Externe backup maken LM 21.2 Victoria

Vragen over software en applicaties
edu

Externe backup maken LM 21.2 Victoria

Berichtdoor edu » Do 25 Jan 2024, 13:32

Hallo lezer(s)

Sinds kort ben ik overgestapt van Windows 10 naar Linux Mint 21.2 Victoria. En dat bevalt prima!
Echter, hoe maak ik nu, net als dat met Windows kan, een externe backup van mijn data?
Heb wel gezien dat er met Timeshift regelmatig een backup wordt gemaakt. Maar die staat dan op de hdd. Crashed de computer ben ik, ondanks Timeshift, alsnog alles kwijt. Kan de backup ook rechtstreeks naar een externe drive?
Ik denk er aan om alléén mijn eigen data te backuppen. Dus niét inclusief LM 21.2....

Graag een reactie.
Ed
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Externe backup maken LM 21.2 Victoria

Berichtdoor emvedeesje » Do 25 Jan 2024, 14:10

Je kan In Timeshift een andere partitie (buiten de schijf waar OS op staat) aanduiden, vb een USB-drive.
Timeshift gebruik je voor backup van je OS.
Voor je data is FreeFileSync heel goed.
Doe het dan ook ineens perfect: afwisselend een backup naar A (een partitie op USB-), volgende keer naar B (een andere partitie op USB-).

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Externe backup maken LM 21.2 Victoria

Berichtdoor mutse » Do 25 Jan 2024, 18:54

Een backup maken van uw data (die op de interne Hdd/SSD staat in uw computer) kan ook gewoon door deze te kopiëren naar een externe Hdd/SSD of USB (128 GB).
Plug een Hdd/SSD of USB in de computer en kopieer uw data naar de externe Hdd/SSD/USB. Makkelijker kan het niet.
Van de favorieten van uw browser kan je ook een kopie maken en deze op een USB stick kopiëren.
Nadat de data gekopieerd werd op de externe ingeplugde Hdd/SSD of USB, deze ALTIJD veilig verwijderen !!
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Externe backup maken LM 21.2 Victoria

Berichtdoor dirkjanl » Do 25 Jan 2024, 19:57

Ooit gebruikte ik het programma Grsync om een backup te maken naar een externe harde schijf. De 'Bronmap' en de 'Doelmap' aangeven, keuzes van hoe te handelen aan of uitvinken. Bij 'Geavanceerde opties' aanvinken 'Remote argumenten beschermen' en op het tabblad 'Extra opties' aanvinken 'Runnen als beheerder'.
Heeft altijd prima gewerkt.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Externe backup maken LM 21.2 Victoria

Berichtdoor HWE64 » Do 25 Jan 2024, 20:59

Ik gebruik Lucky backup tot volle tevredenheid. Deze zit in het programma beheer van LM.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten