Kan Stack niet aankoppelen

Vragen over software en applicaties
michverl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2020, 17:03

Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor michverl » Ma 19 Okt 2020, 22:47

Hallo,

Via onderstaande procedure probeerde ik mijn laptop te koppelen aan Stack-opslag.
https://www.transip.nl/knowledgebase/ar ... met-stack/

Op zich lukt de installatie behoorlijk, enkele het eigenlijke 'mounten' laat het afweten:
"/sbin/mount.davs: program is not suited root"

Ik ben eerder een leek en zie niet onmiddellijk hoe ik dit moet aanpakken ...
Maar misschien weet iemand van jullie dit wel.

Ik gebruik versie 19.3 van Cinnamon.
Met dank voor reacties!
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor emvedeesje » Di 20 Okt 2020, 09:25

Enkele jaren terug heb ik Stack uitgetest, doch direct verlaten wegens meerdere problemen.

Wat jij hier bedoelt met "mounten", dat zegt mij niets. Waarschijnlijk bedoel je "verbinden met de server" ?
Vertel hier eens wat je tot nu hebt gedaan.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Di 20 Okt 2020, 09:40

Ik gebruik ook Stack maar ik koppel via de 'oude' manier, waarin geen VPS wordt gebruikt. Ook daar had ik in het begin moeite om te koppelen / mounten en het bleek dat ik niet vanuit mijn eigen account kon werken maar dat dat vanuit ROOT moest.
Eerst
sudo bash
intypen in de terminal en dan de rest doen.

Mocht je hulp nodig hebben als je op de oude manier wilt koppelen, dan kan ik wel proberen te helpen. Het draait bij mij inmiddels op 5 machines.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
michverl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2020, 17:03

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor michverl » Di 20 Okt 2020, 13:19

Bedankt voor jullie snelle reactie!

'Mounten' daar bedoel ik inderdaad 'verbinden met de server' mee.

@dirkjanI:
- je hebt alleen Stack kunnen kopppelen via Root?
- ... en dit via de 'oude' manier?
- ik probeerde intussen met de 'sudo bash'-regel, gevolgd door dezelfde procedure van TransIP, maar dat deed het toch ook niet ...Dus, ik aanvaard graag hulp 'op de oude manier' :-)

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Di 20 Okt 2020, 14:06

Hun handleiding voor account aanmaken en inloggen volgen. (ik heb dat nu niet bij de hand)
Dan kom je op een gegeven moment op deze pagina:
https://www.transip.nl/cp/stack/prm/

Dan heb je ook je stackstorage.com adres aangemaakt.
Als je op die pagina bent naar beneden scrollen en op Linux klikken.
Dan op Ubuntu 18.04
Daar staan de regels die je in de terminal moet kopiëren en plakken, maar eerst dus die

Code: Selecteer alles

sudo bash

Code: Selecteer alles

echo 'deb https://mirror.transip.net/stack/software/deb/Ubuntu_18.04/ ./' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list

Code: Selecteer alles

wget -O - https://mirror.transip.net/stack/release.key | sudo apt-key add -

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install stack-client
Als je daarna via Menu (links onder in Linux) 'Stack desktop sync client' opzoekt kun je het instellen.
Als je een map die Stack heet aanmaakt in je home folder kan je aan de slag.
Gebruik je een aparte partitie (zoals ik gedaan heb), dan heb je waarschijnlijk nog een klein rechten probleempje. Kom ik vanavond op terug.

Kan je zo verder? Heb je meer vragen, stel ze gerust.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Di 20 Okt 2020, 18:54

Voor de duidelijkheid vul ik hier het aankoppelen van Stack aan met hoe ik het gedaan heb.
Ik heb dus een partitie voor Data aangemaakt en daar staat de map Stack in. Dat is de map die synchroniseert.
In Nemo ga ik daar naar toe

Afbeelding

Rechtermuisklik op de map en open als beheerder

Afbeelding

Ga naar eigenschappen van de betreffende map

Afbeelding

En zet de rechten zo zodat jij er bij kan. (Dit stond bij mij dus alleen voor ROOT)

Afbeelding

Om ervoor te zorgen dat de syncmap (Stack dus) automatisch wordt aangekoppeld heb ik ervoor gezorgd dat hij bij het opstarten in /mnt aangekoppeld wordt. En niet in /media/gebruikersnaam. Dat doe je als volgt:
Ga in het programma 'schijven' naar de schijf, en selecteer de partitie en klik dan op de tandwieltjes.

Afbeelding

en klik op Bewerken koppelopties.

Afbeelding

Als het zo staat, dan mount deze partitie bij het opstarten in /mnt

Afbeelding

Succes!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
michverl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2020, 17:03

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor michverl » Wo 21 Okt 2020, 19:02

Dank voor de vele suggesties dirkjanI !
So far loopt het nog niet echt...
Misschien even wat nauwkeuriger schetsen toch:
- ik gebruik al sinds een tijdje Stack als uitwisselopslag voor mijn mac thuis, en mijn pc op 't werk; om het complexer te maken heb ik nu een laptop die op Linux draait ;-)
- ik heb dus een account bij Stack, ook een stackstorage-adres
- jouw eerdere post om via terminal Stack geïnstalleerd te krijgen liep toch niet, misschien moet ik eerst alles wat ik eerder installeerde van Stack even verwijderen? (wat doe ik dan best?)
- jouw tweede post maakt de Stackmap en opslag dus aan op een andere partitie, ik neem aan dat dat de standaardinstallatie https://www.transip.nl/knowledgebase/ar ... met-stack/ nog iets complexer maakt?
- sorry dat ik wat doorvraag, ik ben nog niet heel ervaren met Linux ...
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Wo 21 Okt 2020, 19:30

Vragen is prima, ik ga proberen antwoorden te geven.
Begin ik bij mijn eerste reactie. Je schrijft dat het installeren via de terminal niet liep. Vraag is dan wat er niet liep, maar dat is nu moeilijk te achterhalen. Je zegt het zelf al: verwijderen die handel. Verwijder eerst de eventueel geïnstalleerde "Stack desktop sync client" in Menu Hulpmiddelen via rechtermuisknop op de naam gaan staan en klikken en kiezen voor > de-installeren.
Verolgens de pakketbron (PPA) via "Pakketbronnen" verwijderen.

Afbeelding

Dan de terminal stappen opnieuw uitvoeren. Na de opdracht

Code: Selecteer alles

echo 'deb https://mirror.transip.net/stack/software/deb/Ubuntu_18.04/ ./' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list
zie je geen reactie, maar ga je gewoon door met de volgende stap.
Heb je dat gedaan dan via Menu en "Stack desktop sync client" de rest 'aanmaken'.

En ja, ik heb een aparte data-partitie aangemaakt. Dat is niet nodig, hij kan ook gewoon in jouw gebruikersmap. Dan hoef je die stappen welke ik in mijn tweede post omschrijf niet te doorlopen.

Ben benieuwd of je er zo gaat komen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
michverl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2020, 17:03

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor michverl » Wo 21 Okt 2020, 21:27

>>deze laatste stap wordt niet goed uitgevoerd denk ik:

sudo apt-get install stack-client

>>Ik krijg daarbij volgende melding:

linux@TECRA-Z50-A:~$ sudo apt-get install stack-client
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Pakket stack-client is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket 'stack-client' heeft geen kandidaat voor installatie

>>dus de menuzoektocht levert ook niks op tot nu ...
Echt benieuwd wat ik fout doe ...
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Wo 21 Okt 2020, 21:49

Vervelend.
en deze ging wel goed?

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update
Wordt wel de juiste versie voor jouw LM gebruikt? Je draait toch LM19.3? Die is toch gebaseerd op Ubuntu 18.04?
Die knowledge base van Transip ken ik niet, staat daar iets over in over
" Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt, verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron E: Pakket 'stack-client' heeft geen kandidaat voor installatie"
Toen ik vast liep bij mijn eerste installatie heb ik hun helpdesk benaderd en die hebben mij toen verder geholpen. Dat zou je nu ook kunnen doen. Het enige wat ik nog zou proberen is een nieuwere versie van Stack installeren, dus doen alsof je LM 20 hebt.
Ik kan je nu ook niet meer verder helpen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor Nightwing » Do 22 Okt 2020, 07:20

Ik had hetzelfde probleem en ik heb de vraag bij Stack neergelegd. Daar kreeg ik een keurige verwijzing van hen, naar hun knowledge base. Hier staat uitgelegd, hoe je stack kunt koppelen. Het is bij mij in een keer gelukt, zonder omslachtige dingen te doen.

Klik op onderstaande link en scroll naar beneden, tot je Linux (Ubuntu/Debian) tegenkomt.

https://www.transip.nl/knowledgebase/ar ... ows-macos/
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Do 22 Okt 2020, 08:10

Oké, goed dat het bij jou wel gelukt is. Ik zie dat die manier gebruik maakt van WebDAV. Blijft bij mij de vraag waarom het op de 'oude manier' niet gelukt is terwijl het zo bij mij op meerdere machines vlekkeloos geïnstalleerd werd. Ik ga het op een test laptop met LM19.3 nog een keer proberen een dezer dagen.

Oh ja, wat ik me bedacht. Stack werkt alleen met 64 bits machines. Wat voor pc gebruik je met welke specificaties?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor Nightwing » Do 22 Okt 2020, 08:35

Ik heb deze methode in mint 19.3 en in 20 toegepast en bij mij lukte het in een keer. Ik had juist de grootste problemen om Stack in Windows 7 als netwerkschijf te koppelen, terwijl ik dan weer behoorlijk vaardig ben in Windows. Opstart scripts geschreven en alles, maar nada.
Heb je je probleem wel eens bij Stack voorgelegd? Ik ben in het verleden goed door hen geholpen.

Succes.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Do 22 Okt 2020, 15:41

Tja, het kriebelde, dus ik heb tussen de bedrijven door Stack geïnstalleerd op een machine met LM 19.3 en LM 20. Op beide op wat ik de 'oude manier' noem. In no time geïnstalleerd, dus ik begrijp niet wat er fout kan zijn gegaan bij michverl.

Groet!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
michverl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2020, 17:03

Re: Kan Stack niet aankoppelen

Berichtdoor michverl » Do 22 Okt 2020, 22:04

>> Dank voor jullie reacties.
Deze deed het wel:

Code: Selecteer alles
sudo apt-get update

>> maar bij de volgende stappen gaat het ergens mis.
Het vreemde is -maar mogelijk gaat het hier over andere problemen- dat ik bv. Spotify en Teams ook niet geïnstalleerd krijg ...
het lijkt alsof ik pakketten van derden niet deftig kan openen of installeren.
Vreemd is dit toch, dat het bij jullie wel lukt.

In geval van Teams zit het 'm echter in de dpkg add-architecture, wat waarschijnlijk toch een ander paar mouwen is?

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten