Hoe pdf formulier digitaal invullen

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Lucien » Do 23 Mar 2023, 13:39

Ik kreeg van een organisatie een formulier gemaild dat ik volgens de instructie digitaal kan invullen en terugsturen. Maar het is een gewone (platte) pdf waar ik niets mee kan. Ik vind op internet alleen oplossingen die uitgaan van Windows met Adobe. Zie wel dat je Adobe in Mint kunt installeren, maar weet niet of dat slim is als het niet uit Synaptic komt. Bestaat er ook een digitale invul optie in Mint?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor dirkjanl » Do 23 Mar 2023, 14:04

Als het een platte pdf s zo ik het ook niet weten. Degene welke ik opgestuurd kreeg heb ik via Firefox kunnen invullen en 'aankruisen'. Terugmailen en zeggen dat je er digitaal niets mee kan. Gaan ze maar nadenken hoe dat op te lossen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor mutse » Do 23 Mar 2023, 18:52

Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Lucien » Do 23 Mar 2023, 20:44

Iemand op een engelstalig forum gebruikt probleemloos evince om pdf's in te vullen en 'print' ze later uit als bestand om er weer een pdf van te maken. Heb evince vanuit synaptic geinstalleerd en heb nu een rood icoontje met een E. Ik open de pdf met evince, maar snap niet hoe het werkt.
erikapekop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2016, 15:39

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor erikapekop » Ma 27 Mar 2023, 22:33

Ik gebruik foxit reader voor dat soort dingen. Niet via synaptic helaas. In de menubalk zit een item 'comments' en daar kan je allerlei opties gebruik om opmerkingen te maken. Je vind er ook eennoptie ',typewriter'. Daar kan je mee typen.

Mer Envince heb ik het ook weleens geprobeerd, maar kon er niet mee uit de voeten.
In Firefox nog niet geprobeerd.

Met behulp van de site alternativeto.net heb ik weleens een gandig origramma gevonden.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 28 Mar 2023, 17:03

Soms lukt het om een pdf met LibreOffice te importeren. Maar als het een platte pdf is zoals je stelt (eigenlijk dus een afbeelding), dan open ik die pdf met Gimp, vul er de velden in en exporteer het zootje terug als pdf (eigenlijk niet de aangewezen manier van werken). Wil je eventueel die link van dat Engelstalig forum overmaken?
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Lucien » Di 28 Mar 2023, 20:06

Kan die link naar dat forum niet meer terugvinden want ik heb tientallen links mbt mijn vraag bekeken. Maar als je Evince intikt zijn er tientallen hits in relatie tot pdf. Het is mij met geen enkel programma gelukt om de pdf invulbaar en doorstuurbaar te krijgen. Heb het maar uitgeprint, ingevuld en opgestuurd. Het gaat om het ABP en natuurlijk idioot dat ze een platte pdf mailen met 'vul digitaal in en stuur retour' als dat niet standaard lukt. Van het grootste pensioenfonds van het land verwacht je dat niet.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Joan » Za 08 Apr 2023, 00:55

Open PDF met Libreoffice Draw.
Het opent bij mij alleen de eerste pagina, maar kan je bewerken door tekstvakken in te stellen.
Daarna opslaan als PDF.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor VuurVosje » Wo 12 Apr 2023, 14:56

Alleen invullen gaat vaak ook met PDF-viewers.
Tegenwoordig kan Firefox ook PDF's annoteren.

Voor meer opties:
Xournal en Xournal++
https://github.com/xournalpp/xournalpp
https://xournalpp.github.io/
https://xournal.sourceforge.net/
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Swake » Wo 12 Apr 2023, 15:21

Om dat pdf document digitaal te kunnen ondertekenen moet je jou eerst bij adobe registreren . De beste oplossing is om de afzender te vragen je een papieren formulier per post te bezorgen .

https://www.adobe.com/be_nl/acrobat/com ... gK_6PD_BwE


https://helpx.adobe.com/be_nl/reader/us ... -sign.html
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Lucien » Do 13 Apr 2023, 00:07

Heb het formulier uitgeprint, met de pen ingevuld en ouderwets in een envelop opgestuurd. Werkte prima. In ieder geval dank voor alle tips!
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor stegiman » Do 13 Apr 2023, 06:35

Heb het formulier uitgeprint, met de pen ingevuld en ouderwets in een envelop opgestuurd.
Dat doe ik minstens 10 jaar niet meer. Altijd verzend ik formulier per mail en vraag ook bevestiging en of het in orde is.
Zo ben ik 100% zeker dat alles in orde is terwijl opsturen die garantie niet hebt en bovendien geld kost.
Wat nog belangrijker is het feit dat je altijd een back-up heb van de pdf zowel op pc als in de mail.

In België is digitaal verzenden (dat kan alle vormen zijn) volledig wettig.
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar volgens mij is dat ook zo.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Swake » Do 13 Apr 2023, 08:58

In België is digitaal verzenden (dat kan alle vormen zijn) volledig wettig.
Bij ons in Belgie .
https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... n-document

Maar om het PDF document in te vullen heb je Acrobat Reader Pro nodig !
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Hoe pdf formulier digitaal invullen

Berichtdoor Arie » Do 13 Apr 2023, 18:05

Met de standaard PDF viewer van Linux Mint kan je prima PDF's invullen, lukt het niet kan je Master PDF gebruiken.
Met Xodo PDF kan je met je telefoon / tablet een handtekening met je vinger of een pennetje zetten.
Adobe is al jaren niet meer nodig in Linux
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten