Cryptkeeper

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior

Cryptkeeper

Berichtdoor JanKol » Vr 02 Aug 2024, 22:23

Al heel lang gebruik ik Cryptkeeper, een versleutelingsprogramma waardoor bestanden alleen leesbaar worden als je ze ontsleutelde. Tot en met Mint 21.3 was het installeren geen probleem maar nu bij Mint 22 wel. Het is lastig en onwenselijk om alleen voor Cryptkeeper Mint 21.3 te installeren.
Als ik het .deb bestand voor installatie van Cryptkeeper start verschijnt dit:

Afbeelding

In het rode veld staat dat je gconf-service moet installeren. Dat heb ik geprobeerd maar dat lukt niet.

Is er een ander, wellicht moderner programa beschikbaar waarmee ik mijn "verborgen" bestanden leesbaar kan laten weergeven?

Alvast dank voor een reactie,

Jan
emvedeesje
Guru
Guru

Re: Cryptkeeper

Berichtdoor emvedeesje » Za 03 Aug 2024, 11:52

Encrypteren gaat goed tot...

Ooit was ik begonnen met encfs maar er doken al rap negatieve berichten op uit een veiligheidsdoorlichting dat encfs kwetsbaar was. De ontwikkeling van encfs is daardoor trouwens ook stop gezet.
Dan was ik overgegaan naar veracrypt, en dat werkte zeer goed TOT een update step van Mint 20.2 naar 20.3 de container niet meer toegankelijk was (gelukkig had ik op een andere pc nog een oudere Mint staan...)

Resultaat is dat ik vandaag niets meer wil encrypteren omdat de risico's groot zijn dat je je data niet meer kan bereiken.

Daarom heb ik momenteel:
- een veilig inlogpaswoord op de computer
- bestanden en mappen waar alleen ik aan kan
- ga ik veilig op internet via een browser in een zandbak

Voor mij: graag tips voor een zeer betrouwbaar encrypteer programma dat zowel in linux als windows werkt.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 03 Aug 2024, 20:09

Encrypteren gaat goed tot...

Ooit was ik begonnen met encfs maar er doken al rap negatieve berichten op uit een veiligheidsdoorlichting dat encfs kwetsbaar was. De ontwikkeling van encfs is daardoor trouwens ook stop gezet.
Dan was ik overgegaan naar veracrypt, en dat werkte zeer goed TOT een update step van Mint 20.2 naar 20.3 de container niet meer toegankelijk was (gelukkig had ik op een andere pc nog een oudere Mint staan...)

Resultaat is dat ik vandaag niets meer wil encrypteren omdat de risico's groot zijn dat je je data niet meer kan bereiken.

Daarom heb ik momenteel:
- een veilig inlogpaswoord op de computer
- bestanden en mappen waar alleen ik aan kan
- ga ik veilig op internet via een browser in een zandbak

Voor mij: graag tips voor een zeer betrouwbaar encrypteer programma dat zowel in linux als windows werkt.
Een veilig inlogpaswoord is natuurlijk aan te raden, maar als ik fysiek toegang tot je computer heb, dan raak ik er zo binnen (start bv. op van een usb-stick) of haal de schijf eruit en bekijk ze op een andere computer. Als je veilig wil werken, maak dan een installatie die je schijf encrypteert.
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Aug 2024, 08:53

Via een usb-stick van buiten uit: dat zou ik ook zo doen. (maar niet iedereen kan dat)
Met mijn systeem sluit ik echter al veel kwade bedoelingen uit.

Mijn vertrouwen in crypteren is voorlopig weg.
Je moet het eens meemaken dat je er niet meer in kan na een software update, waarin "iets" veranderd werd zodat je huidige container met gevoelige docs niet meer opent: paniek alom.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Software en applicaties”