gebruik xbindkeys

Vragen over software en applicaties
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid

gebruik xbindkeys

Berichtdoor shoshinsha » Do 09 Jul 2020, 15:20

Voor de overschakeling naar Mint 20 Xfce heb ik een Dual boot installatie gedaan. Geleidelijk aan kan ik zo alle instellingen, aanpassingen en toevoegingen aan Mint 20 uitvoeren die ik ook in Mint 18.3 had. Een probleem dat ik daarbij kreeg was het gebruik van xbindkeys: het leek niet (meer) te werken, maar nu ik het opgelost is het wellicht nuttig om dit aan anderen te laten weten.
Ik gebruik xbindkeys om Backspace te koppelen aan de muiswielschakelaar (handig bij terugschakelen naar de vorige pagina in Firefox) en om via CTRL+toets in een keer mijn mailadres te genereren (wordt nogal eens gebruikt als gebruikersnaam). Daartoe zijn in het (verborgen) bestand .xbindkeysrc (in de persoonlijke map) de volgende regels toegevoegd:
#Back
"xte 'key BackSpace'"
b:2

#Mailadres Xxxxx
"xte 'sleep 1' 'str Xxxxx@provider.nl'"
m:0x4 + c:39
Control + s

De code b:2 is voor mijn systeem de code die geleverd wordt door de muiswielschakelaar, het commando sleep 1 geeft een vertraging van 1 seconde voordat de string met het mailadres wordt gegenereerd. Vertraging nodig omdat anders de string al uitgevoerd wordt terwijl de toetsen nog niet zijn losgelaten, wat dan op het scherm niets oplevert.
Bovenstaande regels zijn terug te zien in het schermpje dat met de xbindkeys GUI tevoorschijn komt (moet apart geïnstalleerd worden).

Dit bleek niet te werken. Na lang zoeken op internet kwam ik uit op een forumonderwerp waarin stond dat voor het xte commando de installatie van xautomation nodig was. Op dat moment herinnerde ik me dat ik dat al eerder had gezien. Jawel: in de aantekeningen die ik destijds bij het gereed maken van Mint 18.3 had gemaakt was dit keurig genoteerd. Een geval typisch vergelijkbaar met RTFM.

xbindkeys, xbindkeys-config (de GUI) en xautomation staan alle drie in Programmabeheer. Om alles steeds te laten werken in "Sessie en opstart" xbindkeys aanvinken voor activatie bij inschakelen/inloggen .
Overigens: de mogelijkheid om een string te produceren zou ik niet gebruiken voor het direct invullen van wachtwoorden. In elk geval in 18.3 gebeurt het van tijd tot tijd daar één of enkele letters niet doorkomen. Misschien gaat dat in Mint 20 beter, maar daar heb ik het nog niet vaak genoeg voor gebruikt om daar uitsluitsel over te geven.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 22 Xfce Wilma

Terug naar “%s” Software en applicaties