vensters maximaliseren via script

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

vensters maximaliseren via script

Berichtdoor fthiel » Wo 27 Apr 2022, 17:38

LMDE5 heb ik als newbie inmiddels volledig geconfigureerd naar mijn persoonlijke wensen en ik maak een diepe buiging voor het Mint Team! Wat een top OS! Op een paar kleine dingetjes na verliep alles zeer gesmeerd.

Zo'n klein dingetje is het volgende. Op een andere pc heb ik Xubuntu 20.04 draaien met daarop een script dat oa het commando bevat om het geopende venster van Firefox na het starten te maximaliseren zodat ik dat niet manueel meer hoef te doen. Handig. Dit is dat commando :

Code: Selecteer alles

wmctrl -ir $(xdotool search --sync --onlyvisible --class "Firefox" | tail -n 1) -b add,maximized_vert,maximized_horz
Nou blijkt dat dit commando in LMDE5 niet werkt. Ik heb dit commando ooit via een forum 'gekregen'. Ben zelf helaas bepaald niet handig met het programmeren ervan dus mijn vraag is of iemand mij het commando kan meedelen om vensters in LMDE5 gemaximaliseerd te krijgen. Heb het internet al afgezocht maar kan het nergens vinden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: vensters maximaliseren via script

Berichtdoor Joan » Vr 29 Apr 2022, 01:16

Firefox zal na afsluiten bij een herstart in hetzelfde formaat openen, daar is geen enkel commando voor nodig.
De functietoets F11 werkt in alle vensters en in twee richtingen (als je pijl in het venster staat).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: vensters maximaliseren via script

Berichtdoor fthiel » Vr 29 Apr 2022, 15:50

Dank voor je reactie, maar ik prefereer een commando voor het maximaliseren van de vensters van de door mij gebruikte browsers en wens geen gebruik te maken van de F11 toets. Zoals ik al schreef kan ik helaas niet programmeren en ben dus afhankelijk van iemand die wel over dergelijke kennis beschikt.

Ik zou het dan ook zeer waarderen wanneer iemand mij aan het verzochte commando kan helpen. Alvast dank!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: vensters maximaliseren via script

Berichtdoor Joan » Vr 29 Apr 2022, 19:32

Type in de adresbalk: about:config
zoek op: Window
Daar verschijnen alle instellingen voor vensters.
Een aantal onderdelen waar je b.v. mee kunt experimenteren zijn.
browser.sessionstore.max_windows_undo
dom.disable_window_move_resize
full-screen-api.exit-on.windowOpen
network.http.send_window_size
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: vensters maximaliseren via script

Berichtdoor fthiel » Za 30 Apr 2022, 17:56

Ik zal even wat extra toelichting geven. De reden dat ik perse het commando wil, is dat ik dat in een script gebruik dat ik handmatig start nadat mijn pc is opgestart. Dat script zorgt ervoor dat alles voor mij wordt klaargezet zodat ik niet zelf allerlei acties hoef uit te voeren. Heel handig en zo werk ik al jaren met Xubuntu en zo wil ik dit script ook gebruiken met LMDE5. Alles uit dat script werkt prima onder LMDE5 behalve dus het maximaliseercommando.
Het script opent voor mij oa 4 browsers met gemaximaliseerde vensters. Omwille van de duidelijkheid is deze thread gebaseerd op enkel Firefox.

Ik waardeer het zeer dat er mogelijkheden worden voorgedragen, maar ik ben ENKEL geinteresseerd in het terminal-commando dat in LMDE5 browservensters kan maximaliseren om te beginnen met Firefox. Nogmaals, zelf kan ik niet programmeren dus ik hoop dat iemand mij op basis van het commando (hierboven vermeld in mijn openingsthread) dat in Xubuntu 20.04 wel werkt, mij van de LMDE5 variant kan voorzien.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: vensters maximaliseren via script

Berichtdoor stegiman » Za 30 Apr 2022, 22:38

Doe wat Joan vermelde:
Dan hoeft je Firefox gewoon toevoegen systeeminstellingen / opstarttoepassingen en klik onderaan op + en voegt daar Firefox toe.
Dus geen script nodig en heel eenvoudig.
Zoek niet te ver. Dat is precies hetzelfde als bij Windows.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: vensters maximaliseren via script

Berichtdoor Joan » Zo 01 Mei 2022, 15:56

Eenvoudig gezegd is LMDE een enkel op Debian steunende Linux Mint uitvoering.
Om de mogelijkheden van andere desktops te gebruiken moeten die worden toegevoegd.
Het is een veel gestelde vraag en een veel gegeven advies dat over dit onderwerp wordt gegeven is:
Gebruik Gnome Desktop met x-window-manager en/of xorg.conf

Op de Debian site staat veel info over Windows manager en moet ik even zoeken wat een goede oplossing kan zijn.
https://search.debian.org/?q=windows+ma ... %7E&xDB=nl

De Debian informatie speciaal voor de Windows manager.
https://wiki.debian.org/DesktopEnvironm ... ow_Manager
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten