April 30, 2020
Hallo allemaal, ik ben Oops! en ik heb een probleempje met mijn Mint 19.3 Cinnamon,
Ik ben redelijk nieuw wat MINT aangaat maar hier mijn eerste vraag waarop ik zelf geen oplossing kan vinden....
Mijn /boot partitie,-/root loopt vol. ik heb een boel timeshift-herstelpunten verwijderd en tot de laatste 4punten gereduceerd, de Temp map, download-map geleegd, spellen gedeinstaleerd etc etc..Maar het systeem groeit maar door, en zoveel heb ik niet in mijn home folder staan (home is in totaal 5,8 GB). Ik heb nog maar 15,9 Gb over en elk timeshift-punt vraagt zo'n 5Gb per herstelpunt, en als dit zo doorgaat kan ik straks niks meer..
wat heb ik al geprobeerd;
in de terminal-
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get autoclean
en
sudo rm -i /var/log/*.gz /var/log/*/*.gz
werkt allemaal niet (lees opslagcapaciteit wordt niet groter) evenals;
Bijwerkbeheer/tonen/Linux-systeemkernen/....[systeemkernen verwijderen} geeft alleen de huidige kern aan(5.3.0-46-generic), niet al het andere (= hele reeks van 4.15, 4.18, 5.0 en 5.3 die niet langer ondersteund worden.
Ik kan ook niks handmatig verwijderen, ook niet een voor een, ik heb daar alleen de mogelijkheid 'Wachtrij installatie' en 'Installeren', geen 'verwijderen'.
Ook lijkt bijwerkbeheer/bewerken/voorkeuren/automatiseren/automatisch onderhoud (op aan gezet)..en bij opties 'automatisch verversen' ook op aan gezet, niet te werken.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn en zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog meer 'truukjes' om die oude kernen te verwijderen?
met Groet, Oops!
Mijn /boot partitie,-/root loopt vol,
- emvedeesje
- Guru
Re: Mijn /boot partitie,-/root loopt vol,
ik denk dat hier een denkfoutje zit, Oops.
En wel met Timeshift.
Als je Timeshift opnames maakt, dan doe je dat op een ander volume, en niet op de systeemschijf.
Want dan neem je daar steeds meer plaats in.
Hang daarvoor een externe schijf EXT4 geformatteerd aan je computer.
Start Timeshift en verwijder alle huidige opnames.
Ga naar de instellingen van Timeshift.
Bij 'Locatie' kies je voor deze nieuwe schijf.
Maak daarop je eerste opname.
Een rooster Instellen heeft hier geen zin want die schijf zal er niet altijd aanhangen.
Zelf neem ik telkens de eerste van de maand een timeshift opname, OF, als ik weet dat er nogal wat klaar staat dat een update gaat krijgen, OF, als ik zie dat er een kernel update komt.
Kernels.
Maak best eerst je timeshift in orde en dan zien we verder.
groeten van Michael.
En wel met Timeshift.
Als je Timeshift opnames maakt, dan doe je dat op een ander volume, en niet op de systeemschijf.
Want dan neem je daar steeds meer plaats in.
Hang daarvoor een externe schijf EXT4 geformatteerd aan je computer.
Start Timeshift en verwijder alle huidige opnames.
Ga naar de instellingen van Timeshift.
Bij 'Locatie' kies je voor deze nieuwe schijf.
Maak daarop je eerste opname.
Een rooster Instellen heeft hier geen zin want die schijf zal er niet altijd aanhangen.
Zelf neem ik telkens de eerste van de maand een timeshift opname, OF, als ik weet dat er nogal wat klaar staat dat een update gaat krijgen, OF, als ik zie dat er een kernel update komt.
Kernels.
Maak best eerst je timeshift in orde en dan zien we verder.
groeten van Michael.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Dat had mijn vader ook.
Probleem is waarschijnlijk dat je teveel oude systeemkernen hebt staan.
In Bijwerkbeheer zit een optie waarmee je automatisch oude systeemkernen (behalve de laatste 2, meen ik) laat verwijderen.
Vink dit aan.
(ik heb ff geen LM 19.3 bij de hand, dus zo uit het hoofd...)
In Bijwerkbeheer zit een optie waarmee je automatisch oude systeemkernen (behalve de laatste 2, meen ik) laat verwijderen.
Vink dit aan.
Geef eens een overzicht van je schijfindeling, heb je bijvoorbeeld /home op een aparte partitie?
Hallo vuurvosje, bedankt voor jouw reactie, Die optie had ik al een tijdje (> 1 1/2 week) aanstaan, daar ligt het het aan.. Ik ben benieuwd in welke ".map' die oude bestanden staan? dan zou ik ze handmatig kunnen verwijderen... of zoiets..Dat had mijn vader ook.
Vink dit aan.
9 mei 2020
..ik was al begonnen met timeschift handmatig op een ander medium te zetten, echter word daardoor de ruimte niet veel meer, maar er absoluut niet minder door. Ik wil de ruimte die timeshift gebruikt heeft terugwinnen van mijn schijf..Zoals ik al schreef lukt dan niet handmatig noch door andere instellingen zoals automatisch wissen (zoals vuurvosje reeds schreef) Ik heb ook al geprobeerd timeschift een van zijn eerste herstelpunten terug te zetten maar dat heeft geen invloed op de grootte van de timeshift-punten.
