Thunderbird backup terug zetten

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor Lucien » Zo 19 Mar 2023, 15:41

Na mijn ssd-crash was ik ook Thunderbird met mijn vele emails, emailadressen en opgeslagen email-mappen kwijt (ik gebruik POP dus alles staat op mijn laptop). Ik heb mijn laptop met een nieuwe ssd in gebruik genomen incl een verse Thunderbird mail die ik nu weer een tijd gebruik. Toevallig vond ik onlangs een back-up van Thunderbird die ik vorig jaar had gemaakt. Als ik die terugzet op mijn laptop heeft dat dan gevolgen voor de nieuwe opgeslagen emails en mappen die er inmiddels op staan? Worden die dan 'overschreven' of wordt de backup gewoon toegevoegd?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor stegiman » Zo 19 Mar 2023, 15:59

Werk je nog steeds Pop?
Het is beter om smtp te gebruiken want ik maak geen back-up van Thunderbird.
Moet ik om een of andere reden Linux opnieuw installeren dan zal ik alles terug ontvangen van mijn provider mits je instelt dat er een kopie bij de provider blijft.
Bij smtp heeft het voordeel als je iets verwijdert in Thunderbird dan zal er ook bij uw provider verwijdert worden.
Bij Pop3 is niet zo en als je Thunderbird opnieuw moet instellen dan zal je alle berichten krijgen van uw provider inclusief de verwijderde mails.

Hoe heb je een back-up gemaakt?
Van de mappen of export?
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor Lucien » Ma 20 Mar 2023, 01:42

Dank voor uw reactie. Ik weet wel ongeveer hoe het werkt, maar gebruik Pop omdat ik heel veel mails heb die ik gedurende jaren bewaar. Geen idee hoeveel en hoe lang mails bij de provider opgeslagen kunnen blijven (ik gebruik kpnplanet). Vandaar. Maar nu zoek ik eerst het antwoord op mijn vraag: kan ik de .thunderbird backup terugzetten bij de reeds bestaande nieuwe emails zonder die kwijt te raken. In die teruggevonden backup zitten nl mails die ik nodig heb. Heb wel ervaring met backuppen en terugzetten van .thunderbird
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor aartje » Ma 20 Mar 2023, 10:02

Na mijn ssd-crash was ik ook Thunderbird met mijn vele emails, emailadressen en opgeslagen email-mappen kwijt (ik gebruik POP dus alles staat op mijn laptop). Ik heb mijn laptop met een nieuwe ssd in gebruik genomen incl een verse Thunderbird mail die ik nu weer een tijd gebruik.
Dat is dan erg jammer dat je die backup niet meteen wist te vinden. Als je de oude backup over de nieuwere .thunderbird-directory heen
schrijft gaan de nieuwere bestanden met dezelfde naam verloren.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor DeBaas » Ma 20 Mar 2023, 10:54

Hoever kom je met de optie Extra > Importeren ?

Ander met onderstaande, wat bewerkelijke, workaround:
Kopieer de map /home/gebruikersnaam/.thunderbird/xxxxxxxx.default uit je backup naar de nieuwe installatie.
ZORG WEL dat de naam xxxxxxxx.default niet gelijk is aan die in de doelmap.
Vanuit een terminal geef je de opdracht:
thunderbird --ProfileManager
Je kunt nu kiezen uit het oude of nieuwe default profiel.

Mijn advies,
Schakel het automatisch ophalen van mail voor de pop3 clients uit,
maak voor beide profielen een (voor beiden een gelijke) IMAP client aan.
kopieer belangrijke mails naar de IMAP clients.
Gebruik de pop3 (local) clients als archief en verplaats oudere IMAP berichten naar je archief.
Zodra je IMAP gebruikt is je mail ook te synchroniseren op andere PC's, mobieltjes, tablets en webbrowsers.
Mogelijk haal je het paswoord op de pop3 clients weg zodat je ook niet per ongeluk mail ophaalt en deze van de IMAP server verwijderd.

Je kunt door pop3 e-mail naar de IMAP client te kopiëren natuurlijk de inhoud beschikbaar maken voor beide profielen (niet teveel tegelijk)
Indien je alles naar het primaire (of andersom) profiel hebt over gezet kun je het niet meer relevante profiel verwijderen.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor aartje » Ma 20 Mar 2023, 11:04

Ik zou een tweede gebruiker op je systeem maken en daar de oude backup van thunderbird neerzetten en die alleen maar zo instellen
dat je kan emailen naar jezelf en ervoor te zorgen dat je daar geen email mee op haalt (kan halen).
Dan kan je altijd oude email naar jezelf mailen en op je hoofdgebruikers-account op je linux-systeem naar binnen halen.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor aartje » Ma 20 Mar 2023, 11:09

Werk je nog steeds Pop?
Het is beter om smtp te gebruiken want ik maak geen back-up van Thunderbird.
Moet ik om een of andere reden Linux opnieuw installeren dan zal ik alles terug ontvangen van mijn provider mits je instelt dat er een kopie bij de provider blijft.
Bij smtp heeft het voordeel als je iets verwijdert in Thunderbird dan zal er ook bij uw provider verwijdert worden.
Bij Pop3 is niet zo en als je Thunderbird opnieuw moet instellen dan zal je alle berichten krijgen van uw provider inclusief de verwijderde mails.

Hoe heb je een back-up gemaakt?
Van de mappen of export?
Ik denk dat je ipv "smtp" "imap" bedoelt (?) smtp is een protocol om email te verzenden.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor stegiman » Ma 20 Mar 2023, 11:14

Men spreek van POP3 en IMAP instellingen.
Imap = imap + smtp
Dus imap is inkomende en smtp is uitgaande mails
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor DeBaas » Ma 20 Mar 2023, 11:30

Een kopie van het via smtp verzonden bericht komt in de IMAP verzonden berichten map terecht.
Als je telkens 2x het verzonden bericht in je map ziet verschijnen, Hotmail zet automatisch het via smtp verzonden bericht in die map, kun je die functie voor Thunderbird uitzetten.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Thunderbird backup terug zetten

Berichtdoor Joan » Di 21 Mar 2023, 02:06

Thunderbird heeft in .thunderbird een .....default map en een profile.ini bestand.
In het bestand staat de naam van je actuele e-mailmap.
Zet de oude .....defaultmap er gewoon bij en maak een nieuw profile.ini met de naam van de oude e-map. (de originele even hernoemen)
Daarna kun je met je mails doen wat je wilt, exporteren, importeren, kopieren enz.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten