eID installeren in LMDE 6

mutse
Held
Held

eID installeren in LMDE 6

Berichtdoor mutse » Zo 27 Apr 2025, 13:48

@ Forumleden,

ik heb geprobeerd om de eID te installeren in LMDE 6 Mate.

Dat mislukte. :(

Op het web gezocht en twee scripts gevonden die, waarschijnlijk/hopelijk, de oplossing kunnen zijn ... ??

- https://mark911.wordpress.com/2023/11/2 ... ll-script/

- https://mark911.wordpress.com/2014/01/0 ... mment-1753

Beide scripts zijn reeds bijgewerkt.

*** Graag een advies daaromtrent én hoe kan ik dat dan toepassen (als blijkt dat die twee scripts wel degelijk een oplossing bieden ...) ?

Graag hulp daarbij.
Met dank bij voorbaat.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
mutse
Held
Held

[Opgelost] Re: eID installeren in LMDE 6

Berichtdoor mutse » Zo 27 Apr 2025, 15:59

@ Forumleden,

@ Gebruikers van LMDE 6 én (DEBIAN),

** --> Op het web een beschrijving gevonden om de eID software correct te installeren in LMDE 6 én in Debian: (= Franstalig, Belgisch)

- https://www.bxlug.be/?debian-installer- ... id-belgium

* zie én lees ook: https://wiki.debian.org/BeID

De code :
Code: Selecteer alles
sudo apt install extrepo
sudo extrepo enable belgium_eid
sudo apt-get update
sudo apt install eid-mw
sudo apt install eid-viewer
UItgevoerd zoals hierboven aangegeven, daarna eID extensie voor Firefox toegevoegd, computer heropgestart met ingeplugde eID-kaartlezer.
eID-viewer (menu -> Kantoor -> eID Kaartlezer) geopend, ID ingeschoven, controle van pincode uitgevoerd, certificaten gevalideerd.

Firefox --> indien in een zandbak (Firejail) dan moet Firejail uitgeschakeld worden!
Firefox --> certificaten aanvinken bij vertrouwen.

Inloggen bij de Belgische FOD Diensten lukt daarbij zonder probleem.

Probleem is dus opgelost.

Ter kennisgeving.
Groet,
mutse.
emvedeesje
Guru
Guru

Re: eID installeren in LMDE 6

Berichtdoor emvedeesje » Ma 28 Apr 2025, 09:25

bedankt mutse,

dit zat alweer goed verborgen.

Daarbij komt ook dat ze bij BOSA hun website intern wat omgegooid hebben (of er mee bezig zijn) en dat vroegere opgeslagen links in je eigen nota's niet meer werken.
Hopelijk nemen ze dit nu ook eens op in een deftige handleiding bij de installeer procedure, ook dat firejail moet uitgeschakeld worden.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 28 Apr 2025, 10:47

Waarom gebruik je nog altijd EID terwijl Itsme veel gemakkelijker is en wat mij betreft veiliger?
Ik zou niet weten waarom ik dat nog nodig is. Nooit nodig gehad afgelopen jaar en ik doe alles.

Nu moet je telkens opnieuw installeren terwijl Itsme slecht 1 keer moet doen tot je nieuwe gsm, tablet enz. hebt gekocht.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Ma 28 Apr 2025, 11:56

Waarom gebruik je nog altijd EID terwijl Itsme veel gemakkelijker is en wat mij betreft veiliger?
Ik zou niet weten waarom ik dat nog nodig is. Nooit nodig gehad afgelopen jaar en ik doe alles.

Nu moet je telkens opnieuw installeren terwijl Itsme slecht 1 keer moet doen tot je nieuwe gsm, tablet enz. hebt gekocht.
Waarom ik eID gebruik?

- wel, omdat eID véél veiliger is dan ItsMe -- ItsMe is van een bedrijf en het verzamelt gegevens over Uzelf én uw browser activiteiten !
Het is ook géén Open Source.

Mijn smartphone dient enkel om te bellen, niet om te bankieren, te mailen, te betalen, spelletjes spelen, ... just telefoneren en wat Whatsappen met de familie.
De smartphone is dan ook ontdaan van alle onnodige en nutteloze applicaties.

En, ... dat opnieuw installeren van eID op de computer, ... is een kleine moeite ( als je weet hoe het moet ) -- we worden anders te lui, en het is goed voor mijn 'oudere hersenenactiviteit'.

mutse.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Ma 28 Apr 2025, 12:01

@ emvedeesje,
dit zat alweer goed verborgen.

Daarbij komt ook dat ze bij BOSA hun website intern wat omgegooid hebben (of er mee bezig zijn) en dat vroegere opgeslagen links in je eigen nota's niet meer werken.
Hopelijk nemen ze dit nu ook eens op in een deftige handleiding bij de installeer procedure, ook dat firejail moet uitgeschakeld worden.
Bij Bosa weten ze daar niets van, het is gemeld in de wiki van Debian en door mij, per toeval ontdekt bij een Brusselse Linux group.

In de Brutux group (Avansa Brugge) was het afgelopen donderdag LinuxCafé en dit werd toen behandeld voor verschillende Linux distro's.
In hoofdzaak wordt er Zorin gebruikt maar er zijn ook leden die Linux Mint, Linux Mint Debian, PCLinuxOS, Debian en Ubuntu gebruiken. Voor al die systemen was er geen probleem -- behalve voor Debian én LMDE6. Vandaar mijn vraag hier op het forum --- de methode voor Debian en LMDE6 heb ik hen al doorgestuurd.

Groet,
mutse.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 28 Apr 2025, 12:56

- wel, omdat eID véél veiliger is dan ItsMe -- ItsMe is van een bedrijf en het verzamelt gegevens over Uzelf én uw browser activiteiten !
Het is ook géén Open Source.
Wat een fantasie. Itsme krijgt informatie (dat is ook bij EID hoor) bij wie hij moet zijn.
Je hebt geen smartphone nodig want je kan op uw tablet ook Itsme installeren met nr van uw gsm.
Bovendien maak je mij niet wijs dat er geen informatie door andere bedrijven op uw smartphone zijn.

Het grote verschil is dat je op uw Itsme precies weet wie uw informatie wilt hebben en dat kan je nooit weten bij EID
Bovendien heb ik ook gemerkt dat bij EID gewoon de informatie aanwezig blijft zolang je niet effectief uitlogt. (Maak niet uit welke besturingssysteem je hebt)

Terug naar “%s” Linux Mint Debian ( LMDE )