Externe icoontjes wijzigen

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor HWE64 » Za 02 Okt 2021, 11:18

Ik heb Linux Mint 20.2 Xfce. Nu heb ik de volgende vraag: is het mogelijk de externe icoontjes in de taakbalk te wijzigen? B.v. het wifi icoontje. Ik heb dit van allerlei kanten geprobeerd maar het lukt mij niet. Heeft iemand een idee?
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Joan » Za 02 Okt 2021, 13:27

De iconen in de werkbalk kunnen niet worden gewijzigd, buiten de werkbalk wel.

Haal het icoon uit de Werkbalk en plaats het op het Bureaublad. Pas het aan en plaats terug.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Marqeaux » Za 02 Okt 2021, 15:29

Ik heb Linux Mint 20.2 Xfce. Nu heb ik de volgende vraag: is het mogelijk de externe icoontjes in de taakbalk te wijzigen? B.v. het wifi icoontje. Ik heb dit van allerlei kanten geprobeerd maar het lukt mij niet. Heeft iemand een idee?
Afbeelding
Dat ligt eraan. In het geval van iconen in het statusvak vereist dat wel wat kunst-en-vliegwerk. Daar zul je moeten uitvogelen welke specifieke iconen gebruikt worden. Dat is een klusje, want van die iconen zijn vaak vele groottes en bestandsformaten terug te vinden in het systeem. Je zult eerst moeten uitdokteren welke specifiek gebruikt wordt voor - in dit geval - het netwerkicoon. Daarmee moet je ook rekening houden met de hoogteinstelling van je taakbalk, want al naar gelang de dikte daarvan pakt het systeem een icoon die matcht met de paneeldikte.

Ik vind geen beter systeem dan Linux. Maar ik vind de iconen in het statusvaak bij de meeste distro's een rommeltje. Er staan allerlei soorten iconen door elkaar: monochrome iconen, icoontjes van de gebruikte iconenset die weer niet monochroom zijn, eigen iconen die door het programma gevoerd worden, etc. Het is geen conform geheel, maar een ratjetoe. Ik houd me zelf ook altijd bezig met de iconenset in de statusbalk, maar dat vereist een hoop inspanning en tijd om alles op elkaar af te stemmen. En soms is er niet eens een fatsoenlijke icoon die past in het statusvak, en dan maak ik ze zelf met Gimp of Inkscape (afhankelijk of er een .png, een .svg of een .xpm afbeelding vereist is).

Er is geen eenduidige regel waarmee je je statusvakiconen mee aan kunt passen. De ene keer is het sinpelweg het icoon omwisselen in de map /usr/share/pixmaps, de andere keer (in het geval van Hexchat) is het weer een .png icoon plaatsen in ~/.config/hexchat/, in een nieuw aangemaakte map genaamd "icons", en een andere keer is binnen het gebruikte thema uitvinden welk icoon (of in het geval van een netwerkicoon een hele rits iconen) in het statusvak gevoerd worden. Het is helaas niet zo simpel en vereist een hoop geduld en uitzoekwerk.

Voor wat betreft de snelstarticonen is het een stuk simpeler, want die kun je gelukkig wel redelijk makkelijk aanpassen. De als op de aangewezen icoon rechts klikt kun je de opties volgen om uiteindelijk een icoon naar keuze te selecteren. Dat kan een icoon zijn uit een bestaande iconenset, maar eigenlijk elke afbeelding die je wenst. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor HWE64 » Za 02 Okt 2021, 16:55

@Joan, naar het bureaublad slepen lukt niet. Het zit naast de melding ook extern. Ik wil namelijk het icoontje van het wifi wijzigen maar dat is ook extern. Een starter kan ik zo wijzigen dat is geen punt maar een extern???
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor HWE64 » Za 02 Okt 2021, 21:42

Voor wat betreft de snelstarticonen is het een stuk simpeler, want die kun je gelukkig wel redelijk makkelijk aanpassen. De als op de aangewezen icoon rechts klikt kun je de opties volgen om uiteindelijk een icoon naar keuze te selecteren. Dat kan een icoon zijn uit een bestaande iconenset, maar eigenlijk elke afbeelding die je wenst. ;)
@Marqeaux, dat geldt alleen voor starters. Juist de externe wil ik veranderen (wifi)
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Marqeaux » Zo 03 Okt 2021, 14:11

@Marqeaux: Juist de externe wil ik veranderen (wifi)
Als het alleen dáárom gaat, dan vrees ik dat de enige mogelijkheid is om te kijken waar de door het systeem gebruikte iconenset zich precies bevindt. Vervolgens moeten deze iconen dan stuk-voor-stuk vervangen worden door iconen die je graag wilt hebben. En dat betreft in het geval van het netwerkicoon niet één bestandje vervangen, maar een hele reeks iconen.

Als je er al achter bent om welke netwerkiconenset het betreft (doorgaans zijn dat statusiconen uit het gevoerde thema op je systeem), en je daarvan de exacte locatie hebt bepaald (doorgaans zitten deze iconen vaak in /usr/share/icons/JOUW_THEMA/FORMAAT_VAN_DE_ICONEN/status), dan zou je daar kunnen kijken of daar iconen in staan die gebruikt worden als netwerkicoon.

Echter is een waarschuwing wel op zijn plaats: als je het een ingewikkeld verhaal vindt, begin er dan niet aan. Want het is een hoop gedoe, en je stelt je systeem bloot aan risico's. Je moet voor de acties als root aan de gang, en een fout is snel gemaakt. De meest simpele manier om je netwerkicoon te wijzigen is om je hele thema te wijzigen. Ik snap dat dit niet altijd wenselijk is (logisch ook, want je wilt juist het thema draaien die je mooi vindt), maar dat is wel de veiligste weg.

Het is jammer dat het zo'n rommeltje is binnen Linux en BSD als het om statusvakicoontjes gaat. Ik heb het zelf ook weleens gedaan om een lelijk netwerkicoon te vervangen. Maar geloof me: het is een heleboel gedoe en uitzoekwerk om het gewenste resultaat te bereiken. En dan moet je ook nog eens ervoor zorgen dat die iconen in alle mapjes vervangen worden per formaat, want als je de dikte van je paneel aanpast, dan "graait" het systeem de iconen uit weer een ander mapje.

Misschien kan het simpeler, maar daarvan ken ik de manier niet. Dus als er anderen zijn die je met je probleem kunnen helpen, dan zou dat mooi zijn.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Marqeaux » Zo 03 Okt 2021, 14:16

Wat je nog zou kunnen proberen is om te kijken of je de werkbalk ietsje aanpast in dikte. Soms wijzigt het icoontje dan weer in iets wat beter matcht, omdat het icoontje dan weer uit een andere map opgepikt wordt. Sommige netwerkicoontjes worden alleen tot 24 pixels gemaakt. Wordt je werkbalk groter, dan "zoekt" het paneel een ander icoontje uit. En soms is dat een ander soort icoon dan je eerst zag.

Rommeltje, weet je nog?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re:(Opgelost) Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor HWE64 » Zo 03 Okt 2021, 14:59

@Marqeaux, Ik heb nog geprobeerd een ander thema en en stijl te kiezen en ook nog de grote van de pictogrammen en werkbalk maar heeft niet geleid tot een voor mij beter resultaat. Conclusie: ik blijf bij het Gnome thema en verder niet veranderen. Net wat je vertelde dat je veel kennis van zaken moet hebben om aan deze klus te beginnen en daar waag ik me niet aan omdat mijn kennen in dit opzicht erg te kort schiet.
Mag ik je hartelijk bedanken voor de uitvoerige uitleg en hulp.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Re:(Opgelost) Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Marqeaux » Di 05 Okt 2021, 22:32

Mag ik je hartelijk bedanken voor de uitvoerige uitleg en hulp.
gr. Henk
Graag gedaan Henk. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Thinkpad
Junior
Junior
Berichten: 46
Lid geworden op: Wo 01 Mar 2017, 13:53

Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Thinkpad » Do 16 Jun 2022, 15:03

Op 3 verschillende Linux mint systemen heb ik verschillende iconen voor de dezelfde toepassing,
libreoffice, vlc media player en Firefox met name.
Firefox heeft op alle systemen een icoon met een afwijkende vormgeving,


Is het mogelijk om deze te veranderen om overal dezelfde vormgeving te hebben?

Dit is handiger omdat er andere mensen mee werken die niet zo goed thuis op deze systemen.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor HWE64 » Do 16 Jun 2022, 16:22

Op 3 verschillende Linux mint systemen heb ik verschillende iconen voor de dezelfde toepassing,
libreoffice, vlc media player en Firefox met name.
Firefox heeft op alle systemen een icoon met een afwijkende vormgeving,


Is het mogelijk om deze te veranderen om overal dezelfde vormgeving te hebben?

Dit is handiger omdat er andere mensen mee werken die niet zo goed thuis op deze systemen.
Ga naar instellingen in je menu dan > Uiterlijk > Pictogrammen en zet deze overal het zelfde. Ik heb bv. "standaard Gnome thema" genomenin LM 20.3 Xfce
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Thinkpad
Junior
Junior
Berichten: 46
Lid geworden op: Wo 01 Mar 2017, 13:53

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Thinkpad » Do 16 Jun 2022, 21:17

dubbel gepost
Dank voor de snelle reactie en de oplossing,
probleem in enkele seconden opgelost.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Externe icoontjes wijzigen

Berichtdoor Joan » Do 16 Jun 2022, 21:57

Voor alle icoon aanpassingen zie icoon eigenschappen op de Linux Mint wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten