programma starter in menu plaatsen

Vragen over software en applicaties
vissertw
Nieuweling
Nieuweling

programma starter in menu plaatsen

Berichtdoor vissertw » Ma 03 Feb 2020, 10:55

Goedemorgen,

Ik ben een stamboom programma genaamd Trancestris gaan gebruiken. De installatie in Mint is prima verlopen, alles staat in een map genaamd Trancestris.
In die map zit oa een map bin en in die map bin zit oa een bestand waarbij eigenschappen staat Type: Programma (application/x-shellscript)
Dat laatste bestand doet het programma starten en bij "openen met" staat vermeld tekstverwerker.

Nou heb ik eerder Gramps gebruikt, eigenlijk afgehaakt omdat ik het redelijk ingewikkeld vind.
Maar Gramps is te starten via menu/kantoor/Gramps.

Mijn vraag is nu, kan ik die programmastarter van Trancestris, op één of ander manier ook bij menu/kantoor zetten?
En dan eventueel met een bijbehorend logo erbij?

Ben benieuwd, groeten,

Ton.
stegiman
Moderator
Moderator

Re: programma starter in menu plaatsen

Berichtdoor stegiman » Ma 03 Feb 2020, 12:38

Rechtermuisknop op bureelblad en dan nieuwe starter maken.
In vak opdracht kan je locatie geven of gewoon op de knop naar de locatie gaan.
Klik dan op icoontje en dan je icoontje toevoegen of zelf gemaakte ico toevoegen.
Klik dan op OK en dan wordt er gevraagd of het ook in de menu moet geplaatst worden.
Bij nee wordt alleen icoontje op bureelblad geplaatst.

Soms is het nodig om iets toe te voegen aan de locatie bijvoorbeeld:
libreoffice --calc %U /media/gebruikersnaam/Prive/Centraal/Prive2020/beheerkost2020.ods
Soms is het gewoon /usr/bin/scangearmp2

Nota: het is niet nodig om menu/kantoor/Gramps te gaan.
Je kan gewoon bij start / zoeken bijvoorbeeld gra typen en dan je meteen een lijst van programma (geen bestanden)

Daarna staat deze ook in recente bestanden

Nota 2:
menu/kantoor/Gramps kan je ook met de rechtermuisknop toevoegen aan taalbalk of bureelblad zoals je dat in Windows gewoon bent.

Nota3: als een programma terminal nodig heeft dan moet je bij starter ook aanduiden.
Bijvoorbeeld: /usr/bin/scangearmp2
Zoiets moet je in terminal in geven scangearmp2 maar je kan ook een starter maken en aanduiden dat het met terminal moet geopend worden.
Sluit je dat programma en sluit ook terminal automatisch doch je ziet terminal niet.
vissertw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor vissertw » Ma 03 Feb 2020, 12:59

Inderdaad, hoe makkelijk kan het zijn, hij staat op het buroblad met bijbehorend ico, maar in menu/overig/ancestris krijg ik dat logo niet geplaatst.
Ook niet via de menubewerker.

Nu we het toch over menu hebben, als ik op menu klik krijg ik van onder af de rode afsluitknop en daarboven twee zwarte, afmelden en scherm vergrendelen.
Die laatste twee doe ik nooit iets mee, kan ik die uit het menu halen?

Ton.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 03 Feb 2020, 16:50

In menubewerker moet je aan de linkerkant op overige klikken en dan ziet je een lijst (eventueel nieuwe onderdeel toevoegen)
Logo kan je niet toevoegen want dat moet je eerst als icoontje met bijvoorbeeld deze pagina (klik)

Wat betreft de andere knoppen: ik raad het niet aan om dat te verwijderen.
Stel dat je een bepaalde bewerking moet doen dat alleen mogelijk als administrator (root) dan kan je met die knop meteen heen gaan.
Het gebeurd zelden maar het is soms nodig.
In principe kan je de volledig menu verwijderen en volledig naar uw goesting instellen.

Terug naar “%s” Software en applicaties