie te kunnen uitvoeren van het besturingssysteem zonder dat er geraakt wordt aan de reeds bestaande /Home of datapartitie.
Of heb ik het verkeerd voor ?
Stuur me bij indien nodig. Met dank.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 283
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: LMDE5 - zelf partities aanmaken -

Berichtdoor Swake » Wo 13 Apr 2022, 16:40

Wat indien je een herinstallatie van het systeem moet uitvoeren ? Dan ben je die Home map toch kwijt want die zit in dezelfde éne partitie ... ???
Dat klopt inderdaad . Voor je het systeem opnieuw gaat installeren moet je dan eerst een backup van je home map maken .
Maar i.p.v. een automatische installatie uit te voeren , kies voor "Iets anders" , dan kun je schijfruimte toewijzen voor je home partitie en moet je vooraf geen aparte partitie aanmaken met Gparted , en koppel dan de home partitie aan (/home) .
Bij een nieuwe installatie of een andere linux mint versie of distro bv Ubuntu kun je die home partitie dan ook altijd aankoppelen . Daarom is een aparte home partitie intressant .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 538
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: LMDE5 - zelf partities aanmaken - [OK]

Berichtdoor mutse » Vr 15 Apr 2022, 10:48

Bedankt voor de toelichtingen Swake.
Ik heb dit systeem getest en het beviel me wel.
Toch heb ik besloten om er niet verder mee te werken (ik heb op een andere Hdd Linux Mint 20.3 draaiend en deze werkt ook prima).
Ik heb, uiteindelijk, gekozen voor Debian 11.3.0 -mate- als test uiteraard -, zal er een tijd mee werken -- het bevalt me nu al prima.

Groet.
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten