vlc : hoe audio output naar verschillende geluidskaarten

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

vlc : hoe audio output naar verschillende geluidskaarten

Berichtdoor fthiel » Za 07 Mei 2022, 20:30

Ik ben inmiddels al een uurtje op internet aan het zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem maar kan geen oplossing vinden.

Het gaat hierom.
Wanneer ik twee keer vlc media player in verschillende schermen (workspaces) heb geopend op mijn laptop (vlc-gui + vlc-cli zeg maar ;) )) dan wil ik de audio output van 'vlc-gui' via de ingebouwde geluidskaart laten lopen en de audio output van 'vlc-cli' via een externe op de usb-poort aangesloten geluidskaart laten lopen en deze instellingen definitief opslaan zodat bij een reboot deze behouden zijn.
Nou vind ik wel instructies voor Windows (https://wiki.videolan.org/VLC_HowTo/Sel ... o_devices/) maar niet voor Mint.
Het zou moeten kunnen via VLC > tools > preferences > audio > output module ..... maar dan kom ik niet verder.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik wil. Weet iemand hoe dit voor elkaar te krijgen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: vlc : hoe audio output naar verschillende geluidskaarten

Berichtdoor stegiman » Za 07 Mei 2022, 22:35

In Windows ken je DirectX maar dat bestaat niet in Linux
Normaal is dat Alsa of pulse

Maar ik weet niet wat je vraag ook bij Linux kan.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: vlc : hoe audio output naar verschillende geluidskaarten

Berichtdoor fthiel » Zo 08 Mei 2022, 16:10

Iemand anders misschien?
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 390
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: vlc : hoe audio output naar verschillende geluidskaarten

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 11 Mei 2022, 15:10

Audio-instellingen permanent maken kan je met behulp van Pavucontrol
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: vlc : hoe audio output naar verschillende geluidskaarten

Berichtdoor fthiel » Do 12 Mei 2022, 17:20

Ik heb inmiddels zo ongeveer alles uitgeprobeerd maar LMDE5 verandert zomaar van de ene geluidskaart naar de andere. Ik heb 2 geluidskaarten extern aangesloten en wanneer ik in welke software dan ook aangeef dat 'audio-afspeel-software 1' ' geluidskaart 1' moet gebruiken en 'audio-afspeel-software 2' 'geluidskaart 2' dan lijkt het alsof de software een eigen leven leidt. Geheel onwillekeurig gaat 'audio-afspeel-software 1' plotseling ' geluidskaart 2' gebruiken en soms andersom. Er is volstrekt geen pijl op te trekken! En of ik nou VLC, Audacious of welke software dan ook gebruik, dit euvel blijft hardnekkig bestaan en is behoorlijk onhandig.
Ik zou denken dat het in Linux toch vrij simpel zou moeten zijn om dit gerealiseerd te krijgen. Dus : ' Lief systeem, ik heb twee externe geluidskaarten en de ene geluidskaart wil ik PERMANENT koppelen aan deze software en de andere geluidskaart aan die software. Hou die instellingen gewoon vast zolang ik niets anders aangeef!' Of kan dit niet in Linux op een simpele manier?

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten