Updates Flatpak in programmabeheer

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor HWE64 » Vr 24 Sep 2021, 20:15

Ik heb Mint 20.2Xfce. Als ik kijk in programmabeheer dan zie ik Firefox met versie 92.0.1 maar ik zie ook de flatpak van FF versie 89.0.2. Op de site van Flatpak https://flathub.org/apps/details/org.mozilla.firefox zie ik ook de versie van FF 92.0.1 Nu is mijn vraag : krijgen de flatpaks in het programmabeheer geen updates of ligt dat ergens aan mijn instellingen?
Wie kan hierover opheldering geven??
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor HWE64 » Za 25 Sep 2021, 18:46

Ben toch nog even bezig geweest op de testcomputer en daar heb ik de Firefox flatpak versie 89.0.2 uit het programma beheer geinstalleerd en deze werd toe ik hem geinstalleerd had flatpak versie 92.0.1. Ra, ra hoe kan dat?? Datzelfde is ook het geval bij de flatpak versie van Thunderbird. Deze staat in het programmabeheer als versie 78.11 en bij installatie wordt die zelfs 78.14. Nieuwer dan de standaard versie?????
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor Joan » Zo 26 Sep 2021, 01:29

Dat is naast de omvang ook de kracht van flatpaks verzamelingen.
Het zoekt wat je hebt en verbouwt het tot wat in de flatpak versie zit.

Het lijkt mij dat flatpaks niet direct door Linux Mint Bijwerkbeheer kan worden geupload, want dat zijn andere versies. Het kan wel dat Bijwerkbeheer dat doorgeeft aan de flatpak installatie. Maar dit is meer mijn gedachte.
Je kunt het in ieder geval controleren als je update's krijgt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor HWE64 » Zo 26 Sep 2021, 08:27

@Joan, dank voor je reactie. Ik heb de vorige schermafdruk nog eens bekeken maar er staat expliciet "Updates zijn uitgeschakeld door uw systeembeheerder". Toen ben ik gaan zoeken in het bijwerkbeheer en toen stond daadwerkelijk de schakelaars op uit. Deze ingeschakeld en daarna 10min wachten omdat de tijdsinstelling zo stond en nu staat in programmabeheer de nieuwe versie van flatpak vermeld. ;)
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor stegiman » Ma 27 Sep 2021, 04:13

Automatisch bijwerken is niet zonder gevaar want er kan altijd een probleem zijn met update.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor HWE64 » Ma 27 Sep 2021, 09:33

Automatisch bijwerken is niet zonder gevaar want er kan altijd een probleem zijn met update.
@stegiman, heb ik me later ook gerealiseerd en ik wil bewust meemaken wat voor updates ik binnen krijg. Ik heb dan ook weer beide schakelaars uitgeschakeld.

Ik vind dit toch een vreemde situatie maar het was maar alleen om te testen. Ik gebruik alleen maar 2 flatpaks en nu ik dit weet kijk ik goed op de site of ik wel updates binnen krijg.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor stegiman » Ma 27 Sep 2021, 10:15

Wat ik mij afvraag: waarom wil je de nieuwste versie hebben terwijl je misschien niet eens weet wat er echt verandert is.
Bij Linux is zoals bij Windows ook zo: echte veilig update wordt altijd aangeboden, ook als je dat uitschakeld.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: (Opgelost) Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor HWE64 » Ma 27 Sep 2021, 11:12

Wat ik mij afvraag: waarom wil je de nieuwste versie hebben terwijl je misschien niet eens weet wat er echt verandert is.
Bij Linux is zoals bij Windows ook zo: echte veilig update wordt altijd aangeboden, ook als je dat uitschakeld.
Mijn gedachte is altijd en misschien is dit niet zo : hoe nieuwer hoe veiliger. Dat is er zo ingeprent (uit de Windows tijd) en misschien wel onterecht.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: (Opgelost) Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor Mogenblue » Ma 27 Sep 2021, 13:56

Mijn gedachte is altijd en misschien is dit niet zo : hoe nieuwer hoe veiliger. Dat is er zo ingeprent (uit de Windows tijd) en misschien wel onterecht.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Joan heeft daar laatst ook nog iets over gezegd. Updates zijn er niet voor niets.
Ik laat ze via een cronjob installeren. Ik heb er helemaal geen omkijken meer naar.
Ik moet alleen af en toe controleren of er een nieuwe kernel is gedownload want dan moet ik het systeem opnieuw starten.

Deze regel staat in mijn /etc/crontab:
1 */8 */3 * * root mintupdate-cli -r -y upgrade
Dit is op de computer die de hele dag aan staat.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor stegiman » Ma 27 Sep 2021, 14:08

Er is wel een verschil tussen gewone update en nieuwste versie willen hebben.
Bij een nieuwe versie is meestal verbetering (niet altijd) van de app maar niet noodzakelijk veiliger.
Dan is er ook beveiliging update en dat is het belangrijkste van alles.

Bij normale update van kernel wordt automatisch gevraagd om computer opnieuw op te starten.

Ik ben ook van principe: laat de andere maar installeren en als het misloopt dan loop mijn computer perfect.
En regelmatig gebeurd er ook een probleem.

Wat wel belangrijk is dat je alle programma sluit als je update uitvoert.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor Mogenblue » Ma 27 Sep 2021, 16:36

Bij normale update van kernel wordt automatisch gevraagd om computer opnieuw op te starten.
Ja, klopt. Maar als je automatisch laat updaten zoals ik met een cronjob dan krijg je niet meer zo'n melding. Ik gebruik bijwerkbeheer niet meer. Alleen om oude kernels op te ruimen.

Maar ik heb ook een apart scriptje om de kernel te checken.
Script: kernels tonen
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Updates Flatpak in programmabeheer

Berichtdoor HWE64 » Ma 27 Sep 2021, 18:19

@stegiman en Mogenblue, bedankt voor jullie hulp en info. Updaten doe ik altijd al zonder dat er een programma open of op de achtergrond staat.Meldingen van updates zal ik altijd eerst bekijken dan programma's afsluiten en dan installeren.
De reden voor keuze Mint Xfce is o.a. Bijwerkbeheer, energiebeheer (vooral voor laptop),Programmabeheer, eenvoudige distributie en een goede beschrijving (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html)
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten