Eigenleven updatemanager -ongewenst

Vragen over software en applicaties
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor oldbutMint » Zo 14 Apr 2024, 14:04

Hallo,

Mijn systeem: laptop met LM-MATE 20.2, engelstalig.
Als browser heb ik de actuele Firefox.

Onderaan het scherm, in de 'panel'-balk staat een icoon met een schildje afgebeeld.
Normaliter met een zwarte stip in het centrum.
Periodiek (op onregelmatige tijdstippen) zie ik het schildje veranderd: er gebeurt iets. Na afloop een rode stip en met de muis erop
komt een schermpje op met een melding over aanwezige updates.
Okay.
Soms is het schildje bezig, maar komt daarna geen rode stip, noch een melding dat er updates zijn, maar 'your system is uptodate'.
Maar er was wel iets aan de gang: als ik b.v. net een youtube filmpje zat te bekijken (komend uit het net dus) hapert het filmpje erg en
komt eventueel tot stilstand.
Daarbij komt dat er soms een schermpje opkomt dat Firefox -op eigen houtje- een update heeft doorgevoerd, hoewel ik dat in mijn settings niet aangvinkt heb.

Vragen naar aanleiding hiervan:
A. wat gebeuren hier voor stiekume dingen?
B. hoe kan ik de updatemanager verhinderen om zelfstandig dingen te doen?
Hij mag mij wel melden dat er iets nieuws beschikbaar is, maar wat er daarna gebeurd wil ik zelf beslissen en niet de compudinges z'n gang laten gaan.

Dank
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 919
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor dirkjanl » Zo 14 Apr 2024, 16:16

Misschien dit?:
Open het schildje, waarschijnlijk bedoel je "Bijwerkbeheer" > Bewerken > Voorkeuren en zoek daar naar hoe je het wil instellen.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... erken.html
Bijvoorbeeld punt 4, maar alles is interessant, in ieder geval om te lezen!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 534
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor HWE64 » Zo 14 Apr 2024, 16:17

Hoe heb je het rooster staan van Timeshift?
https://i.postimg.cc/bv2xTfmS/Schermafd ... -14-10.jpg
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor emvedeesje » Ma 15 Apr 2024, 10:04

Het mes snijdt aan 2 kanten...
Alles automatiseren: zo vergeet je niets, maar dan moet je anderzijds vertragingen dulden tijdens je activiteiten op de computer.
Ook niet vergeten dat het automatisch updaten op de achtergrond ook veel langer duurt in vergelijking met een zelf gestarte update-taak.
Dat komt omdat in de achtergrond veel minder processortijd toegestaan wordt om hetgeen waar je mee bezig bent zo min mogelijk te storen.

Je kan het Bijwerkbeheer zodanig instellen dat enkel bijgewerkt wordt op een moment dat je zelf beslist.
Ga naar Bijwerkbeheer / Bewerken / Voorkeuren, dan naar Tabblad Automatisering en zet daar Actualiseringen automatisch installeren: AF.
MAAR... dan moet je wel de discipline aannemen om zelf de updates te laten uitvoeren, vb. om de week op zondag.

Ook in Timeshift heb je het zelf in de hand.
Ga daar naar Instellingen / Rooster en zet alle vlaggen: AF.
En alweer... ook hier ben jij zelf de persoon die de taak dient over te nemen: start vb. om de maand op zondag een Timeshift (=On Demand)
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor shoshinsha » Ma 15 Apr 2024, 12:17

Ik krijg de indruk dat er twee dingen door elkaar lopen in de probleemstelling. Wat ik denk licht ik toe via mijn instellingen.

Ik heb in Bijwerkbeheer (Engels Updatemanager) onder Bewerken, keuze Voorkeuren - Opties: "Automatisch verversen" aanstaan, daaronder bij "Allereerst, ververs de lijst met actualiseringen na:" staat 10 minuten ingesteld, "Daarna, ververs de lijst met actualiseringen elke:" staat op 2 uren.

Het schildje van Bijwerkbeheer (in xfce een wit vlak) krijgt dan 10 minuten na opstarten een wit/grijs vlak als (op de achtergrond) wordt gezocht naar eventuele updates. Hetzelfde gebeurt daarna elke twee uur. Als er updates blijken te zijn krijgt het schildje een oranje stipje opzij. Updates worden pas opgehaald en geïnstalleerd als ik daarvoor opdracht geef.
Zoals Emvedeesje al aangeeft kan het op de achtergrond draaien van het zoeken, andere actie vertragen. Het uitzetten van "Automatisch verversen" voorkomt dat, maar zoals hij al zegt, dan moet dat voortaan handmatig gebeuren.

Het gedrag van Firefox herken ik in zoverre dat als ik een update van Firefox (zelf) heb laten ophalen en installeren terwijl de "oude" versie nog aan staat, na enkele keren kiezen voor een andere webpagina of het openen van een nieuw tabblad, Firefox met de mededeling komt dat de nieuwe update actief wordt gemaakt door een herstart. Firefox heeft dan dus niet zelf de update opgehaald en geïnstalleerd.

Kijk maar of wat hier bij mij voorkomt misschien ook bij jou aan de hand is.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor emvedeesje » Di 16 Apr 2024, 10:30

Zoals Emvedeesje al aangeeft kan het op de achtergrond draaien van het zoeken, andere actie vertragen. Het uitzetten van "Automatisch verversen" voorkomt dat, maar zoals hij al zegt, dan moet dat voortaan handmatig gebeuren.
Het zoeken naar die updates vertraagt wel ietsje de andere bezig zijnde acties, doch dat is internetverkeer.
Wat de computer heel erg kan vertragen is de update zelf, want dan zijn de processor en de schijf aan het werk.

Wil je dat vermijden tijdens je computer activiteiten:
Ga naar Bijwerkbeheer / Bewerken / Voorkeuren, dan naar Tabblad Automatisering en zet daar Actualiseringen automatisch installeren: AF.
MAAR... dan moet je wel de discipline aannemen om zelf de updates te laten uitvoeren, vb. om de week op zondag.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor oldbutMint » Di 16 Apr 2024, 18:51

Dank voor de nagekomen antwoorden!

In Update Manager (het schildje), kan ik 'preferencs' openen.
Daar in 'automation' is een sectie 'Package Updates' te zien,
bij mij staat 'Apply updates automatically' ingeschakeld.

Ik heb dat als proef even uitgezet, en zal dan updates zelf moeten starten.
Op zich geen probleem: tot dusver zag ik aan het schildje dat er updates waren, dan startte ik kort daarna
met de hand ofwel in het schildje, ofwel op de commandline met sudo apt update / sudo apt upgrade de updates
tot de rode stip in de manager weer weg was.

Krijg ik nog wel ergens te zien dat er updates beschikbaar zijn?


NB: Timeshift gebruik ik -nog- niet....
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 534
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Eigenleven updatemanager -ongewenst

Berichtdoor HWE64 » Di 16 Apr 2024, 20:04

Met deze instelling blijf de rode stip gewoon komen als er updates zijn.
https://i.postimg.cc/W3fYycV1/Schermafd ... -02-03.jpg
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten