Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor shoshinsha » Di 03 Mei 2022, 21:16

Bij het uitproberen van LMDE5 zie ik in Bijwerkbeheer onder Tonen niet de mogelijkheid om de Linux systeemkernen te bekijken. In eerste instantie ging ik er van uit dat dit een gevolg was van de aanwezigheid van maar één kern, direct na installatie. Inmiddels is een nieuwe kern geïnstalleerd (5.10.0-12-amd64 via Bijwerkbeheer), maar de mogelijkheid de systeemkernen te tonen is er nog steeds niet.
Ook via Voorkeuren zie ik geen mogelijkheid dit voor elkaar te krijgen. Weet iemand hoe dat wel kan?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor stegiman » Di 03 Mei 2022, 22:32

Bij LMDE 4 en 5 wordt systeemkernen niet getoond tenzij bij Grub

Systeemkernen zoals bij Linux Mint is van Ubuntu en dat is iets wat LMDE probeert te vermijden.
Wil je weten welke systeemkernen je hebt dan in terminal dit ingeven?

Code: Selecteer alles

inxi -bay
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor Pjotr » Wo 04 Mei 2022, 09:43

Deze terminalopdracht zou alle geïnstalleerde systeemkernen weer moeten geven:

Code: Selecteer alles

dpkg --get-selections|grep linux-image
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor shoshinsha » Wo 04 Mei 2022, 16:01

Het gaat mij niet in eerste instantie om te zien welke systeemkern werkend is of welke nog aanwezig zijn. In Mint 20.3 haal ik na installatie van een nieuwe syteemkern een oude weg, waarbij ik de twee voorafgaande laat staan. Als in LMDE Tonen van Linux systeemkernen niet aanwezig is kan ik dat dus niet handmatig doen. Kennelijk hebben de bouwers van LMDE gewoon de hulppagina's van Bijwerkbeheer zonder meer gekopieerd van de Ubuntu Mint versie, want in die hulppagina's wordt de mogelijkheid van Tonen en bewerken gewoon vermeld.
Op dit moment geeft het door Pjotr gegeven commando aan dat er drie systeemkernen aanwezig zijn:
linux-image-5.10.0-12-amd64 install
linux-image-5.10.0-13-amd64 install
linux-image-5.10.0-14-amd64 install
linux-image-amd64 install
Volgens Grub en volgens het commando uname -r is de 5.10.0-12-amd64 de werkende versie. Grub geeft de andere versies (13 en 14) niet als keuzemogelijkheid. Het lijkt er dus op dat de nieuwere versies wel zijn binnengehaald maar niet geactiveerd zijn.
Ik heb in Bijwerkbeheer geprobeerd de automatische verwijdering van oude systeemkernen (op één na) te activeren, maar het is onduidelijk of dat gaat werken: na een herstart was het vinkje bij die instelling weer verwijderd.
Ik wacht nog even af of er toch nog wat gebeurt: er staat daar bij dat dit een keer per week gedaan zal worden.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor stegiman » Wo 04 Mei 2022, 16:44

Ik heb nochtans bij uname -r = 5.10.0-14-amd64
Bij mij staat niks automatisch.

Wel heb ik een sh bestand gemaakt zodat alles netjes word opgeruimd.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor Joan » Wo 04 Mei 2022, 17:04

Ook bij mij
linux-image-5.10.0-12-amd64 install
linux-image-5.10.0-13-amd64 install
linux-image-5.10.0-14-amd64 install
linux-image-amd64 install

Wat mij wel opvalt is dat
Bijwerkgeschiedenis vermeldt
1-5-22 oud 5.10.103-1 _ nieuw 5.10.106-1
3-5-22 oud 5.10.106-1 _ nieuw 5.10.113-1
Systeeminformatie vermeldt
5.10.0.14

Ook in de Boot systeemmap staan alleen de drie bovengenoemde.

Het lijkt er op dat oude kernels automatisch worden verwijderd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor shoshinsha » Do 05 Mei 2022, 21:29

stegiman » Di 03 Mei 2022, 22:32
Bij LMDE 4 en 5 wordt systeemkernen niet getoond tenzij bij Grub

Systeemkernen zoals bij Linux Mint is van Ubuntu en dat is iets wat LMDE probeert te vermijden.
Bij https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 8#p2155465 vond ik een uitgebeidere uitleg van Xenopeek:
Re: Why is there no View>Linux kernels menu in Update Manager on LMDE, like on 19.3 and 20.3?

Post by xenopeek » Wed Mar 23, 2022 5:32 am
The Debian package base doesn't have a kernel lifecycle for hardware enablement like the Ubuntu package base does: https://ubuntu.com/kernel/lifecycle. With LMDE 5 you get security updates for the same kernel for the duration of the lifetime of the Debian release, same as you can with Linux Mint 20.3 if you stay on the 5.4 kernel and don't install the hardware enablement kernel.

If you need a newer kernel on LMDE 5 you can install it from the bullseye backports repository by adding that to your system: https://backports.debian.org/
Ik ben benieuwd of het automatisch verwijderen van oude kernen dan wel of niet werkt, het vinkje is blijven staan, dus een weekje afwachten. Het lijkt me, gegeven de reactie van xenopeek dat dat niet gaat gebeuren. Als dat inderdaad het geval blijkt is ook dit onderdeel vanuit Ubuntu Mint meegenomen in LMDE, net als de hulppagina over het tonen van systeemkernen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Tonen systeemkern in Bijwerkbeheer

Berichtdoor shoshinsha » Do 12 Mei 2022, 16:02

Stand van zaken na een week:
Tot 's avonds 10 mei bleef de systeemkern 5.10.0-12-amd64 actief, ook als enige genoemd in geavanceerde opties van Grub. Die avond verschenen ineens wel alle drie de kernen .12 .13 en .14 in Grub, de kern 5.10.0-14-amd64 is nu de actieve (wordt nu ook gegeven met het commando uname -r).
Het automatisch verwijderen heeft (nog?) niet plaatsgevonden (dan zou 5.10.0-12-amd64 verwijderd moeten zijn).
Misschien gebeurt dat een week na het activeren van kern .14. Nog een week afwachten dus.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten