beidconnect

Vragen over software en applicaties
MenthaSuaveolens
Held
Held

beidconnect

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 03 Sep 2024, 17:56

Vandaag moest ik een document op het web ondertekenen (kandidatuurstelling voor de gemeenteraadsverkiezingen). Na het inloggen met je eid-kaart, word je uiteindelijk gevraagd het document te ondertekenen met je eid kaart. De knop om te onderteken stond grijs en er kwam een melding "Installeer BEIDConnect" en "geen BEID Connect gevonden". Je kreeg een menu met een dowloadlink en ondersteunde versies. Linux mint stond daar niet bij, maar je kon het archief van Ubuntu downloaden.
Het .deb-bestand installeerde na aanklikken en ook de browser-extensie BEID Connect werd netjes geïnstalleerd. Helaas bleef de melding komen "geen BEID Connect gevonden". Ik had natuurlijk de output bij de installatie van het .deb-bestand niet bekeken. Ik voerde de procedure op een andere computer terug uit en in de output stond dat ik natuurlijk een update en sudo apt install beidconnect moest uitvoeren, want blijkbaar wordt door het installeren van de .deb-bestand een nieuwe repository aangemaakt (namelijk Fgov /jammy. Na het uitvoeren van die commando's kon ik met mij eid-kaart het document ondertekenen. Wel een omslachtige procedure als je het mij vraagt.
emvedeesje
Guru
Guru

Re: beidconnect

Berichtdoor emvedeesje » Wo 04 Sep 2024, 09:48

Dat is eentje om te noteren.

Bedankt !
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Wo 04 Sep 2024, 10:50

Kon dat niet met Itsme of andere digitale manier. Ik denk van wel.
Zelf gebruik ik EID niet meer en werkt met itsme of ander app
Veel eenvoudiger en stukken veiliger.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 05 Sep 2024, 10:07

Kon dat niet met Itsme of andere digitale manier. Ik denk van wel.
Zelf gebruik ik EID niet meer en werkt met itsme of ander app
Veel eenvoudiger en stukken veiliger.
Ik gebruik itsme doelbewust niet omdat 1. Je kan geen account via linux kan aanmaken (enkel via Windows/MacOS - de website vermeldt duidelijk dat linux niet ondersteund wordt) 2. Het een privaat bedrijf is en men niet op mijn vraag wil antwoorden wat men doet met onze gegevens en het bijhouden waar we allemaal aanmelden 3. Men de andere methode MyID doelbewust verdacht heeft gemaakt om zo een concurrent bij het inloggen tegen te houden. De overheid moet er voor zorgen dat alle gebruikers gemakkelijk en comfortabel op zijn websites kunnen aanmelden.
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Do 05 Sep 2024, 12:54

Ik gebruik itsme doelbewust niet omdat 1. Je kan geen account via linux kan aanmaken (enkel via Windows/MacOS - de website vermeldt duidelijk dat linux niet ondersteund wordt) 2. Het een privaat bedrijf is en men niet op mijn vraag wil antwoorden wat men doet met onze gegevens en het bijhouden waar we allemaal aanmelden 3. Men de andere methode MyID doelbewust verdacht heeft gemaakt om zo een concurrent bij het inloggen tegen te houden. De overheid moet er voor zorgen dat alle gebruikers gemakkelijk en comfortabel op zijn websites kunnen aanmelden.
Volledig akkoord !
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Do 05 Sep 2024, 23:03

Code: Selecteer alles

Ik gebruik itsme doelbewust niet omdat 1. Je kan geen account via linux kan aanmaken (enkel via Windows/MacOS
Je hebt absoluut geen Windows, MacOs of Linux nodig.
Gebruik enkel uw gsm toestel en volgt de instructie en je komt automatisch bij uw bank en je kan itsme aanmaken.
Gewoon Itsme app downloaden op uw gsm en starten. Meer is echt niet nodig.
Zoek het niet te ver.

Trouwens heb je altijd gsm nodig om verbinding maken met itsme en daarmee bestaat Windows of Linux niet.
Ik heb geen Windows en dus die mogelijkheid heb ik niet.
Linux gebruik ik daarvoor niet want het is niet nodig.

Ben je paswoord vergeten dan gewoon met itsme contact maken met uw bank.

Terug naar “Software en applicaties”