video en foto bewerking

Vragen over software en applicaties
Greenhorn
Senior
Senior

video en foto bewerking

Berichtdoor Greenhorn » Do 14 Nov 2013, 09:32

Hallo ben overgestapt naar linux mint, nu ben ik nogal een foto en video bewerkings freak, kan iemand mij een goed of goede programmas aangeven om bv. videos in te halen - te bewerken -branden en een goed foto bewerkings programma.
Mr. Dude
Nieuweling
Nieuweling

Re: video en foto bewerking

Berichtdoor Mr. Dude » Do 14 Nov 2013, 10:52

Op dit forum zijn speciale subcategorie voor foto- en videobewerking. Kijk even rond in die subcategorieën.
Logica brengt je van A naar B, met fantasie kom je overal!
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Do 14 Nov 2013, 22:13

Foto : Gimp
Video : Openshot, KdenLive, Avidemux, kino
binnenhalen : met usb maakt het niet uit, firewire : dvgrab, kino ( als het werkt, werkt het goed, crashed helaas vaak met binnenhalen )
Afbeelding
theancientone
Junior
Junior

Berichtdoor theancientone » Vr 15 Nov 2013, 09:44

Videobewerking: Cinelerra

Dit werkte goed onder Mint KDE. Overige DE's geen idee.
"The future is predeterment by the character of those who shape it."
josbruyn
Senior
Senior

Berichtdoor josbruyn » Vr 15 Nov 2013, 10:14

Ik ben het grotendeels eens met Arie. Misschien als aanvulling:
Voor het binnenhalen van filmpjes van youtube en vimeo gebruik ik de add-ons van firefox 'downloadhelper'.

Een uitstekende converter is de ppa 'FF Multi Converter' of, indien in de repos, 'HandBrake'.
http://www.ubuntugeek.com/ff-multi-conv ... rmats.html

Om delen van een video te rippen is DVD::Rip aan te bevelen, is te vinden in synaptic.

Slideshows maken doe ik met Imagination (synaptic)

Voor Screencasts benut ik RecordMyDesktop (synaptic)

Filmpjes samenvoegen OpenShot. (synaptic)

Om een DVD brandens klaar te maken DVD styler en voor het branden op schijf K3b (synaptic).

Een laatste tip: VLC; een korte uitleg vindt je op deze site http://vlc-media-player.nl.softonic.com/

Succes!
theancientone
Junior
Junior

Berichtdoor theancientone » Za 16 Nov 2013, 13:43

Handbrake zit volgens mij niet in de repo. Ik kon hem niet vinden in ieder geval maar mocht je die willen hebben kun je hem hier vinden:

https://launchpad.net/~stebbins/+archiv ... e-releases

Overigens kun je met VLC Media player ook filmjes van youtube halen.
"The future is predeterment by the character of those who shape it."
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Ma 18 Nov 2013, 19:07

dank jullie,
daar zal best wel wat bij zitten denk ik wat goed gaat, heb inmiddels een beetje gespeeld met Gimp maar daar moet ik eerlijk gezegt wel heel erg aan wennen vooral het opslaan van images in bepaalde format. maar ja oefening baart kunst.

heb ook iets gelezen over cenerella schijnt ook een heel goed programma te zijn heb deze alleen nog niet gevonden.

heb openshot inmiddels ook geinstalleerd zal eens kijken wat daar mee mogelijk is.(als ik dan eerst fatsoenlijk de video beelden binnen kan halen want dat gaat niet goed met de Hauppauge kaart)

voor fotobewerking heb ik ook nog Xsara Xtreme geinstalleerd en denk dat deze heel goed bruikbaar is voor Webdesign.

@jos vraagje je hebt overal synaptic bij staan, wat is hiervan het voordeel t.o.v software beheer?

groeten Greenhorn
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 18 Nov 2013, 20:13

Een voordeel van Synaptic is dat er meer informatie wordt weergegeven over de beschikbare pakketten en sneller is in vergelijking tot die brakke, slome software centers. Toen ik me Linux begon had je twee mogelijkheden om software te installeren, via de terminal of met Synaptic. De meesten onder ons werken grotendeels nog met Synaptic omdat we niet anders gewend zijn en ik denk dat Jos het daarom erachter heeft gezet.

Software Centres/Centers/Beheer had je toen nog niet zover ik mij kan herinneren, die zijn later pas komen opzetten waarvan ik het nut tegenwoordig nog steeds niet begrijp.Volgens mij was het doel alleen om iets uit te brengen wat mooier oogt, dus om het aantrekkelijker te maken zoals ze in Mac OS X hadden gedaan.

Zoek trouwens eens naar Cinelerra en niet Cenerella, misschien dat dit een resultaat laat zien. :)
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Ma 18 Nov 2013, 20:24

dank je Mr. B zoiets dacht ik al maar was me er niet zeker van.

Cinelerra oooops schrijffoutje

groeten Greenhorn
josbruyn
Senior
Senior

Berichtdoor josbruyn » Di 19 Nov 2013, 00:31

dank jullie,
daar zal best wel wat bij zitten denk ik wat goed gaat, heb inmiddels een beetje gespeeld met Gimp maar daar moet ik eerlijk gezegt wel heel erg aan wennen vooral het opslaan van images in bepaalde format. maar ja oefening baart kunst.
Hierop kan ik je van dienst zijn. Er zijn behoorlijk wat kleine tooltjes om het formaat van images aan te passen.
Op mijn vimeo kanaal heb ik een filmpje geplaatst waar uitgelegd wordt hoe een serie foto's te verkleinen.
https://vimeo.com/76124885
Instructies om pimagizer te installeren (ppa) vindt je op de site:
http://linuxg.net/how-to-install-pimagi ... nd-debian/

Op het net vindt je ook leuke tooltjes, zo is er bvb de site:
http://photobatch.wikidot.com/getting-started-nl
die de moeite is om te bezoeken.
@jos vraagje je hebt overal synaptic bij staan, wat is hiervan het voordeel t.o.v software beheer?
Synaptic is een software beheerder. Je vindt hem onder de menu Systeem gereedschap -> beheer -> Synaptic Pakketbeheer.
Synaptic heeft een veel groter aanbod dan het normale software beheer in vele distro's.

Succes
Registered Linux user 490633
Linux Mint Cinnamon 18.3
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Di 19 Nov 2013, 15:56

dank voor de vele info,
zal er eens mee aan het stoeien gaan, inmiddels heb ik vlc aan de gang om videoś mee in te laden, en heb cinerella inmiddels ook geinstalleerd moet zeggen met zoiets heb ik in windows ook gewerkt moet daar verder nog mee stoeien want heb geen beeld, heb ook nog andere progjes geprobeerd maar er waren er een paar bij die problemen hadden met het laden, zoals kino en lives.

groeten Greenhorn

Terug naar “Software en applicaties”