Laptop slaat vast
- MenthaSuaveolens
- Held
Re: Laptop slaat vast
Ik vrees dat je veel werk probeert te doen in verband met de swap-ruimte en dat dat niets aan het probleem zal verhelpen. Is het probleem wel een te kort aan swap-ruimte? Waarschijnlijk niet. Ik lees hier en daar dat het terugkeren uit slaapstand niet altijd netjes gebeurd, bv. door het niet herinitialiseren van de grafische kaart. Het probleem doet zich vooral voor bij NVDIA-kaarten (is hier dus niet het geval). Het eenvoudigste (en milieuvriendelijkste!) is natuurlijk de slaapstand niet te gebruiken.
Dat heeft helemaal geen zin omdat een normale HD veel trager is dan een SSD en je daardoor eerder tijd verliest.@aartje. Bedankt voor de extra uitleg, nu begrijp ik het.
Brengt mij op de volgende vraag. Kan de swapfile ook op de ook aanwezige en gemounte HDD geplaatst worden? Zo ja, hoe doe ik dat?
Hierboven staatKan dat ook worden?
- Code: Selecteer alles
sudo fallocate -l 8G /swapfile
sudo fallocate -l 8G /ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/swapfile
Vergeet dat hele slaapstand-gebeuren en start je laptop gewoon op met een koude start, dat is het enige wat ik er
nog over kan zeggen.
Veel werk is op zich niet erg, leer ik van. De problemen bij het terugkeren uit pauzestand treden het meest op bij mijn eigen pc en niet de laptop waar ik het nu over heb. Maar aangezien mijn vrouw de pauzestand wil blijven gebruiken ga ik toch verder met de zoektocht.Ik vrees dat je veel werk probeert te doen in verband met de swap-ruimte en dat dat niets aan het probleem zal verhelpen. Is het probleem wel een te kort aan swap-ruimte? Waarschijnlijk niet. Ik lees hier en daar dat het terugkeren uit slaapstand niet altijd netjes gebeurd, bv. door het niet herinitialiseren van de grafische kaart. Het probleem doet zich vooral voor bij NVDIA-kaarten (is hier dus niet het geval). Het eenvoudigste (en milieuvriendelijkste!) is natuurlijk de slaapstand niet te gebruiken.
Waar het op de laptop voor mijn vrouw omgaat:
Dat heeft helemaal geen zin omdat een normale HD veel trager is dan een SSD en je daardoor eerder tijd verliest.
Vergeet dat hele slaapstand-gebeuren en start je laptop gewoon op met een koude start, dat is het enige wat ik er
nog over kan zeggen.
Ze wil de pauzestand graag blijven gebruiken. Ik wil uitzoeken wat daar voor moet gebeuren hoe dat werkt en dan zien wat dat in de praktijk oplevert. Werkt het niet, dan pauzestand minder gebruiken.
Het achterliggende probleem is dus dat op het eind van avond de schijfindicator blijft branden/ flikkeren en de laptop nergens op reageert. Wat is daar de oorzaak van? We zoeken verder.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
- emvedeesje
- Guru
Dat is misschien mogelijk, proberen zou ik zo zeggen.@aartje. Bedankt voor de extra uitleg, nu begrijp ik het.
Brengt mij op de volgende vraag. Kan de swapfile ook op de ook aanwezige en gemounte HDD geplaatst worden? Zo ja, hoe doe ik dat?
Hierboven staatKan dat ook worden?
sudo fallocate -l 8G /swapfile
sudo fallocate -l 8G /ee178468-432b-4843-8dc8-b4a6d1250dcc/swapfile
Waarschijnlijk moet de bewuste schijf eerst "gemount" staan.
Je zal ook tegen rechten aanlopen, daarom is het zekerder de fallocate te doen binnen het OS.
Anderzijds, als je het toch op een andere schijf doet, geef die partitie meteen de goede grootte, formatteer die partitie als swap, en noteer deze partitie in /etc/fstab
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Over swap........
Onbestemd lopen de streams van ZiggoGo af en toe vast, zoniet Disney+ of Netflix.
Daar had ik tot nu geen vinger op kunnen leggen maar de swap discussie zette me aan het denken.
Historisch had ik twee x swap space ruimte van 8GiB (+1MiB) op mijn machine, zijnde 2x het systeem geheugen van 4GiB, voor multiple Linux (test) systemen.
Onlangs het geheugen uitgebreid naar 8GiB.
Nu de swap space vergroot naar 16GiB(+1MiB) en aan de hand van de UUID's de tweede swap space verwijderd uit /etc/fstab.
Nu al 2 dagen geen vastlopers meer. Fingers crossed, word vervolgt?????
Onbestemd lopen de streams van ZiggoGo af en toe vast, zoniet Disney+ of Netflix.
Daar had ik tot nu geen vinger op kunnen leggen maar de swap discussie zette me aan het denken.
Historisch had ik twee x swap space ruimte van 8GiB (+1MiB) op mijn machine, zijnde 2x het systeem geheugen van 4GiB, voor multiple Linux (test) systemen.
Onlangs het geheugen uitgebreid naar 8GiB.
Nu de swap space vergroot naar 16GiB(+1MiB) en aan de hand van de UUID's de tweede swap space verwijderd uit /etc/fstab.
Nu al 2 dagen geen vastlopers meer. Fingers crossed, word vervolgt?????
Ja, aan het uitbreiden van het systeem geheugen loop / liep ik ook te denken. Of is dat niet wat je bedoelt?
Nu zit er 8 GB intern geheugen in, die zou ik naar 16 GB willen upgraden. Als ik jou volg, dan de swapfile ook naar 32 GB vergroten.
Maar eerst ga ik de swapfile vergroten naar 16GB.
Nu zit er 8 GB intern geheugen in, die zou ik naar 16 GB willen upgraden. Als ik jou volg, dan de swapfile ook naar 32 GB vergroten.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Tot nu geen vastloper..........................
Wat bedoel je eigenlijk met 'tweede swap space'? Je hebt er toch maar 1? En die had je vergroot schrijf je.Nu de swap space vergroot naar 16GiB(+1MiB) en aan de hand van de UUID's de tweede swap space verwijderd uit /etc/fstab.
Heb 4x HDD/SSD in mijn systeem.
Bij vorige, lang geleden, experimenten op twee schijven ieder een 8GiB swappartitie aangemaakt.
Bij latere installaties werden deze beiden herkent en aan /etc/fstab automatisch toegevoegd.
Nu dus de "2x geheugen" regel toegepast en de tweede swappartitie uitgeschakeld.
En....... nog steeds geen vastloper.
Bij vorige, lang geleden, experimenten op twee schijven ieder een 8GiB swappartitie aangemaakt.
Bij latere installaties werden deze beiden herkent en aan /etc/fstab automatisch toegevoegd.
Nu dus de "2x geheugen" regel toegepast en de tweede swappartitie uitgeschakeld.
En....... nog steeds geen vastloper.
Oké, ik heb nog niets aangepast, doe ik morgen waarschijnlijk. Maar ook geen vastloper tot nu toe. Het kan verkeren.
- emvedeesje
- Guru
Je kan ook met meerdere swap werken, dus naast de bestaande nog een extra swapfile of swappartitie toevoegen:
https://unix.stackexchange.com/question ... ter#613280
https://www.bentasker.co.uk/posts/docum ... linux.html
En in geval van Hibernate zou dit in de GRUB moeten ingeschreven worden:
https://help.ubuntu.com/community/SwapF ... re_swap.3F
Zoek de trefwoorden "grub"
NB: ik heb dit niet getest.
https://unix.stackexchange.com/question ... ter#613280
https://www.bentasker.co.uk/posts/docum ... linux.html
En in geval van Hibernate zou dit in de GRUB moeten ingeschreven worden:
https://help.ubuntu.com/community/SwapF ... re_swap.3F
Zoek de trefwoorden "grub"
NB: ik heb dit niet getest.
Mint cinnamon fan
Die regel van 2 maal geheugen is wel heel oud en stamt nog uit de tijd van dat er een crash vanJa, aan het uitbreiden van het systeem geheugen loop / liep ik ook te denken. Of is dat niet wat je bedoelt?
het (Unix-)systeem was er een crashdump op de swap gemaakt kon worden voor eventuele
debugging.
Vroeger was geheugen heel duur en langzaam en werd er veel meer virtueel geheugen gebruikt dan nu.
Als je geheugen een van 16 GB hebt wordt de swap-space bij normaal gebruik nooit gebruikt (tenminste, ik heb
het nog nooit meegemaakt...) Maar het schijnt (scheen?) dat er programma's kunnen voorkomen die swap-space
eisen, ik vraag me af of dat nog zo is. Verder kan er een bug in een programma zitten die memory-leaks veroorzaakt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dan de swap-apace gebruikt zou kunnen worden, je dat dan merkt (door stroperigheid ?)
en je het systeem nog netjes down zou kunnen brengen.
Mijn systeem heeft 16 GB geheugen en daar wordt eigenlijk nooit meer dan de helft van gebruikt, laat staan swap-space.
Ik heb toch maar een aparte partitie op mijn SSD (van 500GB) van 5 GB swap-space gemaakt, maar vraag me af
of dat echt nodig is.
- MenthaSuaveolens
- Held
Is hetgeen hier behandeld wordt een typisch Linux-probleem? Ik geloof niet dat Windows- en Mac-gebruikers met dergelijke technologische problemen geconfronteerd worden. Het overdadig ram-gebruik wijst m.i. op slecht geschreven applicaties die waarschijnlijk ook nog geheugen lekken.
Ook windows heeft een swap file, dat zal niet voor niets zijn.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Terug naar “%s” Software en applicaties