witte achtergrond met zwarte letters

Xunil
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:44

witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor Xunil » Di 30 Jan 2024, 14:18

Mijn online email (ik gebruik dus geen client zoals Thunderbird) heb ik altijd zo ingesteld dat ik een zwarte achtergrond met witte letters heb, omdat ik snel last van mijn ogen krijg.

Sinds een week is plotseling de achtergrond wit en de letters zwart, maar dan enkel wanneer ik een nieuwe email maak of wanneer ik reply op een ontvangen email. De ontvangen email heeft wel een zwarte achtergrond met witte letters. Heel vreemd.
Inmiddels heb ik met mijn email-provider al een uitgebreide mail conversatie gehad, omdat ik er in eerste instantie van uitging dat het probleem bij hun zou liggen. Immers ik gebruik de dienst online en niet via een client. Zij concluderen nu dat het euvel niet aan hun kant zit en dat ze nog niet eerder hiervan melding hebben gehad.

Ik heb ook geen compiz(-achtige) software geinstalleerd of iets dergelijks. In verschillende browsers treedt dit probleem op dus het is niet een specifieke browser die de oorzaak is. In de online email is ook geen mogelijkheid om de kleuren te 'inverten'. Alles geprobeerd. Niet helpt.

Vandaar dat ik nu hier op het forum een oplossing hoop te vinden, want ik kan gewoon niet tegen de felle witte achtergrond. Ligt de oorzaak 'ergens' in LMDE6? Heeft iemand een idee hoe dit verholpen te krijgen?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor mutse » Di 30 Jan 2024, 16:46

@ Xunil,

Volgende programma kan ook helpen tegen het schadelijk blauwe licht van een monitor/scherm:

https://justgetflux.com/

--> De witte achtergrond wordt roder = aangenamer voor de ogen (kan je zelf aanpassen).

--> Het opzetten/dragen van een bril met blauwfilter helpt ook ( Hans Anders).

Info:

- https://fostips.com/setup-redshift-redu ... inux-mint/

- https://fossbytes.com/save-your-eyes-fr ... and-linux/

- https://itsfoss.com/reduce-computer-eye-strain-linux/

- https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=319230

- ...

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor dirkjanl » Di 30 Jan 2024, 18:52

Ook ik gebruik mijn mail bijna altijd in de browser. Ik heb een account bij Murena en Freedom. Murena gebruikt snappymail en Freedom Roundcube. Beide hebben de mogelijkheid onder hun "instellingen" de layout te wijzigen. Bijvoorbeeld door een ander thema te kiezen. In mijn geval zit in beide een zwart thema.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Xunil
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:44

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor Xunil » Wo 31 Jan 2024, 16:54

Ik gebruik Protonmail. Je kunt wel een ander thema kiezen, maar wat ik ook probeer ik blijf een witte achtergrond en zwarte letters houden enkel bij het klikken op 'nieuw bericht' of het beantwoorden van een ontvangen bericht. In alle overige gevallen is de achtergrond dus zwart met witte letters zoals ik wil. En dit is plotseling 'ontstaan'. Geen idee waardoor. Baal er wel van.
Bij Proton weten ze het ook niet.

@mutse : ik gebruik al een dergelijk programma. Bedankt voor je tips!

Dus als iemand een oorzaak / oplossing weet? Mijn ogen zijn er blij mee...
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor mutse » Do 01 Feb 2024, 15:20

@ Xunil,

??? ... misschien kan je hier wat meer mee doen/wijzigen in Proton Mail: https://proton.me/support/creating-and- ... e-settings

Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Xunil
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:44

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor Xunil » Vr 02 Feb 2024, 14:33

Dank je mutse! Ik heb alle themes geprobeerd en ook op andere accounts, maar dit issue blijft hardnekkig aanwezig! Het is mij echt een volslagen raadsel?? Mocht iemand nog een idee hebben.... ik ben dankbaar voor alle hulp.
(Normaal zou ik een dergelijk issue laten zitten, maar ik schrijf dagelijks emails en die witte achtergrond is voor mij een drama dus linksom of rechtsom ik moet een oplossing vinden)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor mutse » Di 06 Feb 2024, 11:24

@ Xunil,

in Thunderbird heb je de instellingen voor Opstellen -> HTML-stijl -> Standaardkleuren van lezer gebruiken ...
--- misschien is er een gelijkaardige instelling in ProtonMail ??

Zoek naar die instelling over: standaardkleuren, tekstkleur, achtergrondkleur ... en wijzig ... herstel de standaardweergave. ???

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Xunil
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:44

Re: witte achtergrond met zwarte letters

Berichtdoor Xunil » Di 06 Feb 2024, 15:07

Ik ben erachter gekomen dat met plain text er wel een zwarte achtergrond mogelijk is, maar met rich text niet.

Dit meegedeeld aan Proton en ik kreeg de volgende reactie :
'Currently, there is no way to switch the message background to dark mode with Proton Mail when using rich text mode, however, we would like to inform you that this suggestion has been brought up in the past and our developers are aware of it.'

Dan is het wel vreemd dat tot enkele weken geleden ik met rich text wel degelijk een zwarte achtergrond had? En dat al vele jaren! Voorlopig schakel ik maar over naar plain text, maar van een bedrijf als Proton had ik verwacht dat die een dergelijke functie al lang geintegreerd zouden hebben! Voor mensen met gevoelige/mindere ogen is zo'n zwarte achtergrond onmisbaar. Wanneer ik een half uur met een witte achtergrond heb gewerkt, dan heb ik dus vette hoofdpijn.
Ik noem de rich text modus van ProtonMail vanaf nu dan ook 'paracetamolmodus'.

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten