bash script check

Vragen over software en applicaties
Xunil
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:44

bash script check

Berichtdoor Xunil » Vr 20 Okt 2023, 15:28

Hallo,

Ik heb via chatGPT een bash script gegenereerd (voor updaten van m'n systeem incl flatpaks), maar ben hier zelf niet bepaald een expert in ;) . Voordat ik m'n systeem sloop of schade toebreng wil ik even een check doen of ik de commando's in dit script zonder gevaar kan laten uitvoeren.

Het gaat om dit script :

#!/bin/bash

# Update the system
sudo apt update
sudo apt upgrade -y
sudo apt dist-upgrade -y
sudo apt autoremove -y
sudo apt clean

# Update Flatpaks
sudo flatpak update -y

Bedankt.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: bash script check

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 20 Okt 2023, 18:05

Ik merk geen problemen, maar waarom zou je dat gebruiken? Het bijwerkbeheer laat je zien welke updates voorhanden zijn en laat je bovendien toe om gemakkelijk ongebruikte linux-kernen te verwijderen. Met het update-beheer weet je netjes welke pakketten aangepast werden en wordt een historiek bijgehouden. Met dergelijk script gaat die voeling verloren, me dunkt.
Xunil
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:44

Re: bash script check

Berichtdoor Xunil » Zo 22 Okt 2023, 15:49

Ok, zo had ik het nog niet bekeken en van die historiek was ik niet op de hoogte. Dat script gaat in de prullenbak ;) . Bedankt voor deze informatie!
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: bash script check

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 23 Okt 2023, 08:49

Klik op het schildje van Bijwerkbeheer en vervolgens Tonen. Daar vind je de bijwerk-historiek alsook een gemakkelijke manier om ongebruikte Linux-kernen te verwijderen. Bij voorkeuren en automatisch onderhoud kan je ook instellen om automatisch verouderde linux-kernen te verwijderen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten