Hoe lang ondersteuning LTS?

Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor Tuxey » Zo 24 Apr 2022, 19:19

Op termijn wil ik LMDE 5 installeren maar het is me niet duidelijk hoelang er ondersteuning is? Ik heb gelezen dat bij kernelversie 5.4 iets van 5/6 jaar ondersteuning wordt gegeven, terwijl bij kernelversie 5.10 LTS tenminste 2 jaar wordt gegeven? Belangrijk om te vermelden is dat het mij gaat om de ondersteuning voor wat betreft de security updates en niet de ondersteuning van bepaalde pakketten.
Op internet kan ik geen eensduidende informatie daarover vinden. De ondersteuning zou oa afhangen van of bedrijven wilen investeren in LMDE(??).

Opheldering hierover wordt zeer gewaardeerd.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor stegiman » Zo 24 Apr 2022, 21:39

Ik zelf heb LMDE 5 en je moet niet ongerust over maken.
De ondersteuning blijft zolang er geen volgende editie 6 is.
Als je kies voor LMDE 5 dan is het de bedoeling dat je ook voor kies voor iets uitzonderlijk in Linux want op termijn is de bedoeling dat het volledig onafhankelijk van Ubuntu kan blijven werken.
Nadeel is wel dat er minder hulp hebt zoals bij ubuntu.
Maar update en beveiliging zullen altijd geüpdatet worden, net zoals bij alles Linux zo is.

Ondersteuning gebeurd door u en vele andere door te sponsoren.

Ik had eerst LMDE 4 en ik moet zeggen dat men zeer zorgvuldig te werk gaat.
Er zijn een paar foutjes maar dat wil niet zeggen dat het van LMDE zelf is want LMDE is nog niet volledig onafhankelijk.
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor Tuxey » Ma 25 Apr 2022, 19:45

Ok, dat is duidelijk en geruststellend.

Ik ben een aantal dagen met LMDE5 aan het testen en ik ben zeer onder de indruk! Wat een prachtig produkt is dit! Vrijwel alles werkt out-of-the-box. Ik heb best wat distro's geprobeerd in de loop der jaren, maar dit lijkt mij wel een klapper te worden.

Klopt het dat ik op de Mint website (https://www.linuxmint.com/download_lmde.php) tussen de regels door toch eigenlijk meen te lezen dat het Mint Team op termijn definitief gedag wil zeggen tegen Ubuntu? Het staat er niet expliciet, maar toch ...
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor stegiman » Ma 25 Apr 2022, 21:40

Ubuntu zal volgens mij nooit verdwijnen want dan zullen andere ermee verder gaan.
Dat is een pluspunt van Linux omdat het open source is en dus kan iedereen aanpassingen doen: ook jij
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor Arie » Zo 01 Mei 2022, 09:24

Klopt het dat ik op de Mint website (https://www.linuxmint.com/download_lmde.php) tussen de regels door toch eigenlijk meen te lezen dat het Mint Team op termijn definitief gedag wil zeggen tegen Ubuntu? Het staat er niet expliciet, maar toch ...
Het Mint team heeft LMDE als backup voor als ubuntu dingen gaat doen waar het Mint team zich niet in kan vinden. Zoals nu bv het gebruik van snap in ubuntu
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor stegiman » Zo 01 Mei 2022, 09:39

Zoiets kan je inderdaad zeggen.
Maar is ook veel werk om volledig afhankelijk zijn.
Het zou echt fanatisch zijn als dat zou lukken.
Mogelijk heb je wel nadelen want je kan niet zomaar iets overnemen van een andere distro
In ieder geval steun ik de vele IT die er werken.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor Swake » Zo 01 Mei 2022, 13:06

Klopt het dat ik op de Mint website (https://www.linuxmint.com/download_lmde.php) tussen de regels door toch eigenlijk meen te lezen dat het Mint Team op termijn definitief gedag wil zeggen tegen Ubuntu? Het staat er niet expliciet, maar toch ...
Wat betekent dat Linux Mint defintief gedag wil zeggen op de methode die Ubuntu gebruikt door zesmaandelijks nieuwe versies uit te brengen die altijd opnieuw moet geinstalleerd worden .
Linux Mint denkt eraan om in de toekomst Rolling release versies uit te brengen waarvan LMDE een voorbeeld is .
Mogelijk heb je wel nadelen want je kan niet zomaar iets overnemen van een andere distro
Linux is openbron software die vrij mag gebruikt worden om er iets anders of beters van te maken . Wat jij ervan maakt mag je wel niet verkopen , maar mag je wel altijd een vergoeding voor vragen, voor het werk dat je erin gestoken hebt .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 816
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor DeBaas » Zo 01 Mei 2022, 15:26

LMDE 5 is gebaseerd op Debian 11 “Bullseye”
https://www.debian.org/lts/
https://wiki.debian.org/LTS
De komende LinuxMint 21 is gebaseerd op Ubuntu 22.04 LTS “Jammy Jellyfish”
De huidige LinuxMint 20.xx is gebaseerd op Ubuntu 20.04 LTS “Focal Fossa”
https://ubuntu.com/about/release-cycle
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 531
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Hoe lang ondersteuning LTS?

Berichtdoor HWE64 » Di 16 Aug 2022, 09:22

Ik heb hier gelezen dat de LM 21 LTS 5 jaar ondersteuning krijgt omdat ubuntu die geeft. Ik gebruik de LM 21 Xfce heeft deze ook de 5 jaar ondersteuning van Mint uit en is dit ook zo met al de meegeleverde software
Ik vraag dit omdat een afgeleide van ubuntu de Xubuntu 22.04 Xfce een 5 jarige ondersteuning krijgt behalve de meegeleverde software want die is maar 3 jaar ondersteund. Hoe zit dit bij Mint Xfce??
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten