KompoZer/Bluegriffon installeren...

Vragen over software en applicaties
JanKol
Junior
Junior

KompoZer/Bluegriffon installeren...

Berichtdoor JanKol » Ma 20 Nov 2017, 22:49

Ik heb een website gemaakt met KompoZer (in mijn Windowstijd). Nu heb ik gezien dat KompoZer ook voor Linux beschikbaar is alleen heb ik geen idee hoe ik dat kan installeren. Omdat dit niet lukte heb ik ook gekeken naar BlueGriffon, de opvolger van KompoZer. Ook zie ik geen kans dat programma te installeren. Ik kom niet verder dan een map met gecomprimeerde inhoud. Uitpakken lukt maar hoe moet ik dan verder. Soms zie ik, als ik met de rechtermuisknop op een onderdeel in die map klik, de optie e.e.a. te installeren. Helaas dat lukt niet.

En nu ik toch bezig ben nog een vraagje. Mint is gebaseerd op Ubuntu. Daarom zoek ik dan ook regelmatig op de website “Ubuntu apps directory” (https://apps.ubuntu.com/cat/). Daar vond ik KompoZer:

Afbeelding

alleen installeren via die weg lukt niet; eerder is dat wel gelukt met een programma dat ik kende van Ubuntu en onder Mint wilde gebruiken.

Samenvattende: ik zou graag weten hoe ik KompoZer werkend kan krijgen, al is het wel al heel oud.

Nu ben ik niet echt gebonden aan KompoZer of Bluegriffon, dus als er in de enorm gevulde map Programmabeheer een soortgelijke Wysiwyg-HTML-editor aanwezig is wil ik die ook wel gaan gebruiken.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: KompoZer/Bluegriffon installeren...

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 22 Nov 2017, 11:31

Om BlueGriffon te installeren moet je de DEB file downloaden voor Ubuntu. Daar hoef je slechts op te dubbelklikken en het installeerd automatisch. Het werkt bij mij goed. Kompozer heeft misschien ook een DEB file?
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Wo 22 Nov 2017, 17:42

Je zou Bluefish eens kunnen proberen:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install bluefish
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
erikapekop
Junior
Junior

Berichtdoor erikapekop » Do 23 Nov 2017, 13:06

Ik heb bluefish geïnstallerd.
'Ik heb in mijn Mac tijd een website gemaakt met Kompozer.....'

thnx
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 23 Nov 2017, 13:33

Maar JanKol wenst, als ik het goed begrijp een visuele editor. En daar voldoet BlueGriffon (of Komposer) aan. Bluefish is een exellente HTML editor maar niet visueel. Het is zo wie zo interessant van Bluefish ook te installeren. PS: Bluefish zit gewoon onder softwarebeheer.
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Vr 24 Nov 2017, 21:03

Dank voor alle reacties. Ik heb Bluegriffon via die DEB-file geïnstalleerd en ook Bluefish er op gezet om te bekijken wat ik er mee zou kunnen doen. Wat mij betreft kan dit item worden afgesloten
erikapekop
Junior
Junior

Berichtdoor erikapekop » Zo 26 Nov 2017, 13:17

Bluefish is geen wysiwyg programma, wat Kompozer wel is/was.

Mogelijk is Seamonkey een alternatief, maar de installatie lukt mij niet, of zou ik moeten uitwijken naar Windows?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 26 Nov 2017, 18:44

Heb je Bluegriffon al uitgeprobeert?
JanKol
Junior
Junior

Berichtdoor JanKol » Zo 26 Nov 2017, 23:32

Inderdaad ben ik aan de slag met Bluegriffon. Het is even wennen, maar ik denk dat het gaat doen wat ik wens. Nu voor mijn gemak de teksten even gemaakt met LO Writer in de Internet modus (Menu Beeld > Internet) en er dan mee verder gegaan in Bluegriffon. Bluegriffon heeft veel mogelijkheden (veel meer dan KompoZer) en voordat je dat een beetje door hebt neemt wel wat tijd.
erikapekop
Junior
Junior

Berichtdoor erikapekop » Ma 27 Nov 2017, 13:36

@Wilfried1954: ja, ik ben met BlueGriffon aan het stoeien. Met de gratis versie dan. Het is wel even zoeken. In BlueGriffon heb ik ontdekt om het donkergrijze scherm op lichtgrijs te zetten, dan zie ik de commando's en mogelijkheden een stuk beter.

Onder Win10 heb ik Seamonkey geïnstalleerd. Het is net of ik daar wat makkelijker mee uit de voeten kan.

Kan iemand me een handig boek adviseren om met dit soort programma's te werken én om uiteindelijk een goede website te maken?

Terug naar “Software en applicaties”