clean install niet langer nodig?

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

clean install niet langer nodig?

Berichtdoor fthiel » Wo 10 Aug 2022, 15:24

In deze video (https://youtu.be/QRztNjZb-xw) is de maker lyrisch over het LM team, aangezien zijn upgrade van 20.3 Una naar 21 Vanessa volledig vlekkeloos is verlopen! Hij heeft dus geen clean install gedaan.

Nou kan ik mij herinneren dat Pjotr (en anderen ook) altijd adviseren om een clean install uit te voeren bij een nieuwe os-versie en geen upgrade te doen omdat dat vaak problemen geeft. Ik ben benieuwd of dat inmiddels iets is dat tot het verleden behoort? Is het anno nu bij Mint veilig mogelijk om enkel de upgrade te doen? Dat scheelt natuurlijk het nodige werk omdat je niet meer volledig 'from scratch' hoeft te beginnen.

Hoor hier graag meningen over.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: clean install niet langer nodig?

Berichtdoor Joan » Do 11 Aug 2022, 00:54

Een clean systeem is altijd clean. Dit in tegenstelling tot een upgrade.
Bij een upgrade worden alleen de systeem onderdelen ingesteld die zijn vernieuwd. Alle resten van oude en/of verwijderde bestanden en programma's blijven achter. Dit kan op den duur heel wat GB's in beslag nemen. Je kunt dit al zien bij de verborgen bestanden in de map Persoonlijk. Dus in de mappen van het Bestandssysteem zal het nog veel erger zijn.

Pas bij een upgrade ook op met het terug zetten van de /home of Persoonlijke map. Ook daar kunnen instellingen uit het nieuwe systeem zijn aangebracht die niet meer passen bij het oude systeem. Denk daarbij alleen al aan wijzigen van koppelingen naar een nieuwe map of bestand in het systeemgedeelte.

Denk er dus aan dat:
Je een backup maakt van de hele nieuwe /home voor je de oude terugzet.
De oude inhoud van Timeschift niet meer toepasbaar is. De nieuwe installatie (update of upgrade) heeft een nieuwe backup nodig.

Ja. Het duurt even om alles weer clean te installeren, maar dan heb je ook weer een schoon, snel systeem zonder fouten en meer vrije opslag ruimte.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: clean install niet langer nodig?

Berichtdoor fthiel » Za 13 Aug 2022, 17:00

Aangezien we tegenwoordig veel GB's tot onze beschikking hebben op de drives is voor mij meer vrije opslag ruimte niet meer zo'n belangrijk argument.

Een upgrade zou ik nooit doen wanneer ik niet eerst al m'n persoonlijke data veilig heb gebackupt.

Waar het mij om gaat is wanneer ik een upgrade doe en alles werkt na die upgrade helemaal perfect (zoals bij de videomaker) dan ben ik blij.
Mocht er toch iets fout gaan en/of niet meer werken na de upgrade, dan kan ik alsnog een clean install doen. Toch?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: clean install niet langer nodig?

Berichtdoor dirkjanl » Za 13 Aug 2022, 18:42

Voor wat het waard is, mijn ervaring.
Gisteren LM 21 geïnstalleerd op een partitie waarop LM 19.3 staat.
Vergeten Formatteren aan te vinken.
En toen bemerkte ik dat heel veel instellingen waren overgenomen van LM 19.3, onder andere het menu pictogram, bureablad achtergrond, vele instellingen van Firefox. Dat is makkelijk dacht ik.

Maar....

Toen ik bijvoorbeeld Rubyripper wilde installeren volgens de handleiding op LM 21, werkte dat niet. terwijl dat op de testlaptop probleemloos verliep. En ook het installeren van Stack van TransIP volgens de LM 21 methode lukte niet.
Toen heb ik alsnog de partitei geformatteerd en LM 21 opnieuw geïnstalleerd.
En nu loopt alles probleemloos.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: clean install niet langer nodig?

Berichtdoor fthiel » Ma 15 Aug 2022, 15:23

Wanneer je na een upgrade toch tegen problemen oploopt dan rest er idd niets anders dan een clean install. Maar het lijkt mij het proberen waard om eerst de upgrade te doen en dan te kijken of alles vlekkeloos werkt. En zo ja, dan scheelt dat dus een hoop tijd omdat je niet een clean install hoeft te doen.
Dit is mijn bescheiden mening. Andere meningen zijn uiteraard welkom ;-).

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten