geen beeld meer op 1 monitor, wel op 2e monitor (tv)

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

geen beeld meer op 1 monitor, wel op 2e monitor (tv)

Berichtdoor fthiel » Di 16 Aug 2022, 16:45

Ik zit met een hardnekkig probleem dat ik maar niet opgelost krijg. Zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Ik heb een IIyama monitor > staat pal voor m'n neus en is aangesloten op m'n desktop-pc via een DVI kabel. Gebruik ik altijd. Verder te noemen '1'.
Verder heb ik nog een Sony tv via HDMI aangesloten op dezelfde desktop-pc. Deze tv gebruik ik soms. Verder te noemen '2'.
Alles werkte prima (dus op beide beeldschermen hetzelfde beeld) tot voor kort. Ik had dat geregeld via Arandr waarbij er een optie 'mirroring' was als ik me niet vergis. De screenlayout heb ik als file bewaard. Wanneer er iets niet lekker mocht werken dan was het runnen van dat script voldoende om alles weer normaal te krijgen. Dus op beide beeldschermen het identieke beeld.
Na een update onlangs krijg ik op 1 enkel nog mijn bureaubladachtergrond te zien en voor de rest volstrekt niets! Wanneer ik 2 aanzet staat daar wel alles op zoals ik normaal op 1 altijd had.
De pc is dus wel keurig opgestart met alle apps, maar er zijn in Arandr nu plotseling twee beeldschermen naast elkaar te zien : HDMI 1 (=sony tv) en HDMI 2 (= IIyama monitor).
Ik heb het volgende in Arandr geprobeerd : HDMI 1 en HDMI 2 over elkaar heen slepen/leggen en vervolgens op Apply klikken en de screenlayout opslaan. Na een reboot is echter alles weer zoals hierboven omschreven en ben ik weer terug bij af.
Verder blijkt bij HDMI 1 in Arandr het volgende aangevinkt : active en primary. Bij HDMI 2 is enkel active aangevinkt. Wanneer ik primary bij HDMI 1 weghaal en bij HDMI 2 aanvink en op Apply klik en een reboot doe, is ook alles weer zoals reeds omschreven. Grrrrr.....

In de workspaceswitcher zie ik ook dat iedere workspace bestaat uit twee delen : links de weergave die ik op de de sony tv zie en rechts het lege bureaublad zoals ik dat zie op de IIyama monitor. Dat was eerder nooit. Toen gaf de workspace enkel weer hetgeen ik op m'n IIyama monitor zag. En dat was normaal.
Ik kan met de muis ook beide delen bereiken en klikken wanneer ik wil.

Ik hoop dat ik eea een beetje duidelijk heb kunnen maken.

De vraag is dus hoe ik alles weer naar de oorspronkelijk situatie krijg (en wat hier aan de hand is) want iedere keer de sony tv aanzetten en op het script klikken en vervolgens de sony tv weer uitzetten is waardeloos en onwerkbaar. Wie kan mij helpen? Dank alvast!
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: geen beeld meer op 1 monitor, wel op 2e monitor (tv)

Berichtdoor emvedeesje » Di 16 Aug 2022, 18:34

Kan je dat niet oplossen via Systeeminstellingen / Apparatuur: Beeldscherm ?
Daar zie je normaal beide schermen staan.
Klik daar op het juiste scherm dat je als basis wil + Instellen als primair
Vervolgens klik Schermen spiegelen.
Toepassen

Zo doe ik het hier.


groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: geen beeld meer op 1 monitor, wel op 2e monitor (tv)

Berichtdoor fthiel » Do 18 Aug 2022, 11:03

Dank je Michael! Dit is de oplossing. Blij aan deze kant!!

Ik heb altijd met Arandr gewerkt en me niet gerealiseerd dat Mint ook voor beeldscherm-settings alles aan boord heeft.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: geen beeld meer op 1 monitor, wel op 2e monitor (tv)

Berichtdoor emvedeesje » Do 18 Aug 2022, 15:21

Keep it simple...
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: geen beeld meer op 1 monitor, wel op 2e monitor (tv)

Berichtdoor fthiel » Za 20 Aug 2022, 17:18

Helemaal mee eens!

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten