update commando

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

update commando

Berichtdoor fthiel » Za 23 Sep 2023, 15:26

Wanneer ik de update manager gebruik dan geeft deze aan dat er updates (waaronder flatpaks) zijn. Ik installeer ze en wanneer ik een refresh vd update-manager doe blijken er nog meer updates te zijn. Moet ik weer op 'install ' klikken en regelmatig maak ik het mee dat wanneer ik weer 'refresh' doe, dat er dan dus weer updates zijn >:D . Weer install doen. Irritant en niet efficient.

Bestaat er een ultiem commando (of commando's achter elkaar) dat ik via de cli 1x(!) ingeef en dat dan ALLE mogelijke updates/upgrades worden gedownload en geinstalleerd (inclusief alle flatpaks)? Ik heb het wel een beetje gehad met de grafische update-manager om eerlijk te zijn.

Onderstaande commando's ben ik tegengekomen, maar ik weet niet of deze voldoende zijn om ALLES binnen te halen en te installeren en in welke volgorde ze moeten worden geplaatst?
sudo apt update && sudo apt -y dist-upgrade

sudo flatpak update -y

Kortom, ik zoek echt het ultieme update commando.

Dank!
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: update commando

Berichtdoor emvedeesje » Za 23 Sep 2023, 17:11

1- Bijwerkbeheer / Bewerken / Voorkeuren / Automatisering
Flatpaks automatisch bijwerken AAN

2- niet alle pakketten krijgen meteen een update, er wordt bewust wat achtergehouden.
Men noemt dat "fasering".
De fasering zorgt ervoor dat niet alle gebruikers tegelijk worden geconfronteerd met mogelijke problemen in de actualiseringen.
--> En dat is niet enkel bij de grafische updatemanager zo, ook via een command.

Zelf doe ik 1 x per week een update.

Groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: update commando

Berichtdoor fthiel » Zo 24 Sep 2023, 17:30

Hallo Michael,

Dank voor je reactie. Dit wist ik niet. Weer wat geleerd dus.

Jij doet 1x per week een update. Ik check bij iedere boot of er updates zijn, maar dat is dus niet noodzakelijk begrijp ik? 1x per week checken en updaten levert niet een (direct) beveiligingsgevaar op?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: update commando

Berichtdoor emvedeesje » Ma 25 Sep 2023, 08:45

Ga er vanuit dat je nooit 100% up-to-date bent.
Ook al heb je alle updates uitgevoerd.
Want ondertussen zijn de ontwikkelaars bezig met fouten corrigeren en aanpassingen doen aan onderdelen waarvan we vandaag nog niet beseffen of weten dat er iets mis mee is...
En die komende updates heb je dus nog niet, niemand niet.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: update commando

Berichtdoor mutse » Ma 25 Sep 2023, 18:44

@ fthiel,
Ik check bij iedere boot of er updates zijn, maar dat is dus niet noodzakelijk begrijp ik?
Goed begrepen, niet noodzakelijk om, bij iedere nieuwe opstart naar updates te zoeken, maar je mag dat doen -- je bent vrij hé.
Het levert géén direct beveiligingsgevaar op ( het is Linux ...).

Zelf doe ik het om de twee - drie dagen op mijn systemen en dat kan zelfs maar om de 14 dagen zijn (afhankelijk met welk toestel ik wil/zal werken ... ;) )

Ik ben nu ongeveer 10 jaar bezig met het gebruiken van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' ... ik weet niet eens meer hoe W10/11 het doet (ik weet het wel want de kleinzoon gebruikt een game desktop waarop W11 draait en die onderhoud ik). Ik wil wel mee zijn met zijn wereld van het gamen (vraag me niet of ik een spel wil spelen want daar ben ik niet handig genoeg voor ... :D ), maar toch wil ik kunnen helpen wanneer er zich een probleem voor doet.

Dus, updates zijn nodig, je hoeft ze niet nodig elke dag uit te voeren of te controleren. Het tijdstip waarop je dit wil doen is vrij ... doe het wel regelmatig.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: update commando

Berichtdoor stegiman » Di 26 Sep 2023, 14:07

Waarom zoveel moeite voor update?
Als je goed instelt zal je dagelijks een update krijgen als er iets nieuw is.
Deze week heb ik alle dagen update gehad zonder iets te doen tenzij toestemming geven. (Ik heb LMDE 5)
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: update commando

Berichtdoor fthiel » Vr 29 Sep 2023, 15:23

Ok, duidelijk! Dank allen...

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten