Beste,
Nu ik een beetje bezig ben, zat ik mij af te vragen waarmee ik mijn bestanden aan het veranderen ben, nu heb ik ooit in een ver verleden wel eens gehoord dat het verstandig is om Vim te gaan leren te gebruiken, is dat nog steeds zo? Ik kan beter nu direct alles goed aanleren dan straks alles moeten afleren.
https://www.vim.org
Lukraak filmpjes erbij:
https://www.youtube.com/watch?v=REPgWWXRQIk
https://www.youtube.com/watch?v=4GOVw0PwKaQ
Kladblok, Nano of Vim
Kladblok, Nano of Vim
MoreFine M6 - Mint 22 Xcfe + (L)AMPp & phpBB
Asus K73E - Debian 12 CLI
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
MacBook Pro a1398 - Destination Unknown
Blade server -
Dagelijkse puinhoop en leren
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -
- emvedeesje
- Guru
Re: Kladblok, Nano of Vim
in Mint gebruik ik XED.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
- MenthaSuaveolens
- Held
Ik heb de laatste 10 jaren geen vim meer gebruikt. Er zal tal van gebruiksvriendelijkere alternatieven. Xed is er daar eentje van, naast gedit, Geany, ... Ik gebruik vooral Geany omdat hij ook xml aankan.
Dan maak ik uit jullie berichten op dat het er allemaal niet veel toe doet en het een kwestie van voorkeur is.
Ik zal een aantal bekijken zoals XED en Geany, immers hoef ik het mij niet onnodig moeilijk maken.
Ik zal een aantal bekijken zoals XED en Geany, immers hoef ik het mij niet onnodig moeilijk maken.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -
Het hangt af of het een systeem is of niet maar ik gebruik ook kladblok.
Ik moet er even aan wennen en uitzoeken, maar zal mijn kladblok ook wat vaker gebruiken Komt goed.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -
Kijk in Xed eens bij Beeld - Markeringsmode. Ook XMLIk heb de laatste 10 jaren geen vim meer gebruikt. Er zal tal van gebruiksvriendelijkere alternatieven. Xed is er daar eentje van, naast gedit, Geany, ... Ik gebruik vooral Geany omdat hij ook xml aankan.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Als je echt serieus op systeembeheerdersniveau op wat voor Unix/Linux-systeem wilt werken dan raad ik jeKijk in Xed eens bij Beeld - Markeringsmode. Ook XMLIk heb de laatste 10 jaren geen vim meer gebruikt. Er zal tal van gebruiksvriendelijkere alternatieven. Xed is er daar eentje van, naast gedit, Geany, ... Ik gebruik vooral Geany omdat hij ook xml aankan.
toch aan om vi (of vim) te leren gebruiken en dan vooral inclusief de "ex"-commando's die je ook bij
"sed" , "awk" etc. gebruikt (reguliere expressies ?)
Als je gewoon op gebruikersniveau wilt kunnen werken en niet verder, dan houd je het gewoon bij
die makkelijke teksteditors.
- MenthaSuaveolens
- Held
Ik heb zowat 40 jaren geleden inderdaad met vi op een Unix moeten werken en dat was dan inderdaad hard nodig zoals je stelt omdat ik daar zelf software op ontwikkelde, maar voor een desktop of laptop in een thuis-omgeving heb je dat in het geheel niet nodig. Zelfs op mijn vaste computer thuis zijn maar 3 gebruikers actief. De enigste aanpassingenAls je echt serieus op systeembeheerdersniveau op wat voor Unix/Linux-systeem wilt werken dan raad ik jeKijk in Xed eens bij Beeld - Markeringsmode. Ook XMLIk heb de laatste 10 jaren geen vim meer gebruikt. Er zal tal van gebruiksvriendelijkere alternatieven. Xed is er daar eentje van, naast gedit, Geany, ... Ik gebruik vooral Geany omdat hij ook xml aankan.
toch aan om vi (of vim) te leren gebruiken en dan vooral inclusief de "ex"-commando's die je ook bij
Als je gewoon op gebruikersniveau wilt kunnen werken en niet verder, dan houd je het gewoon bij
die makkelijke teksteditors.
die ik aan het bestandssysteem heb gemaakt zijn de ACL's omdat het klassiek Unix-/Linux-rechtensysteem niet aan mijn wensen voldeed. Daarvoor heb je zelfs geen editors nodig maar enkel wat enkele linux-commando's.
Als je echt serieus op systeembeheerdersniveau op wat voor Unix/Linux-systeem wilt werken dan raad ik je
Ik gebruik het nu net een paar dagen, en het duurt wat langer om door te hebben hoe alles werkt, maar ik kan mij er wel in vinden. Ik wil het ook gebruiken omdat ik wel op systeembeheerders niveau wil werken en mij heb voorgenomen om een jaar intensief dagelijks mij te gaan verdiepen in alles wat ik kan vinden. Uiteindelijk merk ik ook weer dat nu de dingen mij weer in het geheugen komen van vroeger dat ik meer plezier heb met CLI, en het hele GUI voor diverse fun toepassingen zeer snel begint te vervelen (ook zinloos om in te verdiepen voor wat ik wou, omdat er een nieuwe Imac aankomt voor de studio en daar wel de ervaring heb met alle benodigdheden).Ik heb zowat 40 jaren geleden inderdaad met vi op een Unix moeten werken en dat was dan inderdaad hard nodig zoals je stelt omdat ik daar zelf software op ontwikkelde.
Blij met jullie antwoorden, want het heeft mij wel over de streep getrokken om de keuze te maken (ergens was het ook al een beetje mijn voorkeur door advies van een goed systeembeheerder van tig jaren geleden).
Bedankt iedereen voor het advies.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI