Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

fthiel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 119
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor fthiel » Zo 11 Sep 2022, 16:04

Wanneer ik in LMDE5 Pjotr's commando gebruik om vitale systeem delen vast te zetten -geschreven door Pjotr voor Mint 21 en Ubuntu - (https://easylinuxtipsproject.blogspot.c ... html#ID3.1) dan loop ik tegen een issue aan, namelijk dat enkele packages niet gevonden kunnen worden. Hieronder de output :

E: Unable to locate package linux-generic*
E: Couldn't find any package by glob 'linux-generic*'
E: Couldn't find any package by regex 'linux-generic*'
E: Unable to locate package linux-signed-generic*
E: Couldn't find any package by glob 'linux-signed-generic*'
E: Couldn't find any package by regex 'linux-signed-generic*'
E: Unable to locate package linux-signed-image-generic*
E: Couldn't find any package by glob 'linux-signed-image-generic*'
E: Couldn't find any package by regex 'linux-signed-image-generic*'
E: Unable to locate package linux-firmware

Weet iemand wat het volledige correcte commando voor LMDE5 is om alles on hold te zetten? Pjotr, wellicht lees je dit zelf dan ben ik benieuwd waarom het commando niet volledig werkt voor LMDE5? Dank je.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor stegiman » Zo 11 Sep 2022, 22:14

Dat komt omdat LMDE 5 die vermelde package niet heeft.

Je mag Linux Mint en Ubuntu niet vergelijken met LMDE 5
Het kan zijn dat sommige dingen wel werken in LMDE 5 maar het is op termijn wel de bedoeling op steeds minder afhankelijk te zijn van Ubuntu.

apt-mark bestaat wel in LMDE 5
fthiel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 119
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor fthiel » Ma 12 Sep 2022, 15:55

Ok, duidelijk.

Nou heeft Pjotr het in voornoemd onderdeel op zijn website over bescherming tegen 'bad apples' in Mint 21 en Ubuntu. Geldt dit ook voor LMDE5 of is de kans hierop -nog- kleiner omdat LMDE5 direct op Debian is gebaseerd? Ik ben aan het overwegen om Pjotr's tip dus in LMDE5 op meerdere systemen uit te voeren, maar wanneer dit in vergelijking met Mint 21/Ubuntu eigenlijk weinig tot geen voordeel oplevert dan heeft dat dus niet zoveel zin. Of wel?

Dan ben ik ook nog benieuwd met welk commando ik in LMDE5 de kernel kan vastzetten. Of is dit niet verstandig in LMDE5? Ik ben niet technisch genoeg om daar een goede afweging in te maken.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor stegiman » Ma 12 Sep 2022, 16:48

Kernel vastzetten zou ik niet doen.
Heb je soms een probleem met LMDE 5?

Als je iets wilt proberen dan zeker vooraf in timeshift backup maken zodat je altijd kan terugzetten.
Ik vind als je uw computer prima werkt dan je best zo laat en dat geldt ook voor Windows.
Velen proberen teveel om uiteindelijk volledig opnieuw Linux installeren of helemaal opgeven.

Zowel in LMDE 5 als 4 heb ik tot op heden niks moeten aanpassen omdat ik een probleem had.
Meestal lig het probleem bij jou zelf.
Een voorbeeld van mij: ik werkt graag met vuescan maar op een keer vond deze mijn scanner niet.
Dat vond ik heel vreemd en na een tijd had ik door dat ik firewall had aangezet.
Dus had ik gewoon poort geopend en nu werkt het prima.

Ik zou zeggen: zoek het niet te ver.
fthiel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 119
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor fthiel » Ma 12 Sep 2022, 17:03

Ik heb geen problemen met LMDE5. Ik vind het een absoluut kroonjuweel. Echt diepe buiging voor de ontwikkelaars.

De reden dat ik dit topic heb gestart is dat ik eergisteren een update heb gedaan waarbij oa grub werd geupdated en de kernel. Bij een reboot bleef m'n scherm plotseling zwart met enkel een knipperende cursor. Nou heb ik kunnen achterhalen dat dat te maken had met een tweede aangelsoten beeldscherm (een Sony tv via hdmi) in mijn geval. Dat geeft wel vaker wat issues is mij opgevallen. Loopt gewoon niet lekker. Ik krijg bv niet het wachtwoordvak in beeld maar enkel de muispijl helemaal links in het midden. Ik kan echter wel gewoon mijn wachtwoord intoetsen en dan start alles normaal op. Geen ramp dus ik laat het maar zo.
Vandaar dat ik dacht dat het met de updates te maken had. Ik wist dat Pjotr een artikel hieromtrent op z'n website had staan en ben daar toen mee aan de slag gegaan, me niet realiserend dat LMDE5 niet hetzelfde is als Mint 21/Ubuntu.

Ik begrijp dus dat jij in LMDE4 en LMDE5 nimmer updates hebt 'gelocked' en dat je nooit tegen problemen bent aangelopen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor stegiman » Ma 12 Sep 2022, 17:30

Nee, ik ben nooit een echte probleem gehad zowel bij Linux Mint als LMDE
In uw geval zou ik kijken of je de recente videokaart driver hebt.

In terminal kan je dit doen om te weten welke videokaart je hebt

Code: Selecteer alles

inxi -G
Als je pas Linux (welke ook) kan het gebeuren dat je pas later uw update krijgt voor uw driver.

start / zoekvak en typ daar systeem en klik op systeemrapporten of daar iets staat wat je nog moet doen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor Joan » Di 13 Sep 2022, 04:09

Het bureaublad wordt over twee of meer monitoren uitgestrekt. Elke monitor bevat dus een deel daarvan.
De instellingen daarvan staan in je gebruikers map die pas wordt geopend na het invullen van je wachtwoord.
Probeer het zo in te stellen dat het primaire scherm altijd als eerste wordt gebruikt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fthiel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 119
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor fthiel » Do 15 Sep 2022, 16:45

Probeer het zo in te stellen dat het primaire scherm altijd als eerste wordt gebruikt.
Doe ik dat als volgt? : System Settings > Hardware > Display > tab Layout. Mijn IIyama monitor wil ik als primair scherm gebruiken en staat ook als zodanig ingesteld. Echter mijn Sony TV staat ook als primair aangevinkt. Moet ik de Sony dan afvinken door op Join Displays te klikken en dan de Sony tv niet meer als primair in te schakelen, waardoor enkel de IIyama nog als primair staat aangevinkt? En daarna uiteraard nog op Apply klikken ;).
Ben hier wat huiverig voor want straks loopt het weer in de soep :( .

Bedankt voor de reacties omtrent het updaten overigens! Daar kan ik wat mee.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor Joan » Vr 16 Sep 2022, 00:01

Je kan maar een primaire monitor gebruiken, anders weet Linux niet waar het moet beginnen.
Ook de volgorde of manier van monitor aansluiten kan invloed hebben (direct en geluidskaart of beide op geluidskaart, VGA of andere aansluiting).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fthiel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 119
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: Issue Pjotr's vitale systeem delen vastzetten

Berichtdoor fthiel » Vr 16 Sep 2022, 12:14

Dank voor de info!

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten