LMDE5 stable

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

LMDE5 stable

Berichtdoor fthiel » Zo 10 Apr 2022, 19:26

Op Pjotr's website raadt hij LDME niet aan voor beginners en om dit OS niet voor productiemachines te gebruiken : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... t.html#ID6.

Onlangs is de stable version verschenen en ik ben er even mee aan het experimenteren als VM en moet zeggen dat deze zeer gebruikersvriendelijk is. Verdere een aantal video's betreffende deze uitgave bekeken en over het algemeen is men laaiend enthousiast! LMDE5 wordt 'rock solid' genoemd en men prijst het ontwikkelingsteam dat men dit os op Debian 11 basseert en daarmee Ubuntu a.h.w. links laat liggen.
Ubuntu/Canonical zou teveel knuffelneigingen beginnen te vertonen met commerciele partijen zo wordt in enkele video's gemeld. Verder wordt het 'opdringen' van snaps door Canonical niet bepaald gewaardeerd en is dit een reden om gedag te zeggen tegen Ubuntu en over te stappen naar een andere distro bv LMDE5.

Is hetgeen Pjotr vermeldt inmiddels wellicht een beetje achterhaald?

Verder is LMDE5 een LTS version voor zover ik kan achterhalen. Geldt hiervoor ook 5 jaar support voor wat betreft noodzakelijke security updates?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1614
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor stegiman » Zo 10 Apr 2022, 22:42

Ik werk vanaf versie LMDE 4 en sinds Maart 22 versie 5 en heb nog steeds geen Windows meer.
Daarvoor had ik Linux Mint maar bij over schakelen nieuwe versie ben ik meteen met LMDE 4 begonnen.
Dat was een keuze die ik gewoon nam.

Wat Pjotr vermeld ben ik ook verbaasd.
Installeren is heel gemakkelijk en je hoeft amper iets te doen en ook nog vlot.
Waarschijnlijk bedoeld Pjotr als er iets nieuw op de markt komt zoals EID dat je meer uw plan moet trekken.
Dat is gedeeltelijk waar maar niet overkomelijk want je zelf aanpassingen doen.
Het grote voordeel is dat je source code kan gebruiken om verbeteringen toe te voegen als je iets van kent.

Bij mij en niks maar ook niks moeten aanpassen op gebied van hardware want Nvidia is correct geïnstalleerd.
Plus punt is wel de vertaling in Nederlands dat behoorlijk is.

LMDE 5 heb ik nog niet goed kunnen bekijken omdat ik behoorlijk ziek was (geen covid of griep)

LTS lange periode ondersteuning zowel hardware en software.
Zelfs na nieuwe versie maar ooit zal het wel stoppen.

Wat je wel moet oppassen met code of software van elders dat bijvoorbeeld bedoeld is voor Ubuntu.
Altijd Timeshift maken en dat pas installeren of uitproberen.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor fthiel » Di 12 Apr 2022, 16:30

Dank voor je reactie stegiman.

Dat klinkt allemaal heel positief. Voor je hardware heb je dus geen extra handelingen moeten doen begrijp ik. Geldt dat ook voor je printer? Voor Ubuntu moet ik een hp printer installeren via HPLIP (https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing). Is dat bij LMDE niet nodig of moet ik dat anders aanpakken?
Swake
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor Swake » Di 12 Apr 2022, 19:52

Daarvoor had ik Linux Mint maar bij over schakelen nieuwe versie ben ik meteen met LMDE 4 begonnen.
Dat was een keuze die ik gewoon nam.


Als je eens graag debian standaard wil uitproberen om bij te leren kun je deze hier downloaden .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1614
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor stegiman » Di 12 Apr 2022, 22:10

Standaard wordt HPLIP geïnstalleerd doch als je ook GUI wilt hebben dan kan je in programmabeheer dat laten installeren.
Beste is altijd eerst kijken in programmabeheer of dat bestaat en dat is zeker geschikt voor LMDE5
Vermijd Ubuntu driver maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt.

Je kan dat vergelijken: standaard zit er in Windows 10 driver of kan gedownload worden door Windows 10.
Waarom zou je nog Windows 7 driver gebruiken?
Zo kan je ook zien bij LMDE5

Gui betekend dat de software zichtbaar wordt zodat je beter kan zien wat je moet doen.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor Swake » Di 12 Apr 2022, 22:55

GUI staat Grafische Users Interface of in het Nederlands Grafische gebruikersomgeving .

Een niet grafische gebruikersomgeving moet je opdrachten invoeren vanaf CLI of Command Line Interface (Terminal venster)
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor fthiel » Wo 13 Apr 2022, 14:34

Standaard wordt HPLIP geïnstalleerd doch als je ook GUI wilt hebben dan kan je in programmabeheer dat laten installeren.
Beste is altijd eerst kijken in programmabeheer of dat bestaat en dat is zeker geschikt voor LMDE5
Vermijd Ubuntu driver maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt.
Al mijn systemen zijn volledig in het Engels. Is 'programmabeheer' de 'software manager'?

Kan het ook zo zijn dat LMDE (HP)(netwerk)printers direct herkent zonder acties van de gebruiker of moet je in principe wel de handjes uit de mouwen steken om je printer werkend te krijgen ;) ?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1614
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor stegiman » Wo 13 Apr 2022, 17:21

In principe herkend LDME 5 bijna alle HP printers en zal het ook installeren.
Ook Canon printer worden ook veel herkend maar niet altijd.

Systeeminstellingen / taal voor taal van systeem

Let op: software zelf moet je ook instellen voor taal.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor Swake » Wo 13 Apr 2022, 19:20

Kan het ook zo zijn dat LMDE (HP)(netwerk)printers direct herkent zonder acties van de gebruiker of moet je in principe wel de handjes uit de mouwen steken om je printer werkend te krijgen ;) ?
Een netwerkprinter of Wifi printer zonder USB kabel zul je wel de handjes uit de mouwen moeten steken .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor fthiel » Do 14 Apr 2022, 17:24

Aangezien ik LMDE5 met veel enthousiasme aan het ontdekken ben, poppen er hier en der wat vragen op.

Ik zoek me suf naar een optie om een altijd zichtbare melding van de nog resterende hoeveelheid schijfruimte op het beneden panel te krijgen. Kan die in de applets zo gauw niet vinden. In het menu heb je wel Disks maar ik wil dus graag een continu in beeld zijnde optie. Die zal er best wel zijn gok ik. Weet iemand hoe dit voor elkaar te krijgen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1614
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor stegiman » Do 14 Apr 2022, 22:25

Gewoon verkenner (nemo) klikken en dan ziet je meteen onderaan hoeveel vrij ruimte je hebt.
Zoek het dus niet te ver.
Door te veel te kijken hoeveel ruimte je nog hebt is niet goed want je wint er niks mee en helemaal tijdverlies.
Gebruik het voor nuttige dingen door Linux beter te leren kennen.

Wil je echt zoiets dan start en typ schijven en dan met de rechtermuisknop klik je op schijven en dan aan Toevoegen aan taakbalk.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor fthiel » Do 14 Apr 2022, 23:50

Ok zo kan het ook ;-).

Nou maakte ik altijd gebruik van de workspace switcher in de Xfce desktop environment en gelukkig zijn er ook workspaces in LDME5 alleen is er 1 verschil met Xfce. In Xfce zijn de iconen van de apps zichtbaar in de taakbalk zodat je precies weet welke app in welke workspace zit. Superhandig natuurlijk wanneer je zoals ik vaak een hele riedel apps hebt geopend.
In LDME5 zijn die iconen in de workspace vakjes niet zichtbaar in de taakbalk. Wanneer je bv maar 2 workspaces gebruikt is nog wel te onthouden welke app welke workspace gebruikt, maar wanneer je bv 10 apps hebt geopend en je moet zoals ik vaak van hot naar her in de workspaces is het ontbreken van die iconen een drama.

Mijn vraag is dus of er een mogelijkheid is om in LDME5 de iconen getoond te krijgen in de afzonderlijke workspaces?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1614
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor stegiman » Vr 15 Apr 2022, 07:07

Eerst en vooral: je hebt gekozen voor LMDE5 en niet voor Linux Mint
Ik vind het wel vreemd dat je van lichte Xfce naar de zwaardere LMDE5 gaat.
LMDE5 is de bedoeling om zonder Ubuntu te kunnen op termijn.

Zelf werk ik niet met workspaces.
Ik heb nog nooit in mijn leven zowel in Windows en Linux 10 app geopend en ik zou niet weten waarom.

Er zijn mensen die de hele desktop met icoontje zetten, waarom toch?

Op het punt van workspaces kan ik niet echt helpen.

Ik werk volgens het principe van het snelste.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor fthiel » Vr 15 Apr 2022, 15:59

LMDE5 is de bedoeling om zonder Ubuntu te kunnen op termijn.
En dat is nou net de reden van mijn overstap! Canonical begint mij iets teveel vriendjes te worden met commerciele partijen. Daarnaast vind ik het zeer onprettig om snaps a.h.w. door de strot geduwd te krijgen. Een voorbeeld : wanneer ik Chromium wil installeren dan maakt Ubuntu automatisch gebruik van de snap-versie en vraagt mij als gebruiker niet eerst netjes of ik hier wel van gediend ben? Nee dus.
M'n systeem is krachtig genoeg om met het zwaardere Cinnamon om te gaan dus dat gaat wel lukkebn.

Ik heb vrijwel geen iconen op mijn desktop staan, maar workspaces vind ik gewoon heerlijk werken. Ieder z'n ding ;).
Mocht er iemand zijn die wel weet of en hoe ik iconen zichtbaar krijg in de workspaces op de taakbalk dan hoor ik het graag. Alvast dank!
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1614
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LMDE5 stable

Berichtdoor stegiman » Vr 15 Apr 2022, 22:29

Welke workspaces heb je precies gekozen?
Misschien zal ik eens installeren om te kijken wat ik kan doen.

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten