Rechten Nieuwe HDD

Vragen over software en applicaties
Swartenhont
Junior
Junior

Rechten Nieuwe HDD

Berichtdoor Swartenhont » Vr 29 Mar 2019, 13:04

Hoi allemaal.

Het gebruik van mijn nas is (ik heb mijn bedrijf beëindigd) nu gestopt en ik ga hem verkopen.
Alle belangrijke gegevens staan nu in een back-up schijf van 4 TB, die ik nu in mijn tower heb ingebouwd.
De schijf bevat 1 partitie als ext4 geformatteerd en dient zich keurig aan in het bestandsbeheer, en de mappen met inhoud lijken klaar te staan.
Alleen gaat LM nu muiten dat ik geen eigenaar ben en dus geen rechten heb.
Via eigenschappen kan ik inloggen als admin, en de files gebruiken, maar met de eigendomsrechten gebeurt uiteindelijk natuurlijk niets.
Voordat ik mijn NAS leeghaal wil ik er zeker van zijn dat alles nu goed bereikbaar is. Ook wil ik niet experimenteren met de terminal en zoek dus jullie hulp.
De schijf wordt aangeduid als: /dev/sda1 (met een sleuteltje in GParted).

Wie heeft een goede tip om weer eigenaar te worden van deze mappen (en/of schijf) ?

Dank...
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Nvidia RTX 3080Ti | Asrock X670E Steel Legend
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Re: Rechten Nieuwe HDD

Berichtdoor Joan » Vr 29 Mar 2019, 17:32

Kijk eerst eens met Bestandsbeheer naar de rechten van de mappen met "Openen als beheerder" in het muismenu.
Dan kun je ook veilig de mappen aan een andere eigenaar binden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Swartenhont
Junior
Junior

Berichtdoor Swartenhont » Zo 31 Mar 2019, 14:24

Kijk eerst eens met Bestandsbeheer naar de rechten van de mappen met "Openen als beheerder" in het muismenu.
Dan kun je ook veilig de mappen aan een andere eigenaar binden.
De laatste zin van je antwoord begrijp ik niet helemaal.
In het tabblad "rechten" staat: "U bent niet de eigenaar en kunt dus deze eigenschappen niet wijzigen".
Hoe kan ik nu eigenaar worden?
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Nvidia RTX 3080Ti | Asrock X670E Steel Legend
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Zo 31 Mar 2019, 15:35

Met "Openen als beheerder" in het muismenu van een map kan je als root (beheerder) alle mappen en bestanden bewerken.
Hoe het muismenu werkt kan je vinden in Muis menu op de wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “%s” Software en applicaties