Hallo,
Vraagje,
Ik gebruik Thunderbird en ik heb mijn @live.nl mail en mijn Gmail erin staan.
Gmail doet het prima, mijn Live mail kan alleen ontvangen en niet versturen.
Ik heb de uitgaande settings al gecheckt maar zie niks raar staan.
Weet iemand een oplossing
Robin
Thunderbird/Outlook
Re: Thunderbird/Outlook
Zelf kan ik je niet helpen, maar het zou handig zijn om hier de instellingen van zowel Gmail als Live mail te laten zien.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Misschien is de instellingen verandert: klik op deze pagina (klik)
Je moet wel verschil zien tussen live.com en office365 mail
Bovendien moet je ook bij Windows 11 rekening mee houden want Microsoft is echt koppig op dat gebied.
Daar tegenover staat beveiliging op allerhoogste niveau want zonder extra beveiliging zal je onmogelijk mails verzenden. (Je zal een app op uw smartphone moeten installeren)
Als je office 365 mail heb kan je perfect op een andere manier doen dan Thunderbird als je Windows 11 hebt.
Je moet wel verschil zien tussen live.com en office365 mail
Bovendien moet je ook bij Windows 11 rekening mee houden want Microsoft is echt koppig op dat gebied.
Daar tegenover staat beveiliging op allerhoogste niveau want zonder extra beveiliging zal je onmogelijk mails verzenden. (Je zal een app op uw smartphone moeten installeren)
Als je office 365 mail heb kan je perfect op een andere manier doen dan Thunderbird als je Windows 11 hebt.
- MenthaSuaveolens
- Held
Het kan dat de SMTP-server veranderd is geworden. Om dat te weten maak je bv. een nieuwe account aan in Thunderbird en laat je de instellingen van je live-email-adres automatische bepalen. Kijk goed welke SMTP-instellingen er automatisch gemaakt worden en vergelijk die met die van je bestaande account. Je kan de pas aangemaakt account dan weer verwijderen. Indien je dat niet in Thunderbird wil doen, kan je dat als test in Evolution eens proberen. Welke foutmelding krijg je?
Sinds een paar maanden is OAth2 verplicht van toepassing, voorheen werd op een oude(re) installatie de smtp versie zonder OAth2 nog toegestaan.
In Thunderbird kun je deze optie voor smtp op de een of andere manier niet handmatig omzetten.
Wat dan wel werkt?
!! Indien je het niet weet EERST je wachtwoord opzoeken en op de muur
schrijven !!
In Account instellingen:
Verwijder het outlook/hotmail/live account volledig.
Verwijder de outlook/hotmail/live smtp server.
Zorg dat Thunderbird volledig is bijgewerkt.
Maak het account opnieuw aan.
Een keer extra je mailadres en wachtwoord ingeven.
indien nodig EERST je wachtwoord opzoeken 
Nu word OAuth2 automatisch voor zowel imap als smtp keurig ondersteund.
Vergeet niet bij de instellingen van outlook/hotmail/live "Kopieën & mappen > Bij verzenden van berichten"
het vinkje bij "Een kopie plaatsen in" weg te halen anders komen de verzonden berichten dubbel in de map te staan.
Dit laatste geld NIET voor de meeste andere mail providers.
Mogelijk handige Thunderbird compatibillity extra's:
ExQuilla for Exchange
LookOut (fix version)
Shrunked Afbeeldingsverkleiner
Remove Duplicate Messages
In Thunderbird kun je deze optie voor smtp op de een of andere manier niet handmatig omzetten.
Wat dan wel werkt?
!! Indien je het niet weet EERST je wachtwoord opzoeken en op de muur

In Account instellingen:
Verwijder het outlook/hotmail/live account volledig.
Verwijder de outlook/hotmail/live smtp server.
Zorg dat Thunderbird volledig is bijgewerkt.
Maak het account opnieuw aan.
Een keer extra je mailadres en wachtwoord ingeven.

Nu word OAuth2 automatisch voor zowel imap als smtp keurig ondersteund.
Vergeet niet bij de instellingen van outlook/hotmail/live "Kopieën & mappen > Bij verzenden van berichten"
het vinkje bij "Een kopie plaatsen in" weg te halen anders komen de verzonden berichten dubbel in de map te staan.
Dit laatste geld NIET voor de meeste andere mail providers.
Mogelijk handige Thunderbird compatibillity extra's:
ExQuilla for Exchange
LookOut (fix version)
Shrunked Afbeeldingsverkleiner
Remove Duplicate Messages
Off topic: @De Baas, bedankt weken lopen te zoeken omdat bij in gmail 2x verzonden mappen staat.
" Vergeet niet bij de instellingen van outlook/hotmail/live "Kopieën & mappen > Bij verzenden van berichten"
het vinkje bij "Een kopie plaatsen in" weg te halen anders komen de verzonden berichten dubbel in de map te staan" .
" Vergeet niet bij de instellingen van outlook/hotmail/live "Kopieën & mappen > Bij verzenden van berichten"
het vinkje bij "Een kopie plaatsen in" weg te halen anders komen de verzonden berichten dubbel in de map te staan" .
Niet panikeren, er is een Mintforum
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb al het bovenstaande geprobeerd en hij verstuurd nog steeds niks.
Heb ook Evolution geinstalleerd en het daarin geprobeerd, daarin doet hij helaas oook niks.
Het makkelijkste is denk ik toch om te kijken waar ik outlook/livemail gebruik en omdat te gaan veranderen.
Ik heb al het bovenstaande geprobeerd en hij verstuurd nog steeds niks.
Heb ook Evolution geinstalleerd en het daarin geprobeerd, daarin doet hij helaas oook niks.
Het makkelijkste is denk ik toch om te kijken waar ik outlook/livemail gebruik en omdat te gaan veranderen.
- MenthaSuaveolens
- Held
Gebruik je deze instellingen?
IMAP-server outlook.office365.com
poort = 993
versleuteling = SSL/TLS
verificatie = OAuth2/Moderne verificatie
smtp-mail.outlook.com
poort = 587
versleuteling = SSTARTTLS
IMAP-server outlook.office365.com
poort = 993
versleuteling = SSL/TLS
smtp-mail.outlook.com
poort = 587
versleuteling = SSTARTTLS
Ja dat zijn de instellingen die ik gebruikt heb.
Maar ik ben er al achter wat het was.
Wij hebben thuis een VPN ( Surfshark ) en ik dacht laat ik die uit zetten, toen kon ik wel emails versturen.
Toch raar eigenlijk dat outlook onder windows er totaal geen probleem van maakte als je achter een VPN zit, maar Thunderbird wel terwijl dat opensource is.
Probleem is in iedergeval opgelost.
Iedereen bedankt voor jullie tips.
Maar ik ben er al achter wat het was.
Wij hebben thuis een VPN ( Surfshark ) en ik dacht laat ik die uit zetten, toen kon ik wel emails versturen.
Toch raar eigenlijk dat outlook onder windows er totaal geen probleem van maakte als je achter een VPN zit, maar Thunderbird wel terwijl dat opensource is.
Probleem is in iedergeval opgelost.
Iedereen bedankt voor jullie tips.
Dat zou bij Linux ook geen verschil mogen zijn.
Misschien moet je bij firewall kijken als je dat gebruikt.
Ik heb de standaard firewall van Linux Mint zelf aan staanDat zou bij Linux ook geen verschil mogen zijn.
- MenthaSuaveolens
- Held
Goed dat je probleem opgelost is geraakt. Als je wat van internetverkeer afweet, dan kan je eventueel proberen uit te vissen waar het probleem juist steekt. Je daarom Wireshark installeren en het internetverkeer door Wireshark laten analyseren. Opgelet, het is wel een leercurve om die tool onder de knie te krijgen.
Terug naar “%s” Software en applicaties