DeBaas, Mijn Home-map staat nog op dezelfde partitie als het systeem(met een copy op een ruim geheugenkaartje), Dat ga ik in de toekomst (als ik een nieuwe grotere ssd erin heb) wel veranderen, aldoende leert men :-)
Kan het zijn dat 'bijwerkbeheer'"kapot"is?
Maar de vraag blijft: hoe krijg ik die oude kernels eraf.. Die vreten ruimte op mijn kleine ssd.
(zoals ik reed eerder vertelde, de opties automatisch verwijderde staat al weken aan, en handmatig verwijderen gaat ook niet, daar staan die oude kernels niet bij)
met groet, Oops
..ik was al begonnen met timeschift handmatig op een ander medium te zetten, echter word daardoor de ruimte niet veel meer, maar er absoluut niet minder door. Ik wil de ruimte die timeshift gebruikt heeft terugwinnen van mijn schijf..Zoals ik al schreef lukt dan niet handmatig noch door andere instellingen zoals automatisch wissen (zoals vuurvosje reeds schreef) Ik heb ook al geprobeerd timeschift een van zijn eerste herstelpunten terug te zetten maar dat heeft geen invloed op de grootte van de timeshift-punten.
DeBaas, Mijn Home-map staat nog op dezelfde partitie als het systeem(met een copy op een ruim geheugenkaartje), Dat ga ik in de toekomst (als ik een nieuwe grotere ssd erin heb) wel veranderen, aldoende leert men :-)
Kan het zijn dat 'bijwerkbeheer'"kapot"is?
Maar de vraag blijft: hoe krijg ik die oude kernels eraf.. Die vreten ruimte op mijn kleine ssd.
(zoals ik reed eerder vertelde, de opties automatisch verwijderde staat al weken aan, en handmatig verwijderen gaat ook niet, daar staan die oude kernels niet bij)
met groet, Oops
sudo apt autoremove
haalt alle behalve de 2 laatste kernels weg.
Geef de machine even de tijd om dat op te ruimen
Als er nog oude kernels blijven staan heb je waarschijnlijk een update of verwijder optie onderbroken.
Timeshift laat je niet in een (te) kleine root partitie back-ups maken.
Voor tijdelijk zou ik deze dan nu uitschakelen tot je e.e.a. hebt opgelost.
De timeshift opslagmap staat waarschijnlijk in / als timeshift uitstaat kun je deze map evt. kopieren en vervolgens verwijderen (sudo)
Ruimtevreters zijn ook je web browsers, de geschiedenis wissen of resetten kan veel ruimte opleveren.
haalt alle behalve de 2 laatste kernels weg.
Geef de machine even de tijd om dat op te ruimen

Als er nog oude kernels blijven staan heb je waarschijnlijk een update of verwijder optie onderbroken.
Timeshift laat je niet in een (te) kleine root partitie back-ups maken.
Voor tijdelijk zou ik deze dan nu uitschakelen tot je e.e.a. hebt opgelost.
De timeshift opslagmap staat waarschijnlijk in / als timeshift uitstaat kun je deze map evt. kopieren en vervolgens verwijderen (sudo)
Ruimtevreters zijn ook je web browsers, de geschiedenis wissen of resetten kan veel ruimte opleveren.
...En een andere die gruwelijk volloopt is de map thumbnails waarin miniaturen staan van alle foto’s en plaatjes die je hebt geopend. Die map kan soms wel een Gigabyte schijfruimte innemen - en hij groeit maar door - omdat Linux deze nooit opruimt.
Hoe kom je daar?
Sluit eerst alle applicaties. Open dan je thuismap en type: control-h. Als bij toverslag zie je nu alle verborgen mappen. De map die je als eerste moet openen is .cache
Hierin, een beetje onderaan, staat dan de map thumbnails
Open die, en dan zie je drie mappen genaamd fail, large, normal
Selecteer deze mappen en verplaats ze naar de prullenmand. Als ze erg vol zitten duurt dat verplaatsen even, net als het legen van de prullenmand daarna.
Oh ja, vergeet hierna niet weer even terug te gaan naar de thuismap en opnieuw control-h te typen.
En dan een ernstige waarschuwing: Tenzij je helemaal absoluut totaal exact weet wat je doet... ga nooit iets doen in die normaal verborgen mappen, anders dan kijken.
Hoe kom je daar?
Sluit eerst alle applicaties. Open dan je thuismap en type: control-h. Als bij toverslag zie je nu alle verborgen mappen. De map die je als eerste moet openen is .cache
Hierin, een beetje onderaan, staat dan de map thumbnails
Open die, en dan zie je drie mappen genaamd fail, large, normal
Selecteer deze mappen en verplaats ze naar de prullenmand. Als ze erg vol zitten duurt dat verplaatsen even, net als het legen van de prullenmand daarna.
Oh ja, vergeet hierna niet weer even terug te gaan naar de thuismap en opnieuw control-h te typen.
En dan een ernstige waarschuwing: Tenzij je helemaal absoluut totaal exact weet wat je doet... ga nooit iets doen in die normaal verborgen mappen, anders dan kijken.
If it ain't broken, don't fix it.
opruimen in terminal: (kopieer en plak)
sudo find /var/log -type f -name "*.old" -exec rm -f {} \;
sudo find /var/log -type f -name "*.gz" -exec rm -f {} \;
sudo find /var/log -type f -name "*.1" -exec rm -f {} \;
sudo rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
sudo apt clean
sudo apt autoclean
sudo apt autoremove
sudo find /var/log -type f -name "*.old" -exec rm -f {} \;