Virtualbox gedeelde map

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 20 Mei 2019, 20:35

Hallo,

Ik heb hier nog eens mee gesukkeld, maar: Ik heb een virutal machine (virtual box) met Linux mint 19 op, en een gedeelde map op de host. Maar in de VM krijg ik geen toegang tot die gedeelde map Alleen als ik /media/map/ ga opendoen als admin heb ik toegang. Ik kan daar ook de rechten niet wijzigen (ook niet als root).

Iemand een idee?

groetjes, Wilfried
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Joan » Ma 20 Mei 2019, 22:36

Als de eigenaar een ander is dan de gebruiker in de VM moet de naam en wachtwoord worden ingevuld. Een andere manier is de rechten van de gedeelde map instellen op iedereen.
Volgens mij kunnen rechten van mappen of bestanden buiten de VM niet in de VM worden veranderd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 21 Mei 2019, 09:16

Ik heb het gevonden. Ik moest in de VM mijzelf toevoegen aan de groep vboxsf
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor dirkjanl » Di 21 Mei 2019, 15:09

Hoe en waar doe je dat? Ik heb me alleen moeten toevoegen bij 'vboxusers' in LinuxMint, kan me niet herinneren dat ik iets heb ingesteld in VM.

Gisteravond zag ik je vraag, maar wist niet meer hoe ik 'gedeelde map' voo relkaar had gekregen. Inmiddels even nagekeken. Zo heb ik het gedaan.

Start Windows in VM
ga naar 'Machine" en 'Instellingen'
Kies links 'gedeelde mappen'
Klik met de rechtermuisknop in het veld rechts en kies 'Toevoegen gedeelde map'
Kies het pad
Vink aan 'Automatisch koppelen' en 'Permanent maken'
Klik op OK
Herstart Windows
En open de verkenner en u ziet hem staan.

Vr gr,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Joan » Di 21 Mei 2019, 19:53

Ik kan het gemist hebben, maar wat ik eerst niet zag (vboxfs) zie ik wel nadat ik in VMbox de gast.iso had geactiveerd in LM Cinnamon 19.1 die eerst in rendering modes stond.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Joan » Di 21 Mei 2019, 20:02

En nog iets.
In bestandsbeheer staat nu een bladwijzer bij Apparaten met "VBox_GAs_5.2.18 met diverse mogelijkheden.

Ja, nieuwe (gebruikte) pc met meer mogelijkheden waarvoor weer nieuwe oplossingen moeten worden gevonden. Zo blijft men wel van de straat :D .
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 21 Mei 2019, 20:05

In bestandsbeheer staat nu een bladwijzer bij Apparaten met "VBox_GAs_5.2.18 met diverse mogelijkheden.
Ik zie dit niet... Verschil met Mate of Cinnamon?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 21 Mei 2019, 20:08

Hoe en waar doe je dat? Ik heb me alleen moeten toevoegen bij 'vboxusers' in LinuxMint, kan me niet herinneren dat ik iets heb ingesteld in VM. Gisteravond zag ik je vraag, maar wist niet meer hoe ik 'gedeelde map' voo relkaar had gekregen. Inmiddels even nagekeken. Zo heb ik het gedaan.
Inderdaad zo heb ik het ook gedaan (denk ik) voor verschillende Windows VM-gasten. Maar dit is een Linux Mint gast.

Dank voor de support aan allen, Wilfried
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Joan » Di 21 Mei 2019, 20:25

"Ik zie dit niet... Verschil met Mate of Cinnamon?"

Dat weet ik ook niet en voor mij geheel nieuw omdat op mijn vorige pc Vbox 32bit was en op deze pc kan het ook met 64bit.
Mogelijk komt het doordat ik de Virtualbox-guest-additions-iso uit Programmabeheer heb geïnstalleerd en in de Vbox werkbalk in de tab Apparaten van LM Cinnamon dat heb aangeklikt. Het is dus een bladwijzer in de VM van Cinnamon bestandsbeheer geworden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox gedeelde map

Berichtdoor Joan » Di 21 Mei 2019, 20:35

Heb nu ook gemerkt dat 18.3 versies geen problemen hebben met weergaven modus en 19.1 in de weergavemodus via programmatuur werkt. Dit probleem was op 32bit standaard.

In stuurprogramma beheer stond het op Niet gebruiken. Nu eens zien of ik dat nu wel werkt met versiex86 virtualisatie solutionlon guest utils.

P.S.
Werkt ook niet.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten