Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Vr 31 Mar 2023, 14:52

Thunderbird gaf oorspronkelijk bij binnenkomende mails een kopregel als er externe afbeeldingen waren zodat je kon kiezen of je die al dan niet wilde binnenhalen. De laatste tijd (zeker al meer dan een maand) gebeurt dat niet meer, ook niet als er duidelijk nog afbeeldingen moeten worden weergegeven. Als ik dan in de menuregel onder Beeld aanvink "Bijlagen in bericht weergeven" komt die keuzeregel wel tevoorschijn. Het vreemde is dat dit geen blijvende oplossing is: bij een volgende mail moet ik dan dat vinkje voor Bijlagen weghalen om de keuzeregel weer te zien te krijgen.
Ik heb inmiddels twee updates van Thunderbird geïnstalleerd, maar dat leverde geen verandering op.

Het is geen onoverkomelijk maar een licht irritant probleem. Is hier een directe, blijvende oplossing voor?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 529
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor HWE64 » Vr 31 Mar 2023, 15:40

Dat ligt er maar aan wat je aa geklik heb. Als je postvak in aangeklikt hebt dan zie je niets als je TB opent maar als je 1 x klik op de desbetreffende mail (onder correspondenten en onderwerp) dan zie je wel het begin van de mail terwijl je hem nog niet geopend hebt.
https://ibb.co/6NynPXd
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 31 Mar 2023, 16:49

Staat bij Beeld -> Bijlagen in bericht aangevinkt?
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Vr 31 Mar 2023, 21:15

Aangevinkt staan van "Beeld -> Bijlagen in bericht" wisselt: ik krijg bij het openen van de mail geen (geelgekleurde) regel bovenaan de mail om externe afbeeldingen weer te geven. Als ik verander van wel naar geen vinkje of van niet naar wel (afhankelijk van de stand op dat moment) komt die regel wel tevoorschijn.
De keuzeregel wordt pas zichtbaar als ik wissel tussen wel/geen vinkje (een vorm van toggle dus).

@HWE64
Één keer klikken op een mail in Postvak In levert bij mij geen eerste regel van de mail op, alleen wordt de regel van die mail groen gekleurd. Overigens: de keuzeregel voor het weergeven van externe afbeeldingen maakt geen deel uit van de mail, die wordt er door TB bovengezet als er externe afbeeldingen in de mail zitten.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor stegiman » Vr 31 Mar 2023, 23:40

Ik begrijp uw vraag niet goed.
Maar rechts onderaan in Thunderbird ziet je tandwiel en klik daar op (instellingen) en rechtse vak scroll je naar beneden inkomende berichten en daaronder bestanden en bijlage. (Misschien moet je daar zoeken)
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Za 01 Apr 2023, 15:32

Uit een hulppagina van Thunderbird:

Hoe beschermt Thunderbird mijn privacy?
Standaard blokkeert Thunderbird externe inhoud en wordt deze niet gedownload, zodat de afzender geen informatie over u verkrijgt. In plaats daarvan wordt een meldingenbalk weergegeven met de tekst Om uw privacy te beschermen, heeft Thunderbird externe inhoud in dit bericht geblokkeerd.


Onder Instellingen/Privacy&Beveiliging staat "Externe inhoud in berichten toestaan" niet aangevinkt. Daardoor kreeg ik altijd bij de aanwezigheid van externe inhoud (voornamelijk afbeeldingen) bij het openen van een mail de meldingenbalk bovenaan de mail waarvan sprake is in het citaat hierboven uit de hulppagina.
Al enige tijd, zoals gezegd in het startbericht, komt die meldingenbalk niet meer direct tevoorschijn, alleen als ik de instelling voor "Bijlagen in bericht weergeven" verander van wel naar geen vinkje, of andersom van niet naar wel, krijg ik die meldingenbalk te zien.
Ik heb geen idee waardoor dat ineens niet meer vanzelf gaat en ook geen idee hoe ik de oorspronkelijke instelling weer terug kan krijgen.
Overigens: ook op de Lenovo computer van mijn vrouw - ook met Mint 21 xfce - speelt herzelfde probleempje.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor stegiman » Za 01 Apr 2023, 15:48

Dat betekend dat in uw mail afbeelding enz. extern hebt en dus is er een link naar een bepaalde website
Externe inhoud in berichten toestaan kan je best op uitzondering klikken en website toevoegen tenminste als je zeker bent dat het veilig is.
Dus niet zomaar aanvaarden want het kan een virus of valse website zijn.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Za 01 Apr 2023, 20:40

Ik heb inderdaad een aantal afzenders als uitzondering ingegeven. Niet te veel, want ik wil per mail zelf beoordelen of het veilig is de externe inhoud door te geven. Daarom vind ik het onhandig om ieder keer weer die omweg te moeten nemen via ¨Bijlagen in bericht weergeven".
Nog steeds begrijp ik niet waar de verandering vandaan is gekomen, laat staan hoe ik het weer goed kan krijgen. Misschien via één van de instellingen van de configuratie-editor? Zoeken met als zoekterm "extern" levert te veel resultaten op waaruit het op het eerste oog moeilijk kiezen is.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor stegiman » Za 01 Apr 2023, 22:15

Ik heb in mijn leven nog nooit afzenders als uitzondering ingegeven.

Heb je in configuratie-editor ---> mailnews.display.show_all_body_parts_menu --> gewijzigd in true?
Zo ja: zet het in false
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Zo 02 Apr 2023, 12:04

Ik weet het nog niet zeker voor mijn computer, maar ik denk dat die op "false" staat (ik werk nu vanaf de computer van mijn vrouw, staat hier op "false").
In de configuratie editor heb ik gisteren "security.external_protocol_requires_permission" op "true" gezet (stond op "false", net als op deze computer). Het lijkt er op dat dat gaat werken, met een oud mailtje uit de prullenbak kwam direct al de meldingenbalk tevoorschijn, nog even afwachten of dat ook gaat gebeuren bij "verse" mails.
Ik laat nog wel horen of dit voldoende blijkt te zijn.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Di 04 Apr 2023, 21:34

Helaas te vroeg gejuicht. Nog steeds niet direct de meldingenbalk bij een nieuw binnenkomende mail. Die komt pas tevoorschijn als ik weer de instelling van "Bijlagen in bericht weergeven" omzet.
Ik zie geen andere aanknopingspunten in de configuratie editor.
Het verborgen bestand permissions.sqlite van Thunderbird kan ik niet openen (noch met tekstbewerker, noch met Libre Writer), net zo min als content-prefs.sqlite, dus daar kan ik geen aanwijzingen vinden.

Iemand nog enig idee?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor stegiman » Di 04 Apr 2023, 22:41

Waarom maak je eigenlijk zo moeilijk.
Waarom niet de standaard instellingen gebruiken?
sqlite is gewoon een database.
Jij bepaald de bijlage en jij kan perfect verwijderen indien nodig is.
Ik werk al heel lang met Thunderbird maar nooit of nooit heb ik er problemen mee.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Wo 05 Apr 2023, 14:30

Het probleem is dat, ondanks de standaardinstellingen, plotseling dat andere gedrag vertoond wordt. Ook ik werk al tijden met TB (sinds Mint 13) en pas onlangs kreeg ik dit probleem. Niet eens na overgang op Mint 21, maar toen ik daar al een tijd mee werkte.
Het zoeken in configuratie heb ik gedaan omdat misschien ongemerkt een instelling veranderd zou zijn, maar kennelijk is dat niet het geval. Waar het dan wel vandaan komt is me nog steeds niet duidelijk.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor stegiman » Wo 05 Apr 2023, 16:26

overgang op Mint 21
Hoe is dat gebeurd?
Als je vanaf Mint 20 deed dan kan je best volledig nieuwe installatie doen.
Is dat zo gedaan?

Bij Mint 21.0 naar 21.1 kan je gewoon upgraden.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Externe afbeeldingen bij e-mail in Thunderbird

Berichtdoor shoshinsha » Wo 05 Apr 2023, 21:22

Zoals iedere keer bij een nieuwe nummerversie: verse installatie.
Toen functioneerde TB zoals altijd (oude default van TB overgenomen uit Mint 20.3). Pas later is het gedrag veranderd.
In de Engelstalige hulppagina's komt het probleem met de externe inhoud een aantal keren voor, maar als oplossingen komen alleen voor: nagaan of Originele HTLM inschakelen (in Berichttekst als) aangevinkt staat, wat bij mij het geval is, en: bij nog niet opgestarte TB de bestanden permissions.sqlite en content-prefs.sqlite veranderen in .bak bestanden en TB opstarten. Dat heb ik nog niet gedaan, ik weet niet of daardoor TB verder overhoop wordt gegooid. Ik vind het probleem te licht om dat risico te nemen.
Voorlopig heb ik nog geen behoefte aan een upgrade naar 21.1
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten