Snelkoppeling voor FreeFileSync

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Snelkoppeling voor FreeFileSync

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 09 Okt 2018, 11:33

Dat FreeFileSync leek mij wel wat om mijn 2 externe back-up schijven te synchroniseren met mijn Pers. map, dus op naar de FFS site, echter tot mijn grote schrik kon ik daar voor Mijn Linux Mint 19 alleen maar een tar.gz. bestand downloaden.
En daar heb ik nog nooit mee te maken gehad, dus vooruit maar en downloaden maar naar de download map en daar laten uitpakken, op de ffs map klikken en dan zie je een aantal afbeeldingen.
Op goed geluk op 1 er van geklikt en ziedaar, het ffs progje en in het Ned. en nu heb ik 2 vragen, 1: moet je een tar.gz bestand altijd in de download map neer zetten, of maakt dat niet uit en 2: hoe krijg ik een snelkoppeling van dat progje, de koppeling om het te starten die in die map zit krijg ik nergens heen en zie ik ook niet in het menu, kortom, iemand een tip ? Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Snelkoppeling voor FreeFileSync

Berichtdoor Joan » Di 09 Okt 2018, 17:52

Perfect dat je blij bent met Linux mint en ermee durft te experimenteert. Let wel op dat je goede backups hebt als je "op goed geluk" op knoppen gaat drukken, want je systeem kan daarmee wel eens in een keer helemaal naar de Filistijnen zijn.

Waar je bestanden opslaat maakt niet uit. Voor de eenvoud en vindbaarheid wordt vaak aangegeven om het in Download te gebruiken of op het Bureaublad te zetten.
Een snelkoppeling kan je volgens de aanwijzing op de wiki maken https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... ramStarter
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Snelkoppeling voor FreeFileSync

Berichtdoor emvedeesje » Wo 10 Okt 2018, 09:13

hallo Oldtimer3

ik deed het zo:
1- maak een map aan in je homemap (bij mij zitten daar meer persoonlijke programma's):
/home/"USER"/Programmas/FreeFileSync
2- Bestandsbeheer:
Tar.gz uitpakken → home/"USER"/Programmas
Logo uitpakken: FreeFileSync/Recources.zip/FreeFileSync,png → map FreeFileSync
3- De starter aanmaken
op Bureaublad Mint: R-klik / Maak hier een nieuwe starter
LOGO: klik en kies boven vermeld logo
Name: FreeFileSync
Command: home/"USER"/Programmas/FreeFileSync/FreeFileSync (browsen)
OK → Wil je het ook in het menu zetten? > klik hier JA

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: Snelkoppeling voor FreeFileSync

Berichtdoor Oldtimer3 » Wo 10 Okt 2018, 12:29

Joan en emvedeesje, bedankt voor de reacties en het is gelukt, uiteraard werk ik met het testen van dat FreeFileSync met een testmap in mijn Pers. map en een testmap in mijn Back-up externe schijf.
Als volgt gedaan , rechtsklik op het bureaublad en maak een nieuwe starter, naam FreeFileSync, vervolgens voor command browsen naar de Pers. map en daar op de map FFS klikken. Na het openen hiervan klikken op FFS en op OK en ziedaar de keuze voor een picto en waar. Hier ben ik blij mee en nu ga ik een stukje rijden, handjes in de lucht en nogmaals prima tips, geweldig. Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